/
۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
پیش بینی بازار سهام؛

سیگنال مثبت به بورس

بورس تهران متأثر از رشد نرخ دلار نیمایی است. افزایش نرخ نیما سیگنال مثبتی به بازار سهام بود و حال بازار در انتظار رونمایی از نرخ ارز پیش بینی شده در قانون بودجه 1402 است.
کد خبر : ۵۰۷۳۷
نبض نفت-روز چهار‌شنبه شاخص کل بورس 4 هزار و 104 واحد بالا آمد. شاخص هم‌وزن نیز 3 هزار و 322 واحد رشد کرد و شاخص کل فرابورس افزایش 109 واحدی را پشت سر گذاشت. 

در پایان معاملات ‌روز چهار‌شنبه، 441 نماد رشد قیمت و 217 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 67 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 33 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک)، شرکت داروسازی امین (دامین) و شرکت چرخشگر (خچرخش) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت صنعت روی زنگان (زنگان)، شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا) و شرکت آسیا سیر ارس (حآسا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی 

در بورس شرکت سامان گستر اصفهان (ثامان)، شرکت گروه صنعتی بوتان (لبوتان) و شرکت سیمان قائن (سقاین) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت مبین وان کیش (اوان)، شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردیس) و شرکت بیمه معلم (ومعلم) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات چهارشنبه 130 نماد صف خرید داشتند و 15 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 0.3 درصدی به 355 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 3 درصد افزایش یافت و 243 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید در رقم 215 میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد.

پیش بینی بورس

در پایان معاملات نماد خفنر (شرکت فنرسازی خاور)  با صف‌ خرید 25 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از خفنر، نمادهای کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران) و گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات تنها نماد ومعلم صف فروش داشت که ارزش آن 1.5 میلیارد تومان بود.

پیش بینی بورس

 پیش بینی بورس امروز

در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص‌های بازار سهام صعودی شدند. شاخص کل 4 هزار واحد –معادل 0.28 درصد- رشد کرد اما نتوانست به کانال 1.5 میلیونی برگردد. 

شاخص هم وزن رشد بیشتری داشت و 0.75 درصد بالا آمد. دو سوم نمادهای بازار سبزپوش بودند و دو گروه «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» سبزترین گروه‌های بازار بودند. 

وبانک، وبملت، وپاسار، حکشتی، وبصادر، وتجارت، وپارس، شیران، شستا و پترول بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.  

علاوه بر این، در این هفته شاهد خروج پول حقیقی در سه روز پایانی هفته بودیم، اما روز چهارشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار کمتر از روزهای قبل بود. 

نمادهای وبانک، وپاسار، وبصادر، وسدید و ونوین بیشترین ورود پول حقیقی را نیز به خود اختصاص دادند. در مقابل نمادهای آریان، رفاه، وغدیر، شستا، فارس، بورس، شبندر، غگل و فولاد بیشترین خروج را داشتند.

بنابراین برخی از تحلیلگران معتقدند معامله‌گران هنوز میل به خروج  از بازار دارند و بخشی از رشد تقاضا در بازارهای دارایی به انتقال پول‌ها از بورس به این بازارها برمی‌گردد، از این رهگذر رصد ورود و خروج پول را برای پیش بینی روندهای آتی بازار مفید و مهم می‌دانند. 

برخی نیز معتقدند توقف رشد بازار با توقف رشد قیمت دلار در بازار آزاد همسو است. به علاوه بورس تهران متأثر از رشد نرخ دلار نیمایی است. افزایش نرخ نیما سیگنال مثبتی به بازار سهام بود و حال بازار در انتظار رونمایی از نرخ ارز پیش بینی شده در قانون بودجه 1402 است. گفته می‌شود در لایحه بودجه دولت نرخ تسعیر را 26 هزار تومان تعیین کرده که سه هزار تومان بیشتر از نرخ سال جاری است. نرخی که با نرخ نیما و نرخ آزاد فاصله دارد اما رشد آن می‌تواند ارقام سود و زیان شرکت‌ها را برای سال آینده تغییر دهد. 

پیش بینی بورس

منبع:اقتصادنیوز
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر