/
۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
سیر نزولی معاملات سهام در هفته‌ای که گذشت

سهامداران در انتظار نشانه‌های رونق بازار

شاخص‌های عملکردی بورس نشان می‌دهد این بازار در هفته گذشته با یک تعادل و البته رکود مواجه شده است.
کد خبر : ۴۳۳۹۴
نبض نفت- بورس در حالی هفته چهارم بهمن ماه را پشت سر گذاشت که شاخص‌های عملکردی نشان می‌دهد این بازار دچار رکود عمیق شده و بازدهی منفی 0.1 درصدی شاخص کل در چهار روز کاری هفته گذشته، نشان از ایجاد نوعی بی‌تحرکی در بازار سرمایه می‌دهد.

ریزش بازار در هفته جاری و باز پس گیری حمایت تکنیکال یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بوده است که در هفته گذشته در بازار سهام رخ داده و این موضوع می‌تواند برای بورس بازان خبر امیدوارکننده‌ای باشد.

شاخص کل بورس همچنان در نیمه دوم کانال 1.2 میلیون واحدی قرار دارد و کارشناسان اقتصادی می‌گویند، سهامداران در شرایط انتظار قرار داشته و الگویی را در پیش گرفته‌اند که بیشتر تمایل به حفظ وضع موجود دارند تا تغییر در روند بورس.

* بی‌اعتمادی به بورس همچنان ادامه دارد

تعمیق بی‌اعتمادی به بورس در حالی رخ داده است که بازارهای موازی بورس در هفته گذشته بازدهی منفی داشته و قیمت‌های جهانی نفت و کامودیتی‌ها نیز به دلیل بحران در اکراین روند نامتعادل و افزایشی به خود گرفته‌اند.

بررسی شاخص‌های عملکردی بازار سهام نشان می‌دهد اگرچه در شرایط معاملات خریداران و فروشندگان نسبتا در شرایط برابری به سر می‌برند و البته گاهی اوقات وزنه به طرف هر یک از بازیگران به طور نسبی جهت شاخص ها را تغییر می‌دهد؛ اما چالش اصلی بازار سهام در شرایط فعلی با تداوم تردید حقیقی‌ها، خروج پول حقیقی ها از بازار سهام است.

اگرچه ارزش معاملات خرد در بازار سهام در هفته‌های قبل‌تر تغییر مثبتی را شاهد بود اما در هفته چهارم بهمن ماه سهم ارزش معاملات دوباره مسیر نزولی را به خود گرفته بود.

* درجا زدن شاخص کل بورس

شاخص کل بورس طی این هفته هزار و 682 واحد کاهش را تجربه کرد به‌طوری ‌که با ۰.۱۳ درصد افت از یک میلیون و ۲۸۴ هزار و 160 واحد در هفته قبل به یک میلیون و ۲۸۲ هزار و 487 واحد در هفته چهارم بهمن رسید. شاخص کل بورس در هفته گذشته در روز شنبه با افت 99 واحدی روبرو شد و در روز یک شنبه کاهش هشت هزار و 38 واحدی را تجربه کرد.

این شاخص در روز دوشنبه تغییر رویه داد و رشد هفت هزار و 334 واحدی را به ثبت رساند و در آخرین روز کاری هفته گذشته نیز افت 879 واحدی را برای سهامداران به ارمغان آورد. بازدهی شاخص کل بورس در هفته چهارم بهمن ماه منفی 0.1 درصد بوده است.

* افت شاخص کل هموزن در بازار سرمایه

شاخص کل هموزن نیز در هفته گذشته با افت ناچیزی همراه شد و 965 واحد کاهش یافت و به عدد 325 هزار و 283 واحد رسید. این شاخص در روز شنبه با رشد 41 واحدی و در روز دوشنبه نیز با افزایش 634 واحدی روبرو شد.

این شاخص در روز یکشنبه با کاهش هزار و 423 واحدی و در روز چهارشنبه نیز با کاهش 217 واحدی که به ثبت رساند، بازدهی منفی 0.3 درصدی را برای سهم های بازار نشان داد.

* کاهش 38 درصدی ارزش معاملات خرد در بازار سهام

بورس در حالی هفته چهارم بهمن را پشت سر گذاشت که هم ارزش کل معاملات و هم ارزش معاملات خرد با کاهش روبرو شد. میانگین ارزش کل معاملات بورس در هفته گذشته با افت 9 درصدی که داشت به عدد 34 هزار و 123 میلیارد تومان رسید. روز دوشنبه مانند همه دوشنبه های گذشته، ارزش معاملات در بورس به دلیل معامله اوراق بدهی با افزایش قابل توجهی روبرو شد.

میانگین ارزش معاملات خرد سهام هم مجددا به کمتر از 2 هزار میلیارد تومان رسید و افت 38 درصدی  را تجربه کرد. میانگین ارزش معاملات خرد در هفته چهارم بهمن ماه به عدد هزار و 994 میلیارد تومان رسید.

برخی از کارشناسان در تحلیل این موضوع معتقدند، بازار به نقطه تعادلی رسیده است. در تالار شیشه ای نه خریدار جدی‌ وجود دارد و نه فروشنده جدی. خریداران با افت‌ های اخیر بازار، ترسیده‌‌اند و جرات خرید ندارند. از طرفی دیگر، فروشندگان نیز سهامشان را ارزنده می‌دانند و حاضر به فروش در این قیمت‌‌ها نیستند.

منبع:فارس

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر