/
۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
اغتشاشات؛

اغتشاشات، فعالیت کسب و کارهای مجازی را مختل کرد

اغتشاش‌هایی که در چند روز گذشته در کشور به وقع پیوسته به محدودسازی اینترنت از سوی مراجع ذی‌صلاح منجر شده است، این مسئله وضعیت کسب و کارهایی که در بستر اینترنت فعالیت می‌کردند را با مشکل جدی مواجه کرد.
کد خبر : ۴۸۵۳۱
نبض نفت-اکنون ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند در کشور حدود ۱۳۰ درصد است. به واسطه وجود این زیرساخت و حرکتی که جهان به سمت انقلاب دیجیتال و توسعه هرچه بیشتر کسب و کارها در بستر فضای مجازی دارد، ایران نیز چند سالی است با سرعتی بیشتر به این سمت قدم برداشته است.

تا چند سال قبل که اینترنت توسعه پیدا نکرده بود و جز ساکنان شهرهای بزرگ، مردم دسترسی ضروری به اینترنت نداشتند. در آن زمان اینترنت صرفاً وسیله‌ای برای تفریح و حضور در شبکه‌های اجتماعی بود.

مدتی بعد با سرعت گرفتن توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور، استارتاپ‌ها شکل گرفتند، توسعه دولت الکترونیک جدی‌تر شد و حتی روستاهای دورافتاده کشور نیز به اینترنت متصل شدند. پس از شیوع کرونا، استفاده از اینترنت رنگ دیگری گرفت. این زیرساخت هم‌راستا با آب و برق و جاده به جمع مطالبات مردمی پیوست.

مهاجرت کسب‌وکارهای سنتی به بستر آنلاین، تغییر رفتار کاربران برای دریافت خدمات و کالا از حضوری به غیر حضوری و آموزش غیرحضوری ۲ ساله مدارس، دانشگاه‌ها و کسب و کارها باعث شد، اینترنت به مسئله حیاتی زندگی افراد تبدیل شود.

حدود ۲ هفته قبل و با آغاز اغتشاشات در کشور، مراجع ذی‌صلاح تصمیم به محدودسازی دسترسی به برخی شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌اپ و اینستاگرام گرفتند. این ۲ شبکه و پیام‌رسان اجتماعی فعال در کشور به بستری برای وصل کردن ارائه‌کننده خدمت و کالا با متقاضیان تبدیل شدند. اما با آغاز اغتشاشات و تصمیمی که درباره محدودیت دسترسی به این شبکه‌ها و اختلال به دسترسی کلی به اینترنت به وجود آمد باعث شد کسب‌وکارهایی که از این طریق می‌توانستند مشغول فعالیت باشند، کاملاً از دسترس مخاطبان خارج شوند.

آمارهای متعدد و بسیار متفاوتی درباره واحدهای صنفی فعال در اینستاگرام وجود دارد؛ اما به گفته «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، اکنون ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی مجازی در کشور تنها در اینستاگرام فعال است. واکاوی این رقم نشان می‌دهد که فعالیت اقتصادی متصدیان این مشاغل در این فضا از تعداد واحدهای صنفی حقیقی کشور بیشتر است.

اغتشاش‌ها و محدودسازی اینترنت چه کرد؟

خسارت ۵۰ میلیون تومانی به هر فروشگاه اینترنتی بر اساس اعلام پادارو، از دست رفتن ۶۰ تا ۳۰ درصد تراکنش‌های پرداخت‌یار زیبال، کاهش ۶۰ درصدی تراکنش‌های زرین‌پال، کاهش ۷۵ درصدی تراکنش‌های پی‌پینگ، خسارت ۵۰ میلیون تومانی هر فروشگاه اینترنتی به اعلام مدیرعامل پادرو همگی از جمله اتفاقاتی است که از آغاز اغتشاشات رخ داده است و رسانه‌های مختلف به بررسی ابعاد آن پرداخته‌اند.

منبع:ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر