/
۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
انتقال آب از دریا

انتقال آب از دریا چگونه مشکلات کم‌آبی را حل می‌کند؟

یک کارشناس حوزه آب گفت: انتقال آب را نباید به صورت صفر و صد و یا سیاه و سفید ببینیم، انتقال آب مشکلاتی دارد اما در برخی موارد ممکن است کاری درست باشد.
کد خبر : ۴۳۷۵۰
نبض نفت- محسن موسوی درباره پروژه‌های انتقال آب از دریا برای جبران کم‌آبی اظهار داشت: انتقال آب را نباید به صورت صفر و صد و یا سیاه و سفید ببینیم، انتقال آب مشکلاتی دارد اما در برخی موارد ممکن است کاری درست باشد.

وی افزود: مثلا اگر قرار است آب را از دریای عمان به صنایع اصفهان منتقل کنیم کاملا اشتباه است چون در هر صورت در کویر مرکزی نباید صنایع آب‌بر مستقر شده و یا گسترش یابد، اما از سوی دیگر اگر قرار باشد همین آب تا مسافت 200 کیلومتری دریا برای یک صنعت مثلا سیرجان منتقل شود، مشکلی ندارد. ما نمی‌توانیم بگوییم چون انتقال برای صنایع اصفهان درست نیست به کرمان هم نباید آبی منتقل شود. 

این فعال بخش آب و محیط زیست در ادامه گفت: انتقال آب برای برخی معادن که نزدیک دریا هستند به‌صرفه است اما برای اصفهان که باید حدود 1000 کیلومتر خط احداث شود اصلا عقلانی نیست، باید صنایع اصفهان به سواحل منتقل شوند نه اینکه آب را به اصفهان ببریم.

وی خاطرنشان کرد: انتقال آب به برخی نقاط کویری گسترش مناطق مسکونی در برخی نقاط کویری را تشویق می‌کند و توقع بوجود می‌آورد اما همیشه هم این نوع انتقال بار منفی ندارد مثلا در مورد سیستان هر قدر هم که منجر به استقرار جمعیت و احداث واحد مسکونی شود به صلاح است، زیرا این استان دروازه ورود ایران است و به لحاظ امنیتی اهمیت دارد. 

موسوی تاکید کرد: باید هرچه زودتر پروژه‌های مربوط به انتقال آب از عمان به سیستان و بلوچستان با توجه به مباحث امنیتی و همچنین کمبود شدیدی که در این استان شاهدیم، عملیاتی شود. اما در عین حال قطعا انتقال آب از دریا برای استانی مثل خراسان و شهر مشهد درست نیست و باید از مسیرهای دیگر مثل صرفه‌جویی و مدیریت آب مشکلات رفع شود، بعبارت دیگر انتقال آب در همه مناطق جواب نمی‌دهد.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر