/
۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
تکمیل اطلاعات اکتشافی در دشت آبادان؛

پیشرفت پروژه لرزه‎نگاری سه‎بعدی سپهر به ۱۱۱ درصد رسید

با افزایش میزان پیشرفت پروژه تا ۱۲۰ درصد، اطلاعات لرزه‎ای مورد نیاز مدیریت اکتشاف در ناحیه دشت آبادان و دزفول شمالی تکمیل شد.
کد خبر : ۵۰۹

نبض نفت - به نقل از وزارت نفت؛ بهمن سلیمانی، معاون امور اکتشاف مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از پیشرفت ١١١ درصدی پروژه لرزهنگاری سهبعدی سپهر خبر داد و گفت: این عملیات با هدف اکتشاف تلههای چینهای و تلههای مرکب چینهای و ساختمانی در بخشهایی از نواحی دشت آبادان و دزفول شمالی طراحی شده و در حال اجرا است.

وی افزود: با رسیدن پیشرفت این پروژه لرزهنگاری به ١٢٠ درصد، انتظار میرود اطلاعات لرزهای مدنظر در این پروژه بدست آید.

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، در پروژههای لرزهنگاری اکتشافی، برنامه عملیاتی با پیش فرض ١٠٠ درصد طراحی میشود؛ اما به دلیل خصوصیت غیرقابل پیشبینی بودن قطعی ساختارها در زیر زمین، در صورتی که حین انجام عملیات لرزهنگاری بخشی از یک ساختمان جدید کشف شود، به منظور شناسایی ابعاد کامل ساختمان جدید و برداشت کامل اطلاعات لرزهای و زمینشناسی، سقف برنامه از ۱۰۰ درصد تعریف شده فراتر میرود.

به این ترتیب، با توجه به اینکه پروژههای لرزهنگاری اکتشافی با افزایش حجم کار مواجه میشوند و همچنین به دلیل اهمیت برداشت کامل اطلاعات لرزهای در پروژههای اکتشافی، با توافق هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، اختیار افزایش و یا کاهش سقف فعالیتها تا ۲۵ درصد به مدیریت اکتشاف تفویض شده که در پروژه سپهر با تجدید برنامهریزی، هماکنون ۱۱ درصد اطلاعات بیش از برنامه عملیاتی پیش‏بینی شده برداشت شده است.

سلیمانی ادامه داد: پیمایش لرزهنگاری سپهر در جنوب غرب کشور در قالب پروژه لرزهنگاری سه بعدی و دوبعدی و برداشت سهمولفهای برنامهریزی شده است که انجام عملیات لرزهنگاری سهبعدی در هزار و ۴۶۰ کیلومتر مربع و دو بعدی و سه مولفه ای برای ١٦٠ کیلومتر بوده است.

وی مدیریت اکتشاف را پیشتاز در استفاده از روشهای جدید ژئوفیزیکی در صنعت نفت معرفی کرد و گفت: برداشت سهمولفهای برای نخستین بار در ایران در پروژه سپهر انجام شده است که این اقدام، افزون بر کمک به شاخصهای تولید و برداشت پارامترهای مخزنی، به پردازش دقیق اطلاعات لرزهای هم کمک میکند.

منبع: خبرگزاری مهر


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر