/
۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
وزیر صمت تشریح کرد

سه راهبرد کلان ایران در صادرات غیرنفتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید نگاه تک بعدی در صادرات به سود ایران نیست و باید راهبردهای کلان صادراتی ایران به مرحله اجرا برسد.
کد خبر : ۴۱۷۹۳
نبض نفت - سیدرضا فاطمی امین در مراسم روز ملی صادرات، اظهار کرد: در هدف گذاری صادراتی موضوعی که اهمیت فراوانی دارد، خروج از نگاه تک بعدی و توجه همزمان به ابعاد مختلف این ماجراست. موضوعاتی چون تراز تجاری، فن آوری صادراتی و ایجاد اشتغال بخش‌هایی از این موضوع هستند که باید در نگاهی جامع به آنها توجه شود.

وی با بیان اینکه با تغییر در نگاه کلان تجاری، روند افزایش صادرات سرعت گرفته است، توضیح داد: براوردهای ما می‌گوید که با افزایش صادرات متانول و فولاد خام هدف گذاری افزایش پنج میلیارد دلاری صادرات در سال جاری محقق خواهد شد و تلاش می‌شود این روند در سال آینده نیز ادامه پیدا کند.

وزیر صمت با اشاره به لزوم افزایش روابط تجاری با کشورهای مختلف، بیان کرد: موضوع تنوع بخشی به بازارهای صادراتی، میزان جذب سرمایه گذاری تجاری و نوع کالاهایی که صادر می‌شود جزو اولویت‌های ماست که قطعا در سال آینده در روند انتخاب صادرکنندگان برتر تاثیر خواهد داشت.

فاطمی امین با بیان اینکه در صادرات سه اولویت مهم باید پیگیری شود، تشریح کرد: راهبرد نخست قرار گرفتن ایران در زنجیره تجارت بین المللی است. با قرار گرفتن در این زنجیره‌ها، امکان افزایش صادرات و حضور تاثیرگذار صادرکنندگان ایرانی در بازارهای هدف به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: راهبرد دوم خروج از روابط بین دولت‌ها و تلاش برای ایجاد رابطه میان کسب و کارها در کشورهای هدف مانند روسیه، چین و سوریه است. ما با بسیاری از این کشورها ارتباط دولت با دولت داریم اما باید تلاش کرد که این روابط میان فعالان اقتصادی نیز شکل بگیرد.

وزیر صمت سومین راهبرد صادراتی ایران را ایجاد سکوی تولید کالاهای ایرانی دانست و توضیح داد: ما باید از صادرات مواد اولیه به سمت صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم. ما در برخی حوزه‌ها با بازار داخلی محدود مواجهیم اما در صورتی که برای این محصولات بازاری مناسب در کشورهای همسایه و هدف پیدا کنیم، قطعا امکان افزایش تولید وجود خواهد داشت که باید به عنوان یک راهبرد به آن توجه کرد.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر