/
۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
دومینوی اشتباهات سیاستی؛

بحران سوخت در سریلانکا

اشتباهات سیاستی مرگبار دولت سریلانکا در سه سال اخیر در کنار پیامدهای اقتصادی همه‌گیری کرونا و جنگ در اوکراین سبب شده اقتصاد این کشور در لبه پرتگاه قرار گیرد. مسئولان سریلانکایی اعلام کرده‌اند که تنها برای یک روز بنزین در اختیار دارند و منابع ارزی کافی برای واردات بیشتر سوخت در اختیارشان نیست.
کد خبر : ۴۶۶۱۶

نبض نفت- آمارها نشان می‌دهد ذخایر ارزی این کشور به کمتر از ۵۰ میلیون دلار تنزل یافته است و همین موضوع سبب شده دولت این کشور فروش سوخت به خودروهای شخصی را ممنوع کند. سریلانکا با بدترین بحران اقتصادی در ۷۰ سال اخیر روبه‌رو شده است و افزایش تورم و کمبود سوخت و مواد غذایی باعث شد روز شنبه مردم این کشور در اعتراض به وضعیت وخیم اقتصادی کاخ ریاست‌جمهوری سریلانکا را اشغال کنند.

وضعیت امروز سریلانکا معلول عوامل مختلف داخلی و خارجی، اعم از اشتباهات سیاستی دولت این کشور، همه‌گیری کرونا و جنگ در اوکراین است. این عوامل باعث شده‌اند درآمدهای ارزی این کشور کاهش یابد و با افزایش قیمت انرژی، کسری تجاری آن تا آنجایی پیش برود که نتواند کالای مورد نیازش را وارد کند. این وضع، ثبات سیاسی این کشور را نیز با مشکل مواجه کرده است. برخی منتقدان دولت پرداخت بدهی‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی چین در این کشور را نیز به‌عنوان یکی از دلایل عمده کاهش منابع ارزی این کشور معرفی می‌کنند. نرخ تورم سریلانکا در ماه ژوئن به بیش از ۵۴.۶ درصد رسیده است و سطح قیمت مواد غذایی افزایشی ۸۰ درصدی را تجربه می‌کند. سرنوشت این کشور می‌تواند به‌عنوان هشداری مهم به کشورهایی به‌شمار رود که در سیاست‌های اقتصادی خود رویه‌های مشابهی را در پیش گرفته‌اند.

منبع:شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر