/
۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
بازار انرژی

سیاست‌های کرملین و یک بازار انحصاری/ آیا ایران از اروپا امتیاز می‌گیرد؟

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: هم از نظر موقعیت سوق‌الجیشی و هم به لحاظ قیمت و میزان گاز موقعیت خوبی داریم. اگر دیپلماسی خوبی داشته باشیم، می‌توانیم اروپا را راضی به احداث خط لوله و خرید گاز از ایران کنیم که البته این امر نیازمند مذاکرات بوده و آن هم منوط به برجام است.
کد خبر : ۴۳۷۰۲
نبض نفت- میرقاسم مومنی با اشاره به درگیری اخیر روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر بازار انرژی اظهار داشت: در پی این حوادث قیمت نفت به بالای 100 دلار رفت و گاز نیز علاوه بر نوسان قیمت ممکن است دچار تزلزل صادراتی بخصوص به اروپا شود. 

وی افزود: مسئله انرژی یک مسئله حیاتی برای صنایع جهان است و تولیدکنندگان مشخص و محدود و مصرف‌کنندگان عمده دارد، یعنی کل صنایع جهان به نوعی به این محصولات نیاز دارند، اما تولیدکنندگان و مناطق خاصی تولید کننده‌اند، به همین دلیل مناطقی که تولیدکننده انرژی هستند همیشه بحران‌زا بوده و دچار تغییر و تحولات قدرت‌های بزرگ جهت تامین انرژی ارزان و دائمی بوده‌اند، در این شرایط روسیه نیز همیشه از اهرم گاز جهت فشار به کشورهای اروپایی استفاده کرده است. 

این کارشناس حوزه انرژی گفت: حدود 60 درصد گاز و 20 درصد نفت اروپا را روسیه تامین می‌کند و درواقع می‌توان گفت که این ارقام نقش مهم گاز برای صنایع اروپا را نشان می‌دهد، در چنین شرایطی باتوجه به تحریم اروپا و امریکا علیه پوتین و دولت روسیه این امر متصور است که روس‌ها بخواهند از اهرم گاز علیه اروپا استفاده کنند و این یک جنگ انرژی است. 

وی با بیان اینکه باتوجه به سیاست‌های دولت‌های اروپا و امریکا و همچنین کرملین نسبت به اوکراین به نظر می‌رسد بحث‌های امنیتی تقابلی پیش آمده بزودی حل نشود، تصریح کرد: ممکن است آتش‌بس شود و روس‌ها بخواهند نیروهای‌شان را در اوکراین حفظ کرده و پایگاه نظامی داشته باشند و یا بخواهند دولت فعلی را تغییر دهند اما تحریم غرب و اروپا علیه روسیه ادامه دارد. 

مومنی با بیان اینکه اروپا بدنبال جایگزینی واردات گاز از روسیه بوده‌اند، اما روس‌ها همیشه پیش‌دستی کرده و مانع این کار شده‌اند، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده گاز در جهان ایران است، هم از نظر موقعیت سوق‌الجیشی و هم به لحاظ قیمت و میزان گاز موقعیت خوبی داریم، اگر دیپلماسی خوبی داشته و از این بحران استفاده کنیم، می‌توانیم اروپا را راضی به احداث خط لوله و خرید گاز از ایران کنیم که البته این امر نیازمند مذاکرات بوده و آن هم  منوط به برجام است. 

وی تصریح کرد: هرچند فعلا هر گونه قرارداد بالای 20 میلیون دلار و یا واردات انرژی از ایران ممنوع است، اما اکنون فرصت خوبی است که مسئولین ما دیپلماسی انرژی را استارت بزنند و در بازارهای جهانی نقش‌آفرینی کنند. 

این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: در شرایطی که روسیه با غرب درگیر است فرصتی برای ایران است که در راستای مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها نسبت به عقد قراردادهای بلندمدت نفتی و گازی با اروپا اقدام کند، بخصوص باید روی پروژه‌های صادرات گاز تمرکز کنیم، صادرات گاز نیاز به بسترسازی دارد و از نظر سیاسی و منابع مالی و هم مسیر انتقال باید بررسی شود، باید از دیپلماسی برای پیدا کردن مشتریان اروپایی استفاده کرده و از این طریق وارد مذاکرات جانبی شویم. 

وی یادآور شد: باید داشته‌هایمان را خوب مدیریت کنیم، ما به لحاظ تولید مشکل نداریم، مشکل قوانین دست و پاگیر است که اجازه کار نمی‌دهد، این در حالی است که ما می‌توانیم وارد حوزه صادرات انرژی به اروپا شویم و امتیازات خوبی هم بگیریم.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر