/
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
سی و سومین سالگرد ارتحال؛

سی و سومین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی در لاهه برگزار شد

سی و سومین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و سالروز حماسه تاریخی قیام ۱۵ خرداد عصر روز دوشنبه ۱۶ خرداد در محل خانه ایرانیان در لاهه هلند برگزار شد.
کد خبر : ۴۵۹۱۴
نبض نفت-این مراسم با حضور آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه ایران و نماینده مجلس خبرگان رهبری، علیرضا کاظمی ابدی سفیر ایران در هلند، حجت الاسلام اسرافیل و جمعی از ایرانیان مقیم و علاقمندان به آرمان‌های امام راحل برگزار شد.

علیرضا کاظمی ابدی سفیر ایران در هلند در این مراسم طی سخنانی با اشاره به شخصیت و زندگی امام راحل (ره) گفت:زندگی امام خمینی چند وجهی و دارای زوایای گسترده ای بود که آن وجوه اکنون نیز بعد از گذشت سی و سه سال از عروج ملکوتی ایشان در جامعه ساری و جاریست.

وی دو بخش از خصاِئل مهم امام راحل را ارتباط مستقیم با مردم و درک بالای سیاسی ایشان ذکر کرد و ادامه داد: امام خمینی در حالی که رهبر انقلاب و مرجعی بزرگ برای دنیای اسلام به شمار می رفت اما همواره ارتباط مستقیم خود را با مردم حفظ کرد و این ارتباط تنها به مرزهای داخل ایران خلاصه نشد بلکه تمام دنیا را در نوردید.

سفیر ایران در هلند رمز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی را همین ارتباط مستقیم دانست و گفت : امام راحل در کنار توکل به خدا همواره به مردم ایران اطمینان داشتو در هیچ مرحله ای به مردم و انتخاب آنها شک نکرد.

وی از امام خمینی به عنوان سیاستمداری بزرگ با افکاری گسترده نام برد که در عین جایگاه بلند خویش با مردم ساده صحبت می کرد.

کاظمی ابدی حفظ هویت اسلامی و وحدت کلمه را به عنوان مهمترین میراث امام راحل ذکر کرد و تصریح کرد: امام سیاست را برای قدرت نمی خواست بلکه قدرت را برای اسلام طلب می کرد و همواره عزت اسلام و مسلمین بالاترین خواسته ایشان بود.

درادامه این مراسم آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه ایران و نماینده مجلس خبرگان رهبری در سخنان با اشاره به جایگاه امام راحل در قلوب شیعیان و مسلمانان دنیا گفت: امام احیاگر اسلام در عصر جدید بود و ایشان با درخشش ویژه خود تبلیغات دشمنان را که با هزاران روش سعی داشتند انقلاب را به زانو در آورند نقش بر آب کرد و این نشانه عظمت امام است.

وی شخصیت امام را دارای لایه ها و زوایای بسیار دانست که همچنان ناشناخته است و ادامه داد: از نعمات های الهی در عصر ما امام بود و یک هجمه ترکیبی بسیار سنگین علیه امام و اندیشه های ایشان در جریان است و ادامه هم خواهد داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه ایران با بیان اینکه امام خمینی تنها از آن ایران نیست تصریح کرد: امام افتخار ایران اسلامی است اما برای همه امت اسلام است و جامعیت ایشان در ابعاد مختلف بسیار کم نظیر است و فردی با این عظمت و شکوه به سادگی نمی توان یافت.

وی با بیان اینکه مقامات علمی امام در پرتو مجاهدات ایشان هنوز هم مخفی است و آشکار نشده است ادامه داد: امام یک فقیه وعارف عالیقدر و یک معلم بزرگ اخلاق بود و کسی به طراز امام را به سادگی نمی توان پیدا کرد.

اعرافی با اشاره به درک و اندیشه سیاسی امام راحل تصریح کرد: امام در زمان رژیم ستمشاهی یک درک سیاسی عمیق بین المللی داشت ، مرجع تقلیدی که در گوشه قم و نجف نشسته بود اما تمام درسهای سیاست دنیا را خوانده بود و معادلات سیاسی دنیا را می فهمید.

وی ادامه داد: امام یک فلسفه سیاسی جدید را در دنیای امروز پایه ریزی کرد و ایشان در اقدامی بی سابقه اسلام و مردم و جمهوریت را با فلسفه جدیدی متناسب با دنیای امروز به جهانیان معرفی کرد، که اگر این فلسفه نبود چه بسا تشیع بلکه اسلام و حتی ادیان دیگر هم به قهقرا می رفتند و انقلاب اسلامی نه تنها امت اسلام بلکه دیگر ادیان را هم زنده کرد.

لازم به ذکر است در روز شنبه ۱۴ خرداد مراسم مجازی سی و یکمین سالگرد رحلت رهبر فقید انقلاب اسلامی (ره) با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند، مرکز فرهنگی ثقلین و مکتب قرآن و اهل بیت (ع) اروپا و مجمع اهل بیت (ع) هلند به صورت مجازی برگزار گردید.

در این برنامه سه ساعته که از کانال یوتیوب پخش شد، علیرضا کاظمی ابدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لاهه؛ هشام العلوی سفیر جمهوری عراق در هلند ، سیدمحمد عالمی معاون سفیر افغانستان در هلند به تشریح زوایایی شخصیتی و تأثیر جهانی انقلاب امام بر جهانیان به خصوص کشورهای همسایه ایران پرداختند.

از دیگر قسمت‌های این مراسم مجازی می توان از سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر ناصر رفیعی از ایران، حجت‌الاسلام سیدخلیل موسوی از هلند، اسماعیل اوجی از ترکیه و پخش قسمتهایی از سخنرانی سال‌های قبل مرحوم شیخ محمد اوجی در هلند، سخنرانی‌های کوتاه سخنرانان متعدد از هلند، پیام‌های جوانان عاشق امام خمینی از هلند، بلژیک، آلمان، فرانسه و کلیپ‌ها و برنامه‌های متنوع ساخته گروه‌های فرهنگی فعال در اروپا، ایران و ترکیه بزرگداشت یاد و خاطره امام خمینی در هلند نام برد.

منبع:ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر