/
۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵

تکیه بر توان داخلی دستاورد شرکت نفت و گاز گچساران برای تحقق اقتصاد مقاومتی

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با تکیه بر توان و تخصص متخصصان توانمند ایرانی برای تحقق اقتصاد مقاومتی گام های بلندی برداشته است.
کد خبر : ۴۷۸۸
نبض نفت - این شرکت با تولید روزانه بیش از 620 هزار بشکه نفت نقش مهمی در اقتصاد ملی داشته است و توانسته با استفاده از توان متخصصان داخلی کشور برای تولید و تعمیر تجهیزات مورد نیاز تاسیسات نفتی ضمن صرفه جویی ارزی ، باعث کاهش وابستگی به تکنولوژی کشورهای خارجی شود.
تا پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال 1357 ،تولید ،تعمیر و تجهیز تمامی تجهیزات فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران توسط کشورهای خارجی صورت می گرفت.
کارگران ،کارکنان و نیروهای متخصص شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در سال 57 با برپایی اعتصاب های کمرشکن نقش مهمی در مبارزه با جکومت ستم شاهی ایفا کردند.
اسناد موجود نشان می دهد که کارکنان این شرکت در زمان جنگ با وجود بمباران شدید تاسیسات نفتی توسط جنگنده های ارتش بعث عراق ،هیچ گاه از تولید نفت دست برنداشتند و تقدیم 31 شهید در هشت سال دفاع مقدس حکایت از تلاش بی وقفه تلاشگران عرصه تولید نفت وگاز در گچساران است.
پس از پایان جنگ متخصصان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دست بکار شدند تا خود تجهیزات مورد نیاز تاسیسات نفتی را تولید کنند تا از خروج ارز زیادی از کشور جلوگیری کنند و حتی تحریم های ظالمانه قدرت های استکباری نتوانست خللی در عزم و اراده نیروهای این شرکت در خدمت به کشور وارد کنند.
** حمایت از تولید داخلی
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: این شرکت از سال 87 تاکنون در راستای حمایت از توان و تولید داخلی، 9 هزار و 500 میلیارد ریال از اقلام و تجهیزات مورد نیاز خود را از سازندگان داخلی تامین کرده است.
هوشنگ صیدالی افزود: در همه مراحل ساخت کالاها، کیفیت تولید به وسیله کارشناسان و متخصصان این شرکت مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته است.
صیدالی تصریح کرد: این شرکت اکنون در ساخت بسیاری از تجهیزات فنی از جمله در ساخت لایبرینت سیل، اورفیس پلیت، توربین‌های ورکسپور، کلارک، سولار، رستون، رولزرویس شامل نشت بندهای تفلونی، بوش و چرخ دنده‌ها، صفحه کاهنده فشار، رلیف ولو، تعمیر تنوره آتش جوش آورگلیکول واحد تقویت گاز فشارضعیف یک، تعمیر و تنظیم انواع شیر آلات، تجهیز مینی بوس بحران و ساخت استرینر (صافی) برای پمپ 30 هزار بشکه به خودکفایی رسیده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: بیش از 2 هزار قلم کالای فنی مورد نیاز تاسیسات این شرکت از سال گذشته تاکنون باهدف حمایت از تولید داخلی ، توسط تولیدکنندگان کشورمان ساخته شده است.
صیدالی ارزش ریالی قطعه های ساخته شده توسط تولیدگنندگان داخلی را 250 میلیارد ریال ذکر کرد.
وی ابراز کرد: همچنین در این مدت بیش از 120 قلم کالای صنعتی مورد نیاز نگهداری و تعمیرات این شرکت با هزینه ای بیش از 15 میلیارد ریال توسط تولید کنندگان داخلی ساخته شد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران همچنین گفت:21 میلیارد ریال در کارگاه مرکزی و تعمیرات این شرکت از سال گذشته تاکنون صرفه جویی شده است.
صیدالی تصریح کرد: قراردادهایی از سوی این شرکت با سازندگان و تولیدکنندگان داخلی برای ساخت بیش از 600 قلم کالای مورد شرکت نفت به ارزش 100میلیارد ریال در سال جاری منعقد شده است.
وی، حمایت از سازندگان و تولید کنندگان داخلی و توانمند سازی آنها را در راستای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی ضروری دانست.
صیدالی افزود: این شرکت با هدف استفاده مطلوب از منابع مالی، کاهش هزینه‌ها، ارتقای توان و سرعت تأمین کالا و اتخاذ رویکرد حمایت از تولیدات داخلی، بهبود سرویس دهی و جلب رضایت مشتریان، جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی و افزایش ضریب ایمنی کارکنان، بهره‌‌گیری از فناوری های روز اطلاعات و ارتباطات را در جهت تحقق اهداف کلان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب سر لوحه فعالیت خود قرار داده است.
** انجام کارهای تعمیراتی با بهره وری از توان متخصصان داخلی
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: بیش از 44 هزار و 106 مورد کار تعمیراتی امسال اعم از پیشگیرانه ، اصلاحیه ، تعمیر کلی و غیر مترقبه در اداره نگهداری و تعمیرات این شرکت در تاسیسات وابسته صورت گرفت.
صیدالی افزود: ارتقاء سیستم کنترل توربین TD نیروگاه برق گوره ، ارتقاء سیستم آنتی سرج توربین های ردیف C-201,203 تقویت گاز بی بی حکیمه 2 و توربو کمپرسورهای 401 و 403 رگ سفید 2 همچنین ارتقاء سیستم F&G تلمبه خانه گوره و تهیه یدکی سیستم مانیتورینگ توربین ها و نم زدای کارخانه گاز مایع 900 پازنان 2 هم توسط متخصصان شرکت در دست اجراست.
وی بیان کرد: 54 هزار و 884 فقره درخواست کار تعمیراتی شامل پیشگیرانه ، اصلاحیه، تعمیر کلی و غیر مترقبه در اداره نگهداری و تعمیرات در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت.
صیدالی گفت: در همین راستا 994 مورد اصلاحیه در واحدهای مختلف انجام شده و تعداد 263درخواست نیز توسط نظام مشارکت و مهندسی سیستم ها و بهره وری به اداره تعمیرات ارجاع شد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران بیان کرد: انجام کارهای تعمیراتی و اصلاحیه ها تاکنون نقش مؤثری در اقتصاد مقاومتی، تولید و حفظ محیط زیست پیرامون تاسیسات نفتی داشته است.
وی تصریح کرد: انجام تعمیرات اساسی بهره برداری نرگسی، تقویت گاز بی بی حکیمه 1و2 و تقویت گاز رگ سفید 2 و کارخانه گاز مایع 900 پازنان 2 در بخش‌های مختلف نظیر برق، ابزار دقیق، بخشی از مکانیک رله‌های حفاظتی و تعمیرات کلی مکانیک در این شرکت موجب جلوگیری از خروج ارز و حمایت از صنایع شرکت‌های ایرانی شده است.
صیدالی ابراز کرد: اداره نگهداری و تعمیرات شرکت نفت گچساران موفق به تعمیر250 مورد انواع روتور و درپوش الکتروموتور و بازسازی نشیمن گاه و بیرینگ تاسیسات شده است.
وی اظهار داشت: این شرکت سال گذشته موفق به ساخت بیش از 140 عدد انواع صفحه کاهنده فشار (اورفیس) در سایزهای مختلف و تعمیر جوش آور گلایکول فشار ضعیف 1، ساخت نم‌یر و صفحات محافظ نم‌گیرهای مخزن V-302-12 مجتمع گاز و گاز مایع 1200 و تجهیز ادوات مخابراتی بر روی مینی بوس بحران در کارگاه مرکزی گچساران شده است.
صیدالی ادامه داد: بیش از 450 مورد قطعات مورد نیاز توربین های ورکسپور، کلارک، سولار، رستون، رولزرویس شامل نشت بندهای تفلونی، بوش و چرخ دنده ها از سوی اداره نگهداری و تعمیرات این شرکت ساخته شده است.
وی انجام اصلاحیه‌های مختلف نظیر تلمبه‌های جدید بر روی بسته مواد شیمیایی ضد رسوب واحد نمک زدایی، اصلاحیه تعویض لوله، تعمیر 110 دستگاه شیرآلات متنوع فرآیندی در سایزها و نمونه‌های مختلف را از دیگر نقاط قوت کارکنان اداره نگهداری و تعمیرات صنعت نفت گچساران اعلام کرد.
** ثبت 50 هزار پیشنهاد در نظام مشارکت ها
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت:50 هزار پیشنهاد نظام مشارکت از سال 1380 تاکنون با هدف شکوفایی اقتصاد مقاومتی در این شرکت به ثبت رسیده است.
هوشنگ صیدالی افزود: فرآیند نظام پیشنهادگیری به صورت انفرادی و گروهی از ١٣80 در این شرکت آغاز شده است.
وی بیان کرد: در این مدت فرهنگ پیشنهادگیری به سطحی ارتقا یافته که نتیجه آن کسب سود و صرفه چند صد میلیارد ریالی توام با گسترش و توسعه فرهنگ اخلاق محوری، رشد فرهنگ کار و یادگیری تیمی و ارتقای فرهنگ ایمنی در سطح این شرکت بوده است.
صیدالی ابراز کرد: نظام پیشنهادات ، ابزاری برای شکوفایی اقتصاد مقاومتی همراه با رویکرد فرهنگی در صنعت نفت است.
وی گسترش و توسعه فرهنگ اخلاق محوری، رشد فرهنگ کار و یادگیری تیمی و ارتقای فرهنگ ایمنی در سطح شرکت را از جمله دستاورد های این مشارکت عنوان کرد.
صیدالی ابراز کرد: کارکنان و کارگران شرکت نفت گچساران در سال گذشته بیش از 6 هزار و500 پیشنهاد به نظام مشارکت این شرکت ارایه دادند که از این تعداد 287 مورد مصوب و 148 پیشنهاد اجرا شد.
وی اظهار کرد: عملکرد نظام مشارکت کارکنان در این شرکت نشان از روحیه همدلی و وحدت در میان کارکنان این شرکت است.
صیدالی با بیان اینکه عملکرد شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در نظام مشارکت‌ها در سطح شرکت ملی نفت ایران و مناطق نفت خیز جنوب قابل تقدیر است گفت: این امر با همکاری کارکنان زحمتکش این شرکت محقق شده است.
وی ادامه داد: کارکنان و کارگران این صنعت می توانند با ارائه طرح و پیشنهادات متعدد موجب سود و صرفه اقتصادی برای این شرکت شوند.
صیدالی با بیان اینکه اجرای نظام مشارکت کارکنان این شرکت در طول سالهای گذشته صرفه جویی اقتصادی را به همراه داشته است افزود: درخشش پیشنهادات علمی کارکنان این شرکت در جشنواره های ملی و کسب مقام برتر کشور در سال های گذشته خود نشان از تلاش و نقش آفرینی کارکنان این شرکت دارد.
کتاب 'نظام پیشنهادها راهکاری برای توسعه سازمان' به همراه لوح فشرده توسط یکی از کارشناسان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران امسال در 120 صفحه تالیف و روانه بازار نشر شد. 
** ظرفیت های شرکت نفت و گاز گچساران
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: هم اکنون در تاسیسات نفتی این شرکت620 هزار بشکه نفت، یک میلیارد و 200 میلیون فوت مکعب گاز خشک و 35 هزار بشکه مایعات گازی از نوع نفتا به‌صورت روزانه تولید می‌شود.
صیدالی ابراز کرد: 2 واحد جدید کارخانه نمک زدایی با اعتباری بیش از 6 هزار میلیارد ریال در دهه فجر امسال وارد مدار تولید خواهد شد.
ووی افزود: مخازن تحت فشار، مبدل حرارتی، نمک گیر برقی، کوره‌های پیش گرمکن نفت، مجموعه تصفیه و تزریق پساب، جداسازی نفت شور و شیرین در واحدهای بهره برداری گچساران 3و4 شامل مخازن و سیستم لوله کشی و پمپاژ نفت شور، ساختمان‌ها و تأسیسات جانبی از مهم‌ترین تجهیزات این 2 کارخانه نمک زدایی محسوب می‌شود.
وی گفت: ظرفیت سازی فرآوری نفت نمکی، بالا بردن کیفیت نفت تولیدی، صیانت از ذخایر نفتی، جلوگیری از کاهش خوراک پالایشگاه‌ها و رفع مشکلات زیست محیطی با تزریق پساب واحدهای نمک زدایی به چاه های دفعی از اهداف اجرای طرح ها های نمک زدایی است.ی ادامه داد: با بهره برداری رسمی از این 2 پروژه، تولید نفت این شرکت به حدود 635 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
صیدالی ابراز کرد: هم اکنون بیش از هفت هزار نفر در واحدها و تاسیسات وابسته به این صنعت مشغول به کار هستند.
صیدالی گفت: موقعیت استقرار تأسیسات این شرکت در چهار استان کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، بوشهر و فارس از ویژگی‌های خاص این شرکت است که با قرار گرفتن تلمبه خانه عظیم گوره و چندراهه نفت خام صادراتی کشور در حوزه عملیات آن، شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران را به قلب صادرات نفت خام مناطق نفت خیز جنوب تبدیل کرده است.
وی بیان کرد: نفت گچساران و چند شرکت مهم دیگر با خط لوله به تلمبه خانه گوره منتقل می‌شود و با افزایش فشار در نهایت به سمت پایانه خارک برای صادرات هدایت می‌شود.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از شرکت‌های مهم زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است.
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: با تولید بیش از 620هزار بشکه نفت در روز، شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران توانسته در سال جاری برنامه تولید خود را به میزان 101.5 درصد محقق سازد.
صیدالی افزود: هم اکنون روزانه 799 میلیون فوت مکعب گاز در تاسیسات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تولید می شود.
صیدالی ابراز کرد: شرکت نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت بهره بردار نفتی بزرگ در کشور است که 20 درصد نفت کشور را تولید می کند.
این شرکت دارای 10 واحد بهره برداری، 10 واحد تقویت و تزریق فشار گاز، سه پالایشگاه گاز و گاز مایع، پنج واحد نمک زدایی و بیش از 6 هزار و 700 کیلومتر خط لوله انتقال نفت است.این شرکت با بهره گیری و توانمندی از 10 واحد بهره برداری، 5 کارخانه نمک‌زدایی در مدار، 2 کارخانه نمک‌زدایی در دست اقدام، 11 ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گاز مایع، سیستم گاز آغارودالان مشتمل بر 12 دستگاه شیرگاه و لخته گیر مایع و چندین واحد آزمایشگاه شیمیایی، 6 واحد آبرسان، حدود 110 تفکیک گر سرچاهی و بوستری، 3 ایستگاه برق فشار قوی و بیش از 6700 کیلومتر خطوط لوله از قطر 4 تا 52 اینچ است.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران هم اکنون مسئولیت تولید صیانتی از 15 میدان نفتی فعال را با استفاده از 775 حلقه چاه بر عهده دارد.


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید
منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر