/
۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
خطیب‌زاده:

موارد اختلافی در مذاکرات وین از تعداد انگشتان یک دست کمتر است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان طی نشست خبری به سؤالات خبرنگاران پیرامون موضوعات مختلف و تحولات منطقه پاسخ داد.
کد خبر : ۴۳۸۴۲
نبض نفت - سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه گفت موضع حاکمیت ایران بر اساس رفتار آمریکاست نه بر اساس اظهارات غیرشفاف.

وی امروز دوشنبه گفت: آمریکا از توافق برجام خارج شده و خواستار بازگشت به این شده است و ایران تاکنون هیچ تغییری در رفتار آمریکا ندیده است.

خطیب‌زاده گفت که هنوز درباره تعیین سفیر جدید در یمن تصمیم‌گیری نشده است و باید مراحل نهایی آن انجام شود. او با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان سعودی درباره ایران گفت که داشتن روابط با ریاض قطعاً به‌نفع دو کشور و منطقه است و گفت‌وگوها بین تهران و ریاض را خوب توصیف کرد.

او گفت: در دور پنجم تلاش کنیم که از فضای مثبت برای گفت‌وگو استفاده کنیم و در صورت آمادگی عربستان سعودی، ایران نیز به این گفت‌وگوها سرعت خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که روابط ایران با افغانستان و مردم این کشور خویشاوندی است و این نگاه را در روابطش با این کشور و مردمانش دارد.

او گفت که سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی به تهران در چارچوب توافقات فنی بود و در این سفر قرار شد همکاری‌های جامع فنی و چندمرحله‌ای انجام شود و به سؤالات آژانس طی یکی دو ماه آینده پاسخ داده شود.

خطیب‌زاده گفت که گفت‌وگوها در وین به‌شکل طبیعی ادامه دارد و هیئت ایرانی تلاش دارد که منافع و مصالح ایران را تضمین و حفظ کند.

وی درباره اظهارات «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه درباره آینده روابط این کشور با آمریکا و تحریم‌های آمریکایی نیز گفت: اظهارات لاوروف را در رسانه‌ها دیدیم و شنیدیم، منتظریم که از مجاری دیپلماتیک جزییات آن را بشنویم، به‌هرحال گفت‌وگوهای وین در مسیر خود در حال پیگیری است و همکاری صلح‌آمیز ایران با کشورهای دیگر از جمله روسیه و چین نباید لطمه ببیند و در این راستا رویکرد روسیه را می‌فهمیم.

خطیب‌زاده گفت که توافقی که در وین انجام می‌شود توافقی است که مسیر بازگشت آمریکا را به‌ازای پایبندی کامل تعیین می‌کند و این مسیر یک‌شبه برای آمریکا نخواهد بود و بستر زمانی برای آن تعریف شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مورد مواضع چین درباره مذاکرات وین نیز گفت که این کشور تا امروز مواضع سازنده‌ و حمایتی داشته است و در همین بستر نیز اطمینان می‌رود که همکاری‌های دو طرف ادامه داشته باشد.

او گفت که ایران اسلامی تلاش می‌کند که صدای مظلوم مردم یمن، سوریه و عراق باشد.

سعید خطیب‌زاده موارد اختلافی باقی‌مانده در مذاکرات وین را از تعداد انگشتان یک دست کمتر دانست و گفت: «اگر رویکرد آمریکا منطقی باشد، سریعترین توافق در دسترس است. ما هیچ زمانی به‌عنوان ضرب الاجل برای مذاکرات نه می‌پذیریم و نه پایبند هستیم.»

منبع:تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر