/
۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
مذاکرات برای رفع تحریم ها در وین

مراحل حساس مذاکرات رفع تحریم‌ها/آغاز جلسات فشرده دیپلماتیک باقری در وین

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران پس از جلسات سنگین روز گذشته با اعضای گروه ۱+۴ که در قالب نشست‌های دوجانبه و چندجانبه برگزار شد، دقایقی پیش برای ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک وارد هتل کوبورگ شد.
کد خبر : ۴۲۵۰۱
نبض نفت- باقری در نخستین جلسه با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد. کارشناسان جمهوری اسلامی ایران نیز ساعتی پیش برای گفت‌وگو با نمایندگان گروه ۱+۴ در خصوص موضوع رفع تحریم‌ها وارد هتل کوبورگ شده و جلسات در این سطح همچنان ادامه دارد. نشست‌های امروز در چارچوب هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها جریان دارد و به نظر می‌رسد که گفت‌وگوها به مراحل حساس و سرنوشت سازی رسیده است.

دور اخیر از دوشنبه ششم آذر ۱۴۰۰ آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده است. اما شنیده می‌شود که با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته در گفت‌وگوها، همچنان طرح برخی خواسته‌های زیاده‌خواهانه و حتی بعضا تلاش برای بازگرداندن متن به عقب ادامه دارد و همین مسئله یکی از عوامل کندی گفت‌وگوها بوده است. در این زمینه برخی نکات قابل توجه است:

این درحالیست که طرف مقابل باید در نظر داشته باشد نمی‌تواند از یکسو دائما در رسانه‌ها از «ضرب‌الأجل»، «جدول زمانی» و «زمان محدود» سخن بگوید و از سوی دیگر در میز مذاکره رویکردی دائما متغیر در پیش گرفته و تجدید نظر در پیشرفت‌های حاصل‌شده را طلب کند؛

تلاش برای کش‌دار کردن برخی موضوعات و اعمال فشار از طریق اهرم زمانی، بر موضع مذاکراتی ایران تأثیر نخواهد گذاشت و همانطور که پیش از این هم بارها اشاره شده است، جمهوری اسلامی ایران خطوط قرمز و خواسته‌های اصولی خود را فدا نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین حداکثر شجاعت و بصیرت خود به منصه ظهور گذاشته و انتظار دارد که طرف‌های مقابل رویکرد مسئولانه و اقدامات معتبری را برای جبران اشتباهات گذشته بردارند.

هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اختیارات لازم برای حصول توافق پایدار و قابل اتکا در مذاکرات حضور دارد و درصورتی که طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر