/
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱

نیروهای بی‌طرف باید صلاحیت کاندیداها را بررسی کنند

عضو مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور درباره سرنوشت شوراها در روستاهایی که کاندیدا ندارند، توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : ۳۷۷۸۶

نبض نفت - «فاطمه مقصودی» عضو مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور در واکنش به اینکه با اعلام نتایج نهایی بررسی اعتراض‌ داوطلبان به رد صلاحیت‌ها تعدادی از شهرها و روستاها فاقد کاندیدا هستند، اظهار کرد: اگر در روستایی کاندیدا نداریم، به مسئله جمعیت روستا نیز برمی‌گردد. معمولا در روستاهای زیر ۲۰ خانوار این اتفاق می‌افتد و در برخی جاها افراد رغبت و انگیزه برای کاندیدا شدن را ندارند. 

او ادامه داد: این اتفاق در برخی از شهرستان‌ها و روستاها رخ داده که با انصراف یکی از کاندیداها، تعداد آن‌ها از حدنصاف افتاده و باقی کاندیداها فاقد اعتبار شدند که این مساله به جمعیت روستا باز می‌گردد. 

مقصودی گفت: راهکاری که برای جبران این قضیه در نظر گرفته می‌شود، دهیاری‌ها هستند. معمولا اگر شورایی در روستا نباشد، کل مسئولیت‌ها برعهده دهیار قرار می‌گیرد و یا شورای بخش منطقه مسئولیت‌ها را برعهده می‌گیرد و مسائل مربوط به روستایی که شورا ندارند را پیگیری می‌کند. 

عضو مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور اضافه کرد: معمولا بخشداری‌ها این مسئولیت را دارند که صحبت کنند و افراد را ترغیب کنند که پای کار بیایند و کاندیدای شورا شوند. 

او در واکنش به اینکه در شهرهایی که کاندیدا ندارند، سرنوشت انتخابات شوراها چگونه خواهد بود، با اشاره به لزوم تغییر قانون شوراها گفت: قانون شوراها باید تغییر کند و در کمیسیون داخلی شوراها که بررسی تغییر قانون انتخابات در آن در حال بررسی است، باید به این مساله بپردازیم. یکی از کارهایی که باید انجام دهیم درباره بررسی رد و تایید صلاحیت‌ها است و باید آن را به شورای نگهبان بسپاریم و نمایندگان هیچگونه دخل و تصرفی در این زمینه نداشته باشند!

مقصودی افرود: چرا که ممکن است برخی حب و بغض‌هایی نشان دهند و از طرفی برخی ممکن است در رد و یا تایید صلاحیت اشخاص ذی‌نفع باشند. در نتیجه بهتر است بررسی صلاحیت‌ها را به نیروهای بی‌طرف دیگری بسپاریم. 

عضو مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور ادامه داد: از طرفی کاندیدا نداشتن برخی روستاها بستگی به عملکرد برخی از شوراها داشته است و از سوی دیگر در این دوره به دلیل اتفاقاتی که رخ داده، سختگیرانه‌تر عمل شده و خیلی‌ها بدون اینکه دلیل خاصی وجود داشته باشد، رد صلاحیت شدند و با بررسی اینها متوجه می‌شویم که قانون نیاز به تغییر اساسی دارد و با توجه به تغییر ذائقه‌ای که در مردم اتفاق افتاده، این قانون نیز باید تغییر کند. 

مقصودی در واکنش به رد صلاحیت افرادی که صلاحیت آن‌ها تایید شده بود، اظهار کرد: این رویه براساس قانون است. تایید صلاحیت‌های نهایی با شورای عالی نظارت است. ممکن است افرادی باشند که صلاحیت آن‌ها تایید شده، اما مواردی داشتند که دیده نشده و یا موضع گیری‌های خاصی بوده که این افراد تایید شدند و برخی دیگر رد شدند. این موارد در نهایت در شورای عالی نظارت تعیین تکلیف می‌شود و اصل پاسخ نیز همان پاسخی است که از سوی شورای نظارت صادر می‌شود. 

عضو مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور در پایان گفت: در تایید صلاحیت به برخی از افراد همانطور که مقام معظم رهبری اعلام کردند، جفا شد.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر