/
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶
رمزارز

امکان رفع تعهد ارزی با استفاده از رمزارز

️امکان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با استفاده از رمزارزها فراهم شده و از این هفته به صورت پایلوت این طرح اجرایی خواهد شد.
کد خبر : ۴۳۰۵۳
نبض نفت- ️امکان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با استفاده از رمزارزها فراهم شده و از این هفته به صورت پایلوت این طرح اجرایی خواهد شد.رمز ارزها و قراردادهای هوشمند نمونه‌هایی از انواع خدمات بلاک‌چین هستند که دو ویژگی دارند، اول اینکه بعد از ایجاد غیرقابل تغییر هستند و دوم اینکه از قبل همه چیز پیش‌بینی‌شده و مراحل قرارداد خودکار اجرا می‌شود. نکته مهم این است که در قراردادهای هوشمند نیاز نیست به بانکی متکی باشیم. از سوی دیگر قرارداد هوشمند هویت مستقلی دارد و از آنجا که یک کیف پول برای حساب قرارداد تعریف می‌شود به راحتی می‌توان پول را به این کیف پول واریز کرد.

در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران احمد صالحی مشاور رئیس مرکز توسعه و تجارت وزارت صنعت با اشاره به اینکه این طرح در ابتدای امر به صورت پایلوت اجرایی خواهد شد گفت: ظرف ۵ ماه گذشته در سازمان توسعه و تجارت و بانک مرکزی جلساتی برگزار شد و برنامه اقدام برای استفاده از قراردادهای تجاری هوشمند تعریف شده و پلت‎فرم‌های آن آماده شده و از این هفته به صورت پایلوت وارد فاز اجرایی خواهد شد.

صالحی با بیان اینکه آیین‌نامه استفاده از رمزارزها برای صادرات و واردات آماده و مصوب شده است ادامه داد: در گام اول قرار است واردات با استفاده از رمزارز خود (یعنی کسانی که خودشان رمزارز را ماین کرده‌اند)، در گام دوم استفاده از رمزارز غیر (یعنی واردکننده از یک سامانه مشخص تعریف شده از ماینرکننده قانونی داخلی خریداری می‌کند) انجام می‌شود. همچنین برای صادرات هم تلاش شد تا حداقل تداخل با رویه‌های فعلی داشته باشد و صادرکننده می‌تواند از طریق رمزارزها رفع تعهد ارزی انجام دهد.به گفته او مدت زمان بسیار کوتاه چند دقیقه‌ای برای اجرای قرارداد، تسویه حساب اتوماتیک، درجه بالای شفافیت، نظام بایگانی قوی، کاهش محسوس هزینه‌ها و بالا بودن امنیت از جمله مزایای قراردادهای هوشمند است.

منبع: موج

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر