/
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
مدیرعامل شرکت پالایش گاز هاشمی‌نژاد عنوان کرد:

مدیریت هزینه در پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد با طراحی نرم‌افزار بومی مدیریت انرژی

طراحی نرم‌افزارهای بومی با هدف کاهش هدررفت انرژی و بهینه‌سازی فرآیند تعمیرات اساسی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد با کمک دانشگاه فردوسی مشهد از جمله اقدامات نوآورانه این شرکت برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری است که سبب شده این شرکت تعمیرات اساسی را در موعد مقرر انجام دهد و از آمادگی کامل برای تأمین جریان گاز پایدار در زمستان برخوردار باشد.
کد خبر : ۴۹۵۸۴

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، یحیی فیضی، مدیرعامل پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد با بیان این مطلب، در تشریح وضعیت این پالایشگاه برای تولید گاز در دوره زمستان گفت: با توجه به طراحی و استفاده از نرم‌افزارهای بهینه‌ساز، تعمیرات اساسی پالایشگاه در موعد مقرر و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته انجام شد و با تأمین  قطعات و مواد شیمیایی لازم، این پالایشگاه از آمادگی کامل برای تولید پایدار گاز در دوره زمستان برخوردار است.

وی در ادامه، درباره تعمیرات اساسی انجام شده در این شرکت، اظهار داشت: در رابطه با تعمیرات اساسی با طراحی سامانه «آرگا» در واحد بازرسی فنی پالایشگاه، تمامی اقدامات مرتبط با بازرسی فنی ذیل کنترل این نرم‌افزار درآمد که با استفاده از این نرم‌افزار، بازه زمانی انجام تعمیرات اساسی از 75 روز به 22 روز رسیده است.

فیضی ادامه داد: ضمن این‌که با خروجی که از این نرم‌افزار گرفته شده، بهره‌وری واحد‌های تصفیه گاز نیز بهبود پیدا کرده؛ به نحوی که بازه زمانی تعمیرات تصفیه گاز از 2 سال یک‌بار به 3 سال یک‌بار افزایش پیدا کرده است. طبیعتاً با توجه به هزینه تعمیرات اساسی این واحد‌ها و افزایش زمان انجام آن به 3 سال یک‌بار، شاهد کاهش هزینه‌های انجام تعمیرات اساسی واحدهای تصفیه گاز پالایشگاه هستیم.

مدیرعامل پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد درخصوص توجه مجموعه مدیریت این پالایشگاه در بهره‌گیری از توان علمی و فنی دانشگاه‌ در رفع مشکلات این مجموعه، تصریح کرد: یکی از نمونه‌های موفق همکاری پالایشگاه با بخش دانشگاه، طراحی «سامانه تصمیم‌ساز مدیریت انرژی» است که با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد طراحی شده؛ این نرم‌افزار با آنالیز پارامترهای عملیاتی پالایشگاه در بازه زمانی 2 ساعت یک‌بار به ارائه پیشنهادهای تخصصی برای مدیریت انرژی می‌پردازد. به گفته فیضی، نکته جالب توجه این‌که در اثر استفاده از این نرم‌افزار، پالایشگاه سالانه 3 درصد کاهش هدررفت انرژی داشته که به لحاظ صرفه جویی ریالی، معادل 500 میلیارد ریال در سال است.

وی در ادامه، با بیان این‌که تولید گاز مهم‌ترین مسئولیت پالایشگاه است، گفت: به واسطه واحد تأسیسات ذخیره سازی شوریجه، ذخیره‌سازی گاز این پالایشگاه 165 میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته افزایش یافت که این امر گامی مهم در راستای حفظ جریان پایدار گاز برای بخش‌های مختلف از جمله خانگی و صنایع است.

فیضی در پایان، با اشاره به راه‌اندازی پروژه تغلیظ گازهای اسیدی در این پالایشگاه، خاطرنشان کرد: این پالایشگاه فرآیند سبز را برای حفظ کره زمین و محیط زیست برای نسل‌های آینده دنبال می‌کند. همچنین با توجه به ظرفیت بالای پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد در زمینه گوگرد در بعد زیست محیطی، این شرکت با انجام طرح‌های متعددی ازجمله کاهش فلرینگ و تغلیظ گازهای اسیدی، گام‌های مهمی در این مسیر برداشته، ضمن آن‌که پروژه حرکت به سمت به صفر رساندن سوختن گازهای ارسالی به مشعل را‌ اجرا کرده و در حال حاضر، ۹۰ درصد گازهای مشعل در پالایشگاه مورد استفاده مجدد قرار گرفته است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر