/
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱

۴۶۰ کیلومتر از شبکه آب آبادان نیاز به بازسازی دارد

مدیر امور آب و فاضلاب آبادان از وجود ۸۶۰ کیلومتر شبکه آب در این شهرستان خبر داد و گفت: این رقم شامل خطوط انتقال و شبکه های فرعی است که از این مقدار حدود ۴۶۰ کیلومتر به دلیل فرسودگی و قدمت بسیار زیاد باید تعویض شود.
کد خبر : ۴۲۹۶۰
به گزارش نبض نفت؛ عزیز خلف زاده امروز ( ۱۱ بهمن ماه) در نشست خبری، ضمن تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، رسانه ها را پل ارتباطی میان مسئولان و شهروندان دانست و اظهار کرد: اصحاب رسانه برای انعکاس فعالیت های انجام شده و بیان مشکلات می توانند به خوبی ما را یاری و از مشکلات مردم نیز ما را مطلع کنند.

مدیر امور آب و فاضلاب آبادان، از وجود ۷۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در سطح این شهرستان خبر داد و افزود: این مقدار شبکه شامل خطوط اصلی و فرعی است و در مجموع ۳۴ ایستگاه از جمله ۱۸ ایستگاه پمپاژ فاضلاب و حدود ۱۶ لیفت فاضلاب در شهرستان آبادان وجود دارد.

وی تصریح کرد: اکنون طرح احداث شبکه فاضلاب آبادان دارای پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی است و بیش از ۸۵ درصد جمعیت تحت پوشش آبفای منطقه آبادان قرار دارند.

خلف زاده، به اجرای اقدامات باقی مانده اشاره و خاطرنشان کرد: حدود ۴۰۰ کیلومتر شبکه جدید فاضلاب باید اجرا شود که حدود ۲۰۰ کیلومتر آن باید توسعه یابد و حدود ۲۰۰ کیلومتر دیگر نیز باید اصلاح و بازسازی شود.

نیاز به حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح فاضلاب آبادان

وی از برنامه احداث ۲۳ ایستگاه پمپاژ فاضلاب آبادان در آینده ای نزدیک خبر داد و بیان کرد: تکمیل طرح احداث فاضلاب آبادان حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد که با توجه به تورم موجود این رقم سال به سال افزایش خواهد یافت.

مدیر امور آب و فاضلاب آبادان با اشاره به تصویب اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال برای تکمیل طرح فاضلاب برخی از مناطق این شهرستان از طریق تسهیلات ماده ۵۶، گفت: هفته گذشته پیمانکار این طرح مشخص شد و تشریفات اداری آن در دست اقدام است تا کارگاه را تجهیز کند و در سطح شهر مستقر و کار را آغاز خواهد کرد.

خلف زاده ادامه داد: مناطق ذوالفقاری، علوانیه، کوی‌ کارگر، شهرک دریا، کوی ولیعصر، سلیچ و فیه در این طرح قرار دارند تا اصلاح و توسعه فاضلاب آنها صورت بگیرد. علاوه بر شبکه هایی که اعلام شد ۹ ایستگاه پمپاژ فاضلاب نیز در این طرح احداث و تجهیز خواهند شد که ۴ ایستگاه آن جدید احداث می شود و ۵ ایستگاه دیگر نیز بازسازی و بهسازی و تجهیز می شوند.

وی تلمبه خانه منطقه سه راهی شطیط را مهمترین ایستگاه جمع کننده فاضلاب سطح شهرستان آبادان خواند و افزود: این تلمبه خانه نیز از محل اعتبارات طرح تکمیل فاضلاب شهرستان آبادان راه اندازی می شود. همچنین دو خط دوقلوی فاضلاب از این تلمبه خانه تا تلمبه خانه طرح جامع در سطح پنج کیلومتر احداث خواهد شد.

خلف زاده با بیان اینکه در بحث فاضلاب مشکلات خاص خود را داریم، گفت: در نقاط مختلف شهر با توجه به قدمت بیش از حد و فرسودگی شبکه‌ها، هر از گاهی شاهد ریزش خطوط و کالیدورهای اصلی هستیم که از مشکلات اساسی شهر به شمار می رود. به طوری که این اتفاق در امیرآباد فاز ۲، هفتصد واحدی‌ها و در دو نقطه در بلوار دهداری رخ داده است. در این زمینه پیمانکار بلوار دهداری مستقر شده و عملیات اصلاح شبکه را آغاز کرده است.

سرقت درب های منهول فاضلاب از مشکلات اساسی است

مدیر آبفا آبادان ادامه داد: خطوط اصلی مناطقی همچون کوی فرهنگیان و ذوالفقار ۳۴ نیز بر اثر نشست زمین و ریزش دچار صدمه شدند که با مشقت زیاد یا بازسازی شد و یا در حال بازسازی هستند.

وی به مشکلات فاضلاب در برخی مناطق آبادان از جمله شهرک دریا و منازل شرکتی کوی ولیعصر، کوی قدس، کوی کارگر و... اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از شهروندان در اقدامی برای توسعه منازل‌ خود بر روی شبکه آب و فاضلاب ساخت و ساز انجام دادند و گاها مردم مشکل آب و فاضلاب خود را به ما اطلاع می دهند. بنابراین پس از مراجعه به محل های اعلامی با مشکلات این چنینی روبرو می شویم که هم مردم و هم ما را به عنوان بهره‌ بردار و متولی امر دچار مشکلات عدیده ای می کند.

خلف زاده سرقت درب های منهول سطح شهر را یکی از مشکلات و معضلات اساسی شهرستان عنوان کرد و افزود: متاسفانه سرقت ها افزایش پیدا کرده است و البته در حد امکان درب ها را جایگزین می کنیم؛ بیشتر گرفتگی‌ ها و پس زدگی های فاضلاب ناشی از سرقت این تجهیزات است.

وی اظهار کرد: این سرقت ها تبعات دیگری را نیز از لحاظ مالی و جانی برای شهروندان در بر دارد و علاوه بر آن برای ما هم هزینه بردار است به طوری که هر درب چدنی ۲۰ میلیون ریال و درب سیمانی نیز ۵ میلیون ریال هزینه دارد.

برای افزایش کیفیت آب نیازمند اصلاح شبکه هستیم

مدیر امور آب و فاضلاب آبادان از وجود ۸۶۰ کیلومتر شبکه آب در این شهرستان خبر داد و گفت: این رقم شامل خطوط انتقال و شبکه های فرعی است که از این مقدار حدود ۴۶۰ کیلومتر به دلیل فرسودگی و قدمت بسیار زیاد باید تعویض شود.

خلف زاده با اشاره به اینکه برای اصلاح و بازسازی خطوط شبکه آب به حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال بودجه نیاز است، بیان کرد: متاسفانه اعتباری که برای بحث آب تخصیص می دهند خیلی ناچیز است اما در بخش فاضلاب خوشبختانه رقم خوب و قابل توجهی تزریق شد و با این اعتبار می توانیم امیدوار باشیم که اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رقم بخورد.

وی میزان تولید آب سطح شهرستان آبادان در شبانه روز را  ۲۳۰ هزار متر مکعب عنوان کرد و افزود: با این مقدار تولید هم در بخش شهری و هم روستایی به طور شبانه آبرسانی می کنیم که حدود ۱۴۰ هزار مترمکعب از این میزان از آب غدیر و مابقی از بهمنشیر برداشت می شود.

خلف زاده میزان کیفیت آب در حوزه های شهری و روستایی آبادان را در حد مطلوب خواند و گفت: اکنون ای سی آب شهرستان ۲۵۰۰ میکروموس است که این رقم در حد مجاز است. بنابراین برای تحقق کیفیت مطلوب آب نیازمند اصلاح شبکه هستیم.

مدیر آبفا آبادان با بیان اینکه برای حوزه آب برنامه داریم و در تصفیه خانه شهید کشتکار کارهای اساسی در حال انجام است، افزود: ظرفیت اسمی این تصفیه خانه تولید ۲۷ هزار مترمکعب آب در شبانه روز است که اکنون ۲۰هزار مترمکعب تولید آب دارد. پیمانکاری برای لایروبی لاگون ها و احداث کلاریفایر جدید مشخص شده که با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال این عملیات انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین مناقصه دیگری برای تهیه تجهیزات تاسیسات میکانیکی و برقی این ایستگاه با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفتیم تا میزان تولید آب را از ۲۰ هزار به ۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز و با کیفیت مطلوب افزایش دهیم.

احداث شبکه آبرسانی شهر چوئبده تا اواخر بهمن ماه

خلف زاده از احداث تلمبه خانه پمپاژ آب در دهستان منیوحی با اعتباری بالغ بر ۲۱۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: ساختمان این تلمبه خانه احداث شده و فقط بحث خرید و تکمیل تجهیزات آن مانده که با این اعتبار از طریق برگزاری مناقصه پیمانکار مشخص و زمین به او تحویل داده شده است. این ایستگاه، آب را هم به سمت تصفیه خانه شهید درویشی اروندکنار پمپاژ می کند و هم دهستان منیوحی را پوشش می دهد. با راه اندازی و وارد مدار شدن این ایستگاه مشکلات حوزه آب در اروندکنار کمتر خواهد شد.

وی همچنین از احداث شبکه آبرسانی شهر چوئبده با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال خبر داد و تصریح کرد: این طرح تا اواخر بهمن ماه به بهره برداری خواهد رسید و یک آب شیرین کن نیز با ظرفیت ۳ هزار مترمکعب در این ایستگاه راه اندازی خواهد شد تا مشکلات آب این شهر نیز از لحاظ کمیت و کیفیت مرتفع شود.

مدیر آبفا آبادان از احداث دستگاه آب شیرین کن با ظرفیت ۲۲ هزار مترمکعب در ایستگاه شهید باوی این شهر خبر داد و گفت: سرمایه گذار این طرح نیز با اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال انتخاب شده که به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد. امیدواریم هرچه سریعتر سرمایه گذار عملیات را آغاز کند تا شاهد بهره برداری از این آب شرین کن با این ظرفیت تولید در شهر آبادان باشیم.

وی به اصلاح بخشی از شبکه آب شهر چوئبده اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح نیز با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال در حال انجام مناقصه است و پس از انتخاب پیمانکار آغاز خواهد شد.

شبکه آب روستایی اصلاح و بازسازی می شود

خلف زاده با اشاره به مشکلات روستایی بیان کرد: تاسیسات، تلمبه خانه ها و شبکه های آبرسانی روستایی نیاز به تجهیزات، اصلاح و بازسازی دارند که خوشبختانه وزارت نیرو در این زمینه با قرارگاه خانم الانبیاء (ص) تفاهم نامه ای منعقد کرده و مقرر شده، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) که زیرمجموعه قرارگاه خاتم الانبیاء است در سطح روستاها در بحث اصلاح و بازسازی شبکه های توزیع آب و همچنین تجهیز تاسیسات آبرسانی این مناطق فعالیت کند.

وی بیان کرد: این اقدام در حال انجام است که امیدواریم حرکتی خوبی را در سطح روستاها در سال ۱۴۰۱ شاهد باشیم تا مشکلات مردم و ما در این زمینه کمتر شود. این حرکت بسیار پسندیده ای است و اعتبارات مناسبی برای این عملیات در نظر گرفته شده تا حرکتی جهشی صورت بگیرد.

مدیر امور آب و فاضلاب آبادان به آبگرفتگی های ناشی از بارندگی در این شهر اشاره و خاطرنشان کرد: قانونگذار در این زمینه وظایف آب و فاضلاب و شهرداری ها را مشخص کرده است و طبق قانون شرکت های آب و فاضلاب متولی جمع آوری پساب های آب مصرفی هستند و شهرداری ها وظیفه جمع آوری و دفع آب های سطحی را بر عهده دارند و در این راستا بر اساس قانون اعتبارات تخصیص داده می شود که در بحث دفع آب های سطحی هیچ گونه اعتباری در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار داده نمی شود.

همکاری با شهرداری در دفع آب های سطحی

خلف زاده با بیان اینکه در بحث جمع آوری و دفع آب های سطحی شهرداری در سطح شهر در حال فعالیت است، افزود: با وجود اینکه مسئولیتی در قبال این موضوع نداریم اما نیروهای آب و فاضلاب شهرستان در راستای خدمات رسانی مناسب و مطلوب به شهروندان در کنار پرسنل شهرداری هستند و برای رفاه شهروندان تمام امکانات را بسیج، تلمبه خانه ها را مجهز و تقویت کردیم تا در زمان بارندگی فعال باشند و کمک به شهر می کنیم تا آب های سطحی سریعتر جمع آوری شوند.  

وی گفت: شهرداری در حال خدمت رسانی و فعالیت است و ما نیز وظیفه داریم تا زمانی که کاملا سیستم کانال دفع آب های سطحی را احداث می کنند در کنار آنها به شهروندان خدمات رسانی کنیم.

شهرداری طرح احداث کانال های دفع آب های سطحی را اجرایی کند

خلف زاده خواستار اجرای طرح احداث کانال های دفع آب های سطحی از سوی شهرداری شد و گفت: شهرداری باید به سمتی حرکت کند که این سیستم را در سطح شهر اجرایی کند چراکه ورود آب های سطحی به شبکه فاضلاب تبعات بسیاری از جمله گرفتگی خطوط و لایروبی مجدد برای ما دارد. ضمن اینکه تلمبه خانه ها نیز دچار انسداد می شوند که باید آنها را نیز لایروبی مجدد کنیم و هزینه های بسیار زیادی برای ما در بر دارد.

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر