/
۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
رئیس سنای روسیه:

آماده توافق با اوکراین برای برقراری صلح هستیم

رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت مسکو آماده مذاکره با کی‌یف و امضای توافقنامه‌هایی است که به صلح منتهی شود.
کد خبر : ۴۵۷۸۹
به گزارش نبض نفت به نقل از خبرگزاری تاس ، «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) روز سه‌شنبه در دیدار با «فیلیپه نیوسی» رئیس‌جمهور موزامبیک گفت روسیه برای گفت‌وگو با اوکراین و امضای توافق‌هایی که به صلح منتهی می‌شود، آمادگی دارد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، هیأتی از شورای فدراسیون روسیه به ریاست ماتوینکو از ۳۰ مه تا اول ژوئن (نه الی ۱۱ خرداد) در یک سفر رسمی به موزامبیک رفته است. این قانونگذار ارشد روس گفت: ما برای گفت‌وگو آماده هستیم. کاملاً با موضع شما موافقم که راه‌حل‌های دیپلماتیک و صلح‌آمیز مورد نیاز است. اما اراده برای آن باید دو طرفه باشد. مجدداً تأکید می‌کنیم که آماده گفت‌وگو برای امضای توافقنامه‌هایی که به صلح منتهی شود، هستیم اما هیچ واکنشی از سوی کی‌یف نمی‌بینیم.

وی یادآور شد که قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، مسکو در حال مذاکره با شرکای غربی و ایالات متحده بود و خواستار تضمین امنیت مشترک و غیرقابل تقسیم در قاره اروپا طبق اسناد بین‌المللی بود. ماتوینکو افزود: متأسفانه ما پاسخ کافی دریافت نکردیم و پس از اینکه اوکراین گفت که می‌خواهد یک قدرت اتمی باشد و وقتی دیدیم که چگونه مملو از سلاح‌ها از جمله سلاح‌های تهاجمی است و با آگاهی از این که سومین حمله مسلحانه به مناطق دونتسک و لوهانسک را طراحی می‌کند، طبیعتاً هیچ راه دیگری برای تضمین امنیت خود نداشتیم.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پیش‌تر به «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود گفته بود که می‌خواهد با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار کند. مذاکرات روسیه و اوکراین از ۲۸ فوریه انجام شده و جلسات متعددی در بلاروس برگزار شد؛ سپس طرفین مذاکرات را در قالب ویدئو کنفرانس ادامه دادند. دور بعدی مذاکرات حضوری در ۲۹ مارس در استانبول برگزار شد اما ۱۲ آوریل، پوتین به خبرنگاران گفت که کی‌یف از توافقات قبلی منحرف شده و روند مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی پوتین بیستم آوریل (هفتم اردیبهشت) گفت که مسکو پیش‌نویس سند توافقات را که به وضوح تنظیم شده به کی‌یف تحویل داده و منتظر پاسخ است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر