/
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹

پژوهشگاه نفت در صدد استفاده بهینه از دانش‌بنیان‌ ها

پژوهشگاه صنعت نفت به‌دنبال دستیابی به یک اجماع از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه روش‌های نو در زمینه تصفیه پساب و بازیافت آب است.
کد خبر : ۳۷۹۴۰

به گزارش نبض نفت به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، بهنام راسخ، رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوفناوری این پژوهشگاه افزود: یکی از معضلات اساسی توسعه صنعتی و افزایش جمعیت، تولید حجم انبوهی از پسماندها و پساب‌های صنعتی است. بر این اساس روش‌های رایج تصفیه پساب و بازیافت آب، روش‌هایی هستند که هم‌اکنون با افزایش نوع و حجم آلاینده‌ها دیگر از کارایی بالایی برخوردار نیستند. از همین رو، محققان این حوزه همواره در پی دستیابی به روش‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی نوین فرآیند تصفیه پساب‌ها به‌ویژه پساب‌های خاص با سرعت و کیفیت بالاتر بوده‌اند، تا بتوان منابع را در سریع‌ترین زمان به چرخه مصرف برگرداند.

وی با تأکید بر اینکه روش‌های نو مبتنی بر استفاده از غشاهاست، افزود: غشاهایی که برای فرآیند تصفیه آب و پساب استفاده می‌شوند همگی بر پایه جداسازی ذرات یا املاح محلول از آب و پساب است و در گروه‌های میکروفیلتر، اولترافیلتر، نانوفیلتر و اسمز معکوس قرار می‌گیرند. دو گروه نخست، به‌طور معمول برای جداسازی ذرات بسیار ریز استفاده می‌شود که به‌تازگی در صنایع مختلف در کشور مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و به‌دلیل شرایط آب یا پساب دچار گرفتگی یا مشکلاتی می‌شوند که لازم است با تمهیداتی این‌گونه مشکلات برطرف شود و در این زمینه نقش شرکت‌های دانش‌بنیان مشخص می‌شود.

رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوفناوری تصریح کرد: خوشبختانه تعدادی شرکت در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه در حال فعالیت هستند که با داشتن نیروهای جوان و استفاده از تجربه‌های و امکانات موجود در پژوهشگاه می‌توانیم شاهد یک اجماع از توانمندی‌ها در زمینه تصفیه و بازیافت آب و پساب باشیم.

راسخ اعلام کرد: شتاب‌دهنده آبان قرار است از امکانات پژوهشگاه در بخش پایلوت استفاده کند و نتایج به‌دست‌آمده را روی پسابِ مشخص‌شده به‌کار ببریم و امیدواریم سرانجام بتوانیم یافته‌های به‌دست‌آمده در بخش پایلوتی را صنعتی کنیم.

به‌تازگی پژوهشگاه صنعت نفت به‌منظور توسعه و تجاری‌سازی دانش فنی تصفیه آب با استفاده از فرآیند میکروفیلتراسیون با حفره‌های متغیر با شرکت شتاب‌دهنده آبان قرارداد مشارکت امضا کرده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر