/
۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳

صرفه‌جویی چند صد هزار دلاری با تعمیر و مشبك‌كاری سه جداری چاه میدان دارخوین

عملیات مشبک‌کاری سه‌جداری یک حلقه چاه در میدان نفتی دارخوین برای نخستین‌ بار در کشور با موفقیت انجام شد.
کد خبر : ۵۱۲۱۵

به گزارش  نبض نفت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، غلامحسین موازی، مدیر امور فنی شرکت نفت و گاز اروندان، در رابطه با انجام عملیات تعمیر چاه میدان نفتی دارخوین گفت: مشبک‌کاری سه‌جداری چاه شماره ۲ میدان نفتی دارخوین در شرکت نفت و گاز اروندان در یک مرحله و در فاصله هزار و ۴۳۵ متری تا هزار و ۵۹۰ متری به طول ۱۴۰ متر انجام شد.

وی افزود: برای نخستین‌ بار در کشور عملیات مشبک‌کاری سه‌جداری ۷، ۹-۸.۵ و ۱۳-۸.۳ اینچ به‌طور هم‌زمان در چاه شماره ۲ میدان نفتی دارخوین انجام شد که چنین عملیاتی تاکنون در کشور بی‌سابقه بوده است.

مدیر امور فنی شرکت نفت و گاز اروندان در زمینه عملیات مشبک‌کاری گفت: این عملیات پس از راندن لوله جداری در چاه‌های نفت و گاز با هدف برقراری ارتباط میان چاه و مخزن براساس محاسبات مهندسی مخازن و مهندسی نفت با استفاده از گلوله‌های مشبک‌کاری در طبقه و عمق خاص زمین اعمال می‌شود.

موازی تصریح کرد: این چاه در طول دوره تولید به‌دلیل کاهش فشار جریانی و در نتیجه کاهش توان تولید، در سه مرحله به‌وسیله دکل تعمیر و سرانجام با نصب پلاگ‌های سیمانی برای ایمن‌سازی، چاه متروکه شد.

وی اظهار کرد: با توجه به نیاز مبرم به چاه تزریق پساب در میدان نفتی دارخوین و صرفه‌جویی در حفاری یک چاه جدید، تعمیر این چاه به‌منظور تبدیل به چاه تزریق پساب به‌رغم ریسک‌های موجود در دستور کار شرکت نفت و گاز اروندان قرار گرفت که با انجام محاسبات دقیق مهندسی و طراحی اثربخش عملیاتی، مشبک‌کاری سه‌جداره برای نخستین‌بار در کشور در این چاه با موفقیت انجام شد و چاه با دبی تزریقی ۱۰ بشکه در دقیقه و فشار تزریق حدود ۹۰۰ پام‌، در برنامه تزریق پساب در میدان نفتی دارخوین قرار گرفت.

مدیر امور فنی شرکت نفت و گاز اروندان افزود: این عملیات بی‌نظیر با نظارت کارشناسان و متخصصان شرکت نفت و گاز اروندان در مدت ۲۲ روز و به‌وسیله این مدیریت محقق شد و چاه هم‌اکنون در مرحله نصب خطوط سطحی برای تزریق پساب است.

موازی در پایان گفت: عملیات مشبک‌کاری سه‌جداری ضمن اینکه برای نخستین‌بار در کشور انجام می‌شد،  صرفه‌جویی چند صد هزار دلاری برای احداث و حفاری چاه جدید را در صنعت نفت کشور در پی داشت و این چیزی جز خودباوری، اتکا و اعتماد به مهندسان و کارشناسان داخلی نبوده، به‌طوری که با حداقل هزینه ممکن این عملیات با موفقیت به سرانجام رسید.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر