/
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳

ایجاد ۷.۷ میلیون بشكه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت‌خام

رئیس امور طراحی مدل های تقاضای انرژی مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، فرصت سرمایه گذاری برای احداث مخازن ذخیره سازی نفت خام به ظرفیت ۷.۷ میلیون بشکه را به شرکت ها و سرمایه گذاران داخلی معرفی کرد.
کد خبر : ۵۰۴۱۴

به گزارش نبض نفت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، فتح آبادی در نشست معرفی فرصت های سرمایه گذاری در پروژه های ساخت و بهره برداری BOO، BOT مخازن ذخیره سازی نفت خام شرکت ملی نفت ایران که  صبح امروز؛ دوشنبه ۲۱ آذرماه در مرکز همایش های کوشک برگزار شد، هدف از احداث مخازن ذخیره سازی در دنیا را ایجاد انعطاف عملیاتی، ایجاد تغییرات در بازار و قیمت نفت خام و میعانات گازی و همچنین تامین خوراک پالایشگاه های داخلی و انجام تعهدات صادراتی برشمرد.

وی با بیان مثالی برای نشان دادن ظرفیت مخازن ذخیره سازی گفت: در دنیا حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در روز تولید می شود که اگر بخواهیم تمام این نفت را در مخازن ذخیره کنیم پس از حدود ۴۳ تا ۴۵ روز تمام مخازن پر می شود.

فتح آبادی با اشاره به آمار مخازن ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی کشور گفت: در کشور ۱۳۰ میلیون بشکه مخازن ذخیره سازی نفت خام موجود است که از این تعداد ۱۱۰ میلیون بشکه موجود و ۲۰ میلیون بشکه در دست احداث است. در ضمن ۳۵ میلیون بشکه از این ظرفیت در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و ۹۵ میلیون بشکه در اختیار شرکت ملی نفت ایران است.

رئیس امور طراحی مدل های تقاضای انرژی مدیریت برنامه ریزی تلفیقی افزود: مخازن ذخیره سازی میعانات گازی نیز دارای ظرفیت ۳۰ میلیون بشکه ای است.

وی در ادامه به ظرفیت ذخیره سازی نفت خام مورد نیاز شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس تقسیم بندی های انجام شده شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در اهواز به ۲ میلیون بشکه، نفت و گاز اروندان در حوزه غرب کارون به یک میلیون بشکه، شرکت نفت مناطق مرکزی در منطقه چشمه خوش به ۵۰۰ هزار بشکه و شرکت پایانه های نفتی در جزیره خارگ به ۴.۲ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره سازی نیاز دارند.

فتح آبادی ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران افزون بر احداث مخازن جدید در بخش تکمیل و بازسازی مخازن جدید و همچنین تعمیرات و نگهداری مخازن موجود نیاز به سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاران می توانند در این بخش ها هم ورود کنند.

* ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های تعمیر و نگهداری مخازن

حمید رضا شاهدوست، مدیر عملیات شرکت پایانه های نفتی ایران در ادامه این نشست، ماموریت اصلی این شرکت را صادرات نفت خام و میعانات گازی، انجام عملیات کشتیرانی و سواپ نفت خام از طریق پایانه نفتی شمال اعلام کرد و گفت: از اواخر دولت گذشته وظیفه صادرات بخشی از نفت خام کشور از پایانه نفتی جاسک نیز به شرکت پایانه ها واگذار شده است.  

شاهدوست با اشاره به مخازن ذخیره سازی تحت مالکیت شرکت پایانه های نفتی در جزیره خارگ گفت: در این منطقه ۴۸ مخزن با ظرفیت های متفاوت بین ۲۵۰ هزار تا یک میلیون بشکه وجود دارد که نفت صادراتی در آن ذخیره می شود. در پایانه شمال نیز ۹ مخزن ۱۵۰ هزار بشکه ای موجود است.

وی نیاز شرکت پایانه های نفتی به ذخیره سازی نفت خام در جزیره خارگ را ۴.۲ میلیون بشکه اعلام کرد و گفت: بر اساس بررسی ها و تصمیمات اتخاذ شده از سوی معاونت سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران قرار است سرمایه گذاری برای احداث ۳ مخزن یک میلیون بشکه ای و ۲ مخزن ۶۰۰ هزار بشکه ای در این منطقه انجام شود.

شاهدوست از بخش خصوصی خواست که نگاهی به پروژه های تعمیرات و نگهداری مخازن ذخیره سازی موجود داشته باشند و گفت: امید که بتوان از ظرفیت و سرمایه بخش خصوصی در حوزه احداث مخازن بهره مند شد.       

* احداث مخازن استراتژیک نفت خام در منطقه عملیاتی چشمه خوش

یاسر فرنیا؛ نماینده مدیریت فنی شرکت نفت مناطق مرکزی نیز با اشاره به ماموریت شرکت نفت مناطق مرکزی در حوزه تولید نفت و گاز در مناطق خشکی کشور، اظهار کرد: سهم این شرکت احداث مخزن ذخیره سازی با ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه در منطقه استراتژیک چشمه خوش در غرب ایران و در مرز مشترک با کشور عراق است.

فرنیا با اشاره به شرایط عملیاتی و تکلیفی ای که می توانند موجبات کاهش تولید از میادین نفتی شود، اظهار کرد: ساخت این مخازن کمک می کند که در شرایط خاص بتوانیم تولید ۱۰ روز را ذخیره سازی کنیم و فرصت رفع مشکل را داشته باشیم.

وی افزود: شرکت نفت مناطق مرکزی می تواند از نظر تامین منابع آبی و برق به شرکت های سرمایه گذار کمک کند در ضمن برای واگذاری زمین نیز از طرف منابع طبیعی مشکلی وجود ندارد و زمین ها به راحتی برای احداث مخازن و تاسیسات قابل واگذاری است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر