/
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹

استقرار نظام مدیریت دارایی‌ها در مناطق نفت‌خیز جنوب

الزام‌های نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب استقرار یافت و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون به‌عنوان پایلوت برای استقرار این نظام انتخاب شد.
کد خبر : ۳۷۶۴۹

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ماشاءالله فتاحی‌نیا، نماینده این شرکت در استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی گفت: نظام‌نامه مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت نخستین‌بار در سال ۱۳۹۳ بر مبنای الگوی قابلیت اطمینان جان کمبل به‌نام آپتایم (Uptime) از طرف معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری اداره کل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی وزارت نفت به مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های دیگر وزارت نفت ابلاغ شد.

وی افزود: این مدیریت با محور نگهداشت بر مبنای چرخه عمر تجهیزات استوار بود و شیوه‌ها و فعالیت‌هایی منظم و هماهنگ را برای سازمان از طریق مدیریت دارایی‌ها و سیستم‌های دارایی‌ها و نیز هزینه‌ها، تعیین ریسک‌ها و عملکرد آنها در چرخه عمر دارایی‌ها و با هدف تحقق برنامه راهبردی سازمانی به‌طور بهینه و پایدار مدیریت می‌کند.

نماینده شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی اظهار کرد: دارایی شامل کارخانه، تجهیزات، اموال، ساختمان‌ها، وسایل نقلیه نیروی انسانی، برنامه‌ها و حتی دارایی‌های نامشهود مانند اعتبار، روحیه، مالکیت معنوی و حسن شهرت می‌شود که ارزش مشخص در سازمان دارد.

فتاحی‌نیا گفت: روش Uptime بیشتر بر فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات تمرکز داشت و در این باره زمینه‌سازی بخش نگهداشت تجهیزات با تقویت نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات CMMS ادامه یافت که با پیشرفت روش‌های نوین، الزام‌های نظام مدیریت دارایی در جهان الگوی دیگری از مدیریت دارایی‌های فیزیکی بر اساس استاندارد ایزو ۵۵۰۰۰ و هماهنگ با آن از سوی مؤسسه مدیریت دارایی (IAM) تبیین و ارائه شد.

وی عنوان کرد: این موضوع که از طریق سازمان‌های نظارتی پایش می‌شد، بازنگری شد و سند سیاست‌های کلی و الزام‌های نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی به شماره MOP-AM-PAR-01 از طرف معاون مهندسی، پژوهش و فناوری تأیید و اسفند ۹۸ از طرف وزیر نفت تصویب و ابلاغ شد که ماژول‌های مورد ارزیابی الگوی IAM به ۳۹ ماژول رسید و گسترش قابل توجه‌ای نسبت به الگوی Uptime داشت.

نماینده شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی با بیان اینکه به‌منظور هماهنگی و اجرای این نظام‌نامه کمیته راهبری در مناطق نفت‌خیز جنوب تشکیل شد، تصریح کرد: استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با این وسعت نیاز به ساختار سازمانی و بودجه داشت، از این رو ابتدا برای کاهش دوباره‌کاری و به دست آوردن تجارب لازم شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون به‌عنوان پایلوت انتخاب شد.

فتاحی‌نیا تصریح کرد: با همکاری شرکت‌های مشاور، نمایندگان شرکت نفت و گاز مارون و ستاد مناطق نفت‌خیز جنوب شرح کار استقرار نظام داراریی فیزیکی تهیه شد و در مرحله انتخاب مشاور است که پس از استقرار و ارزیابی عملکرد آن در شرکت نفت و گاز مارون به عنوان پایلوت، برای دیگر شرکت‌های بهره‌برداری و مدیریت‌های ستادی استفاده می‌شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر