/
۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
دکتر کاظم امدادی استاد دانشگاه

خودروهای برقی راهی برای شکوفایی اقتصادی به همراه کاهش آلودگی

دکتر کاظم امدادی که دارای دکترای تخصصی مهندسی برق قدرت می باشد و در حال حاضر به عنوان استاد در دانشگاه فنی حرفه ای مشغول تدریس است در یادداشت ارسالی خود برای نبض نفت به اهمیت استفاده از خودروهای برقی و نقش آن در کاهش آلودگی هوا و شکوفایی اقتصاد کشور اشاره کرده است.
کد خبر : ۴۷۹۷
نبض نفت-یادداشت
 دکتر کاظم امدادی، دکترای تخصصی مهندسی برق قدرت و استاد دانشگاه  فنی حرفه ای

آلودگی کلان شهری مثل تهران این روزها باعث مراجعه افراد بسیاری به بیمارستان ها، کلینیک های تخصصی و مراکز درمانی شده است و هر ساله در فصل سرما این موضوع بحث برانگیز باعث تعطیلی مدارس و تاخیر در شروع به کار ادارات دولتی خواهد شد. این تعطیلی علاوه بر هزینه های سنگین خود باعث کاهش رشد اقتصادی در سطح کلان خواهد بود . اما راه حل این موضوع چیست؟ باید به فکر حمل‌ونقل سبز باشیم تا در کنار برنامه ریزی برای افزایش رشد اقتصادی بتوان مصرف سوخت را کاهش و بهبود آلودگی هوای کلان شهری مثل تهران را شاهد باشیم.


محققان در دانشگاه ها و مراکز صنعتی همواره برای حل مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا به دنبال راه حل مناسبی بوده و با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در هوشمند سازی شبکه های برق، به فکر تبدیل خودرو های بنزینی به برقی بوده اند. یکیاز بهترین پیشنهادات استفاده از انرژی الکتریکی به عنوان جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی در خودروهایی می باشد که روزانه میلیون ها تن آلودگی وارد محیط زیست می نمایند.


تولید خودروهای برقی سخن جدیدی نبوده و در کشورهای توسعه یافته از سالیان دورتر مورد برنامه ریزی قرار گرفته و امروزه شاهد تولید و فروش نسل جدیدتر این خودروها توسط شرکت های صنعتی خودروسازی هستیم. برای استفاده از این نوع خودروها در سطح شهر نیازمند ایجاد زیرساخت های مخابراتی در کنار ایستگاه های شارژ و پارکینگ های بخصوصی می باشیم. استفاده از این نوع خودرو ها علاوه بر کاهش آلودگی هوا می تواند برای شما منبع کسب درآمدی باشد. حال سوال جدید این است که آیا منظور از کسب درآمد استفاده از این خودرو به عنوان تاکسی می باشد یا خیر؟ جواب این سوال خیر می باشد. در خودروهای الکتریکی هنگامی که این نوع خودرو در حال شارژ می باشد انرژی الکتریکی در درون آن ذخیره شده. یکی از متداول ترین روشهای ذخیره سازی استفاده از باطری های لیتیوم آیون می باشد. بعد از سپری شدن زمان شارژ، باطری مورد نظر کاملا پر از انرژی بوده و میتوانید به طور معمول مسافتی در حدود 400 کیلومتر با یک بار شارژ را طی نمایید. در صورت پارک خودرو در پارکینگ منزل و وجود شبکه های هوشمند الکتریکی و کنتورهای هوشمند، خودرو شما در ساعاتی که قیمت انرژی ارزان بوده به صورت خودکار شارژ شده و در زمان پیک مصرف انرژی، انرژی ذخیره شده را به فروش می رساند.کلیه این تصمیمات توسط کامپیوتر تعبیه شده در خودرو صورت گرفته و تنها وظیفه شما اتصال خودرو به شارژر آن در پارکینگ می باشد.


قابلیتی که از آن صحبت شد در کشورهای صنعتی بنام(Vehicle to Grid) V2Gو(Grid to Vehicle )G2V بوده و و صاحب خودرو از این کار کسب در آمد می کند. در تحقیقی که توسط کاظم امدادی دانشجوی دکترای مهندسی برق و استاد مدعو دانشگاه فنی حرفه ای صورت گرفته است می توان با استفاده از نرم افزای هایی همچون Power Factory DigSilent و استفاده از الگوریتم های هوشمندی چون ژنتیک و ازدحام ذرات در سطح شهر تهران مدل سازی های فراوانی جهت جایابی ایستگاه های شارژ انجام داد و سپس با سرمایه گذاری های انجام شد و ایجاد ساختار های مرتبط شاهد کاهش آلودگی باشیم. به عنوان یکی از بروز ترین مباحث علمی در دنیا، زمینه تحقیقاتی ایشان ذخیره سازی انرژی در سیستم های قدرت بوده و یکی از بهترین راهکار های پیشنهاد شده توسط ایشان استفاده از ذخیره سازی انرژی توسط خودروهای الکتریکی با هدف کاهش آلودگی و افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق می باشد.

بنابراین با حضور خودروهای الکتریکی در کشور، سالانه شاهد توقف افزایش آلودگی می باشیم و رشد اقتصادی حاصل از کاهش مصرف سوخت می تواند باعث شکوفایی صنعت برق و ایجاد زیرساخت های بهتری برای افزایش بهره وری گردد. شارژ این خودرود ها در منزل امکان پذیر بوده و همچنین با برق شهر میتوان به راحتی خودرو خود را شارژ نمایید و نیاز به تجهیزات گران قیمت نبوده چرا که کلیه شرکت های خودرو ساز شارژر خودرو را به همراه خودرو به شما هدیه می دهند.

خودروهای برقی راهی برای شکوفایی اقتصادی به همراه کاهش آلودگی

خودروهای برقی راهی برای شکوفایی اقتصادی به همراه کاهش آلودگی


خودروهای برقی راهی برای شکوفایی اقتصادی به همراه کاهش آلودگی


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر