/
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳

ضرورت پیاده‌سازی سامانه «هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت» در شرکت انتقال گاز

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران بر ضرورت پیاده‌سازی سامانه هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت (ABC) برای بررسی مدیریت بهای تمام‌شده و آگاهی از هزینه‌های انتقال و خدمات در همه مناطق عملیاتی تأکید کرد.
کد خبر : ۳۷۷۷۹

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مهدی جمشیدی‌دانا در نشست بهای تمام‌شده که با حضور اعضای هیئت رئیسه شرکت انتقال گاز و مدیران و هیات رئیسه مناطق عملیاتی از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: مدیریت هزینه‌ها شامل نوعی سامانه برنامه‌ریزی و کنترل به‌منظور اندازه‌گیری بهای تمام‌شده منابع صرف‌شده برای انجام فعالیت‌های اصلی سازمان است.

وی با بیان اینکه براساس الزام‌های قانونی از جمله برنامه ششم توسعه، قوانین بودجه و همسو با اصل ۴۴ قانون اساسی، ملزم به اجرای سامانه بهای تمام‌شده و بودجه‌بندی طبق فعالیت هستیم، افزود: در شرکت انتقال گاز ایران، سامانه هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت (ABC) از سال ۹۷ آغاز شده و در سال ۱۳۹۹ به‌طور اجرایی در ستاد و مناطق مستقر شده است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران ادامه داد: آگاهی از بهای تمام‌شده فعالیت‌ها، ضمن رفع ابهام‌های موجود، این اطمینان را در عوامل تولید و خدمات به‌وجود می‌آورد تا با حذف فعالیت‌هایی که هزینه انتقال گاز را افزایش می‌دهد، گام‌های مطمئن‌تری در تداوم فعالیت‌ها و مدیریت هزینه‌ها برداشته شود.

جمشیدی‌دانا تخصیص هزینه‌های شرکت به‌طور مطلوب‌تر، تعیین بهای تمام‌شده محصولات به‌طور منطقی و دقیق، برنامه‌ریزی فعالیت‌ها در آینده، مدیریت و ارزیابی صحیح فعالیت مدیران و استفاده بهینه از منابع موجود را از دیگر مزایای استقرار این سامانه برشمرد.

وی با بیان اینکه بهای تمام‌شده انتقال گاز همسو با اهداف و موضوعات راهبردی شرکت خواهد بود، اظهار کرد: به‌کارگیری این روش هزینه‌یابی می‌تواند به کاهش هزینه‌ها از طریق حذف فعالیت‌های بدون ارزش افزوده و غیرسودمند یا یافتن راه‌های جدید و اقتصادی برای انجام فعالیت‌های با ارزش و اثربخش منجر شود.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز تصریح کرد: لازم است با همفکری و توانمندی همدیگر سامانه ABC را به‌طور کیفی‌تر در سازمان پیاده‌سازی کنیم و پشتیبان آن باشیم، زیرا بحث پشتیبانی بسیار مهم است و باید با هم‌افزایی و همدلی در پیاده‌سازی این سامانه، پیشگام باشیم و در جایی که به پیمانکار نیاز باشد، از توانایی پیمانکار بهره ببریم.

جمشیدی‌دانا تأکید کرد: همه مناطق عملیاتی باید به سامانه بهای تمام‌شده ABC به‌عنوان یک الزام بنگرند و بر آن اساس حرکت کنند، زیرا این موضوع راهکاری مناسب برای مدیریت دارایی‌های فیزیکی و محاسبه کیفی انضباط مالی سازمان است.

وی در پایان گفت: استقرار این سامانه برای شناسایی و حذف هزینه‌های بدون ارزش افزوده، تعیین کارایی و اثربخشی همه فعالیت‌های اصلی سازمان، شناسایی و اندازه‌گیری فعالیت‌های جدید برای بهبود عملکرد سازمان و تصمیم‌های آینده سازمان مؤثر و مفید است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر