/
۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵

ناترازی نیم میلیون لیتری تولید و مصرف بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: امسال ۱۰۳ میلیون لیتر تولید بنزین داشتیم و میانگین مصرف آن در همین سال ۱۰۳.۵ میلیون لیتر است یعنی تقریبا نیم میلیون لیتر ناترازی بین تولید و مصرف داریم.
کد خبر : ۵۱۱۱۴

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران،  آقای علی‌اکبر نژادعلی در ارتباط با رسانه ملی گفت: ناترازی‌ها قبل از برنامه اول توسعه اقتصادی وجود داشت و تا پایان برنامه پنجم نیز ناترازی داشتیم، اما در سال ۹۷ با راه‌اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین تولیدکننده بنزین در کشور است باعث شد ما به سمت تراز مثبت بین تولید و مصرف حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: وضعیت تولید بنزین در کشور به یک عدد قابل قبولی رسید و در سال ۹۸ تراز مثبت را تجربه کردیم یعنی اولین باری بود که ما در چندین سال گذشته به سمتی رفتیم که تراز بین تولید و مصرف عدد مثبتی را نشان می‌داد.

نژادعلی افزود: اواخر سال ۹۸ - ۹۹ و ۱۴۰۰ بحث کرونا را داشتیم و با شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد کاهش سفر‌ها و کاهش مصارف بنزین در کشور بودیم و این ناترازی که در تولید و مصرف داشتیم عددش را بزرگ جلوه می‌داد.

وی گفت: اواخر برنامه سوم بخش ایجاد سامانه هوشمند سوخت و استفاده از کارت هوشمند سوخت در مجلس طرح موضوع دادن که مصوب شد و اجرای این کار در سال ۸۶ یعنی دومین سال برنامه چهارم توسعه اتفاق افتاد و در سال ۸۵ بیشترین واردات بنزین را به عدد ۲۹ میلیون لیتر در روز داشتیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اضافه کرد: با راه‌اندازی سامانه هوشمند سوخت به یکباره مصرف بنزین به منفی ۱۲.۵ درصد نسبت به سال قبلش کاهش پیدا کرد و ۱۰.۲ درصد رشد مصرف در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ بود و این منفی ۱۲.۵ درصد یعنی تقریبا ۲۲.۵ درصد کاهش مصرف داشتیم.

وی افزود: با ابزار غیرقیمتی رفته رفته قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و توانستیم مصرف بنزین را با توجه به تعداد خودرو‌هایی که هر ساله به تعداد خودور‌های کشور اضافه می‌شدند ادامه بدهیم و در سال ۹۸ مصرف بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده بود و با به‌کارگیری از سامانه هوشمند سوخت و سهمیه‌بندی مجدد باعث شد که مصرف به ۷۲ میلیون کاهش پیدا کند و با دو تجربه‌ای که در ارتباط سهمیه‌بندی سوخت انجام دادیم شاهد بودیم که ابزار‌های غیرقیمتی می‌تواند به میزان مصرف و مدیریت در مصرف کمک کند.

نژادعلی ادامه داد: به کارگیری ابزار‌های غیرقیمتی و اعمال سیاست‌های مرتبط بر مدیریت مصرف بنزین تأثیرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه می‌دهد و بحث اعتبار سهمیه‌ای را که در نرخ دوم کارت‌های هوشمند سوخت با عنوان تعدیلی که از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر رسید آن هم یکی از اعمال سیاست‌ها است و باز سیاست‌های مختلفی را که دولت تبیین خواهد کرد و به فاز اجرای بیافتد تا بتوانیم از سامانه هوشمند سوخت در راستای مدیریت مصرف سوخت نهایت بهره‌برداری را بکنیم.

در ادامه این برنامه آقای سعید مداح مروج مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ارتباط با رسانه ملی گفت: با توجه به میزان مصرف مجبور شدیم که از همه پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده کنیم و در سال گذشته متناسب با میزان مصرف، تولید به طور متوسط روزانه ۹۷ میلیون لیتر در روز بود و امسال میزان تولید از ابتدای سال تا به امروز ۱۰۳.۵ میلیون لیتر در روز است.

وی افزود: ما عملا به کمک پالایشگاهی که نفت خام را پروسس و پالایشگاه ستاره خلیج فارس که معیانات را باز پالایش می‌کنند ما قادر هستیم با الگو‌های فرآیند خاصی که در تک تک این واحد‌ها متوسط با شرایط خودشان اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده می‌توانیم ۱۰۳ تا ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین تولیدی را به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز افزایش دهیم.

مروج گفت: این یک هماهنگی است و زمان خاصی به آن معنا ندارد ما مجبور هستیم از همه ظرفیت‌های موجود کشور حتی از انبار‌های خودمان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این آمادگی را داریم که بتوانیم ۱۱۰ تا ۱۱۲ میلیون لتیر در روز به طور پیوسته تولید را داشته باشیم.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: اگر با این روند مصرف را ادامه بدهیم نیم دوم سال آینده به یکی از وارد کنندگان بنزین تبدیل می‌شویم.

در ادامه این برنامه، مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با رسانه ملی گفت: در سال‌های گذشته، حجم قابل توجهی از بنزین مورد نیاز کشور را وارد می‌کردیم، بعد از راه اندازی ستاره خلیج فارس، برای مدتی به یکی از صادرکنندگان بنزین تبدیل شدیم. اما الان متاسفانه به یک ناترازی در بحث بنزین رسیدیم.

وی افزود: دو دلیل اصلی در ناترازی بنزین وجود دارد، یکی ناشی از سیاست‌های قیمتی و دیگری ناشی از سیاست‌های غیرقیمتی است.

نخعی ادامه داد: در بحث سیاست‌های قیمتی، قیمت بنزین در کشور ما نسبت به کشور‌های همسایه یا نسبت به کشور‌های دنیا خیلی پایین‌تر است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید افت پول ملی را مدیریت کند و در بحث مدیریت مصرف نباید همه توپ را در زمین مردم بیاندازیم باید از تجربیات سایر کشور‌ها در این زمینه استفاده کنیم.

وی افزود: طبق مصوبه مجلس که تعدادی خودرو وارد کشورمی شود و این یک ایراد است، ما در صنعت خودروسازی با مشکل خودرو‌های بی‌کیفیت با مصرف سوخت بالا مواجه هستیم.

نخعی اضافه کرد: در یک بازه زمانی صنعت سی‌ان‌جی کشور طرحی به نام طرح سی‌ان‌جی شروع شد و تعدادی جایگاه سی‌ان‌جی را در اقصی نقاط کشور افزایش داد، اما در ادامه این روند کند شد و متاسفانه این رویه ادامه داد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته تمرکز‌ها روی خودرو‌های فرسوده بوده و تا مقطعی این طرح پیشرفت خوبی داشت، اما بعد‌ها رها شد که متاسفانه این روند هنوز هم ادامه دارد و به نظر می‌رسد دولت برنامه مشخصی برای مدیریت مصرف سوخت ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: ما در مجلس برای ناترازی برق، بودجه، گاز جلسات متعددی گذاشتیم و مدام از این ناترازی صحبت می‌کنیم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر