/
۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
وزیر انرژی قطر:

گاز روسیه به اروپا برمی‌گردد/ اروپایی‌ها درنهایت می‌بخشند

وزیر انرژی قطر در کنفرانسی در ابوظبی گفت: تصور می کنم گاز روسیه در نهایت به اروپا خواهد برگشت و کشورهای اروپایی فراموش می کنند و می بخشند.
کد خبر : ۵۱۴۲۹

به گزارش نبض نفت به نقل از شبکه سی ان بی سی ، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر در کنفرانس مجمع انرژی شورای آتلانتیک که هفته جاری برگزار شد، گفت: روی برگرداندن اتحادیه اروپا از کالاهای انرژی روسیه پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین، برای همیشه ادامه پیدا نخواهد کرد. اروپایی‌ها امروز می گویند به هیچ وجه به گذشته برنخواهند گشت تا گاز روسیه را خریداری کنند. همه ما این موهبت را داریم که بتوانیم فراموش کنیم و ببخشیم و تصور می کنم، با گذشت زمان، اوضاع درست خواهد شد. اروپایی‌ها از این وضعیت درس خواهند گرفت و خرید انرژی متنوع تری خواهند داشت.

اروپا، مدتها بزرگترین مشتری کالاهای انرژی روسیه به خصوص گاز طبیعی بود. کشورهای اتحادیه اروپا، واردات انرژی از مسکو را در پی وضع تحریم‌ها بر سر حمله نظامی روسیه به اوکراین، به میزان چشمگیری کاهش دادند. صادرات گاز از سوی شرکت دولتی گازپروم روسیه به سوئیس و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲، به میزان ۵۵ درصد کاهش پیدا کرد. کاهش واردات از روسیه، هزینه انرژی برای اروپا را به شدت افزایش داده و سران منطقه و مدیران نفت و گاز اروپایی را واداشته است منابع جدیدی برای تامین انرژی، جستجو کنند.

کعبی گفت: از نظر من، گاز روسیه به اروپا بازخواهد گشت.

جنگ در اوکراین تاکنون جان ده‌ها یا شاید صدها هزار نفر را گرفته و باعث ویرانی شهرها و مهاجرت بیش از هشت میلیون پناهنده شده است. اروپا به کمک گرمای غیرمعمول هوا و ذخیره سازی گاز کافی، موفق شده است از بروز بحران بزرگ انرژی در زمستان امسال اجتناب کند اما تحلیلگران و مقامات انرژی هشدار داده اند که وضعیت در اواخر سال ۲۰۲۳ با کاهش این ذخایر، ممکن است بحرانی‌تر شود.

کلودیو دسکالزی، مدیرعامل شرکت انرژی اِنی ایتالیا که در همین کنفرانس حضور داشت، در واکنش به صحبت‌های وزیر انرژی قطر، به شبکه سی ان بی سی گفت: تصور می کنم جنگ هنوز تمام نشده و بخشیدن کسی که مردم بیگناه، زنان و کودکان را به کشته داده و بیمارستان‌ها را بمباران کرده است، راحت نیست. همین طور تصور می کنم بیش از بخشیدن، باید حس زندگی برای واژه هایمان را درک کنیم. برای جنگ مدرن زیرا آنچه در اوکراین روی داده است، جنگ مدرن بوده است. بنابراین، وقتی از امنیت انرژی صحبت می کنیم، درباره فاینانس حرف می زنیم که چطور پول تخصیص می دهیم؛ چه مقدار به گاز و چه مقدار به تجدیدپذیرها اختصاص می دهیم و وقتی به این فکر می کنیم که افرادی در نزدیکی ما کشته می شوند، این اولویتی است که باید حل کنیم. در غیر این صورت، مشکل بزرگی وجود خواهد داشت.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، دسکالزی گفت: جنگ در اوکراین و امنیت انرژی، دغدغه اصلی برای او و صنعت بوده است. ایتالیا وابستگی خود به گاز روسیه را با افزایش خرید از کشورهای دیگر مانند الجزایر، کاهش داده است. شرکت اِنی یکشنبه هفته جاری کشف گازی جدیدی در یک میدان فراساحلی در شرق مدیترانه در سواحل مصر، داشت.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر