/
۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸

افزایش 86 درصدی درآمد؛ نتیجه اعتماد وزیر دفاع به مدیر متخصص در نفت و گاز پارسیان

مجمع عمومی عادی سالیانه هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان با حضور ۸۵.۵۴ درصد سهامداران برگزار شد که افزایش 86 درصدی درآمد این هلدینگ یکی از خروجی‌های مهم حضور یک مدیر متخصص در این مجموعه به شمار می‌رود.
کد خبر : ۵۱۵۴۳

به گزارش نبض نفت اسماعیل قنبری مدیر عامل گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد پارسان در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت گفت:درآمد گروه در سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش ۸۶ درصدی داشته است، از سود خالص افزایش تولید شرکت های پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل افزایش ۲۱ درصدی داشته است.
وی گفت: فروش شرکت های پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ بیش از یکصد و شصت و پنج همت بوده که نسبت به سال قبل افزایش ۵۷ درصدی داشته است.
به گفته وی،در سال ۱۴۰۱ با وجود کاهش تناژ ۷ درصدی صادراتی به دلیل قطعی گاز مبلغ فروش افزایش ۵۶ درصدی داشته است.
مدیر عامل نفت و گاز پارسیان ادامه داد: فروش شرکت های پالایشی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۱۰ همت بوده که نسبت به سال مالی ۱۴۰۰ حدود ۸۵ درصد افزایش داشته است.
وی خاطر نشان کرد: در سال مالی ۱۴۰۱ نسبت های مالی روند رو به رشدی را نشان میدهد این شرکت توانسته است با ارزش افزوده ایجاد شده در میان ۴ شرکت برتر سرمایه گذار و هلدینگ به بورس قرار گیرد.
به گفته قنبری، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان از ابتدای فعالیت علاوه بر کمک به توسعه اقتصادی کشور ثروت سهامداران را از مبلغ چهار همت به بیش از ۲۶۹ افزایش داده است.

اقدامات مهم هلدینگ در سالی که گذشت
وی با اشاره به اهم دستاوردها و اقدامات انجام شده در سال مالی ۱۴۰۱ گفت:پیگیری های انجام شده جهت وصول مطالبات حاصل از فروش اوره به شرکتهای خدمات حمایت کشاورزی و تعاونیهای تابعه و اصلاح روش فروش جاری هیئت مدیره گروه نفت و گاز پارسیان برای احقاق حقوق صاحبان سهام و وصول مطالبات از شرکت های خدمات حمایتی کشاورزی و تعاونی ها انجام شده است.
قنبری افزود:حسابرسی مطالبات یارانه ای مطالبات مذکور توسط سازمان حسابرسی کل کشور بابت سالهای ۱۳۹۸ ،۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و تایید مبلغ یکصد و هفتاد هزار و ششصد و نود و پنج میلیارد ریال از مطالبات مذکور، اخذ ردیف بودجه از سازمانبرنامه و بودجه بابت مطالبات مذکور در بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کل کشور، ردیف درآمدی ۱۶۰، ۱۲۲ و ردیف ۵۳۰ هزار خط تیر ۷۴ تزریقی به صورت تهاتر بخشی از پیگیری های شرکت است.
وی ادامه داد: مدیریت شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان از طریق وزیر محترم اقتصاد، وزیر محترم دفاع و سازمان برنامه و بودجه و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی رایزنی‌های متعددی را جهت تسریع وصول مبالغ مذکور و اصلاح نرخ فروش انجام داده که این پیگیری‌ها در جریان است.
وی گفت: ارائه دو پیشنهاد جداگانه به دولت، جهت درج در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با ۲ موضوع: الف) درج مبالغ مطالبات و پیش بینی تسویه آن از محل فروش دارایی‌های دولت و یا نفت ب) پیش بینی فروش آتی به صورت آزاد در بورس کالا و پرداخت مابه‌التفاوت از طریق سازمان حمایت به حساب کشاورزان و مذاکرات متعدد با وزرات اقتصاد خزانه‌داری و همچنین مرکز مدیریت بدهی‌های عمومی و روابط مالی دولت، جهت درج مبلغ مطالبات در سامانه یکپارچه بدهی‌های دولت در دستور کار است.
مدیر عامل پارسان گفت: مذاکرات متعدد با سازمان برنامه و بودجه و موافقت آن‌ها در خصوص ارائه شناسه یکتای تعهدات دولت به اوره سازان،پیگیری مذاکرات بین سازمان برنامه و بودجه و معاونت برنامه‌ریزی وزرات نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص ثبت تعهدات دولت در سیستم جامع سازمان برنامه و بودجه که منجر به معرفی نماینده جهت ثبت گردیده است.
وی گفت: تکمیل فرم‌های معرفی شده از طرف خزانه‌داری کل کشور جهت درج مبالغ مطالبات مابه‌التفاوت و ارائه به وزرات اقتصاد، پیگیری‌ها منجر به اخذ گزارش حسابرسی تایید ماده مطالبات و اخذ ردیف بودجه در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور شده است.
وی در خصوص طرح‌های هلدینگ نفت و گاز پارسیان گفت: اخذ مجوز از وزرات نفت مبنی بر ساخت و واگذاری ۱۰۰ درصد پتروشیمی همت به پتروشیمی پردیس و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های پیشران پارسیان شامل پتروشیمی همت و ستاره پارسیان، تکمیل و راه‌اندازی پروژه پلی پروپیلن پتروشیمی تبریز، آغاز عملیات و اجرای متیل آمین و کریستال ملامین پتروشیمی شیراز در راستای ایجاد زنجیره ارزش، تکمیل عملیات اجرایی پروژه‌های زیست محیطی پالایشگاه تبریز، آغاز عملیات اجرایی طرح جامع پالایشگاه تبریز، آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال پساب شهری تبریز به مجتمع پتروشیمی تبریز، پالایشگاه تبریز در حال انجام است.
قنبری افزود: این دست‌آوردها و ارزش‌آفرینی‌ها به همت و دستان پر توان حدود ۲۰ هزار نفری صنعتگران، مدیران و کارکنان پرتلاش خانواده بزرگ گروه نفت و گاز پارسیان حاصل گردیده است.

شرکت های زیر مجموعه "پارسیان" و مهمترین دستاوردها
وی با اشاره به طرح های شرکت های زیر مجموعه در مورد شرکت پالایش نفت شیراز گفت: ظرفیت اسمی این شرکت 60 هزار بشکه در روز می­‌باشد که حدود 50 هزار بشکه در روز از نفت خام سنگین حوزه نفتی گچساران و حدود 10 هزار بشکه در روز از میعانات گازی حوزه­ی آوار و دالان تامین می­‌شود.
وی افزود: مهمترین محصولات تولیدی این شرکت شامل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، نفت گاز مایع ، گوگرد و حلال با مجموع ظرفیت سالانه بیش از 3 میلیون تن در سال می­باشد. همچنین از سایر طرح­ها در حال اجرای این هلدینگ جهت افزایش ظرفیت تولیدات می­‌توان به طرح الفین دوازدهم پتروشیمی به عنوان یکی از بزرگترین پتروشیمی­‌های تولیدکننده الفین اشاره کرد.
وی گفت: پالایشگاه 120 بشکه­ای میعانات گازی تبریز، در سال 1367 در زمینی به مساحت 391 هکتار در جنوب غربی شهر تبریز و در غرب شرکت پالایش نفت تبریز احداث شده است. ظرفیت تولید قابل فروش شرکت ، حدود 478 هزار تن محصولات پلیمری و شیمیایی در سال بوده که این محصولات در صنایع پایین دستی پتروشیمی و به عنوان ماده­ اولیه تولید محصولات پلیمری مورد فراورش قرار می­‌گیرند.
مدیر عامل شرکت گفت: شرکت پتروشیمی پردیس با ظرفیت تولید سالانه 2040000 آمونیاک و 3225000تن اوره در سه فاز بزرگترین تولید کننده اوره و آمونیاک در سطح کشور است که حجم بالای تولیدات و فناوری برتر، هماهنگی با استانداردهای زیست محیطی، سهولت دسترسی به خوراک گاز طبیعی، خطوط حمل و نقل دریایی و برخورداری از تاسیسات ذخیره سازی و اسکله بارگیری اختصاصی برای صادرات محصول که از جمله مهمترین مزیت­ها و ویژگی­های این مجتمع بوده که چشم­ انداز روشنی را برای جایگاه این شرکت در بازارهای بین­ المللی ترسیم می­نماید. در حال حاضر شرکت پتروشیمی پردیس دومین تولیدکننده بزرگ اوره در جهان می­باشد.
مدیر عامل پارسان افزود: شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه در سال 1387 در زمینی به مساحت 295هکتار به بهره­برداری رسید. ظرفیت سالانه تولید آمونیاک و اوره گرانول در این مجتمع به ترتیب 396 و 686 هزار تن می­‌باشد. از مهمترین مزیت­های این مجتمع نزدیکی به بازار رو به رشد کشور عراق و ترکیه و همچنین بهره­ مندی از واحدهای یوتیلیتی اختصاصی است که با توجه به بحث هدفمندی یارانه­‌ها در سال­های اخیر این مجتمع را در موقعیت ممتازی قرار داده است.
به گفته وی، شرکت پتروشیمی شیراز به عنوان اولیه واحد تولیدی صنایع پتروشیمی ایران در راستای تولید محصول باکیفیت جهت رفع نیازهای کشور و تامین مواد اولیه استراتژیک جهت صنایع پایین دستی و کشاورزی در سال 1343 و به منظور تولید کودهای شیمیایی ازته آغاز به فعالیت نمود.
قنبری افزود: شروع به کار شرکت با بهره­ برداری از 4 واحد تولید آمونیاک، اوره، اسیدنیتریک و نیترات آمونیوم و نیز واحد تامین سرویس­های جانبی مانند آب، برق بخار و هوای فشرده توام بوده و پس از آن با توجه به نیاز کشور طرح­های توسعه متعددی از جمله واحدهای اوره و امونیاک منطقه 2 به همراه واحد متانول و آرگون به مرحله اجرا درآمده است. با ادمه روند توسعه و به دنبال کار ساختن واحدهای قدیمی از چرخه تولید، طرح اوره و آمونیاک سوم پتروشیمی شیراز در ابتدای سال 1395 به بهره­ برداری رسید.
وی گفت: با بهره­ برداری از این طرح سالانه 676500 تن آمونیاک و 1000072 تن اوره به تولیدات شرکت اضافه گردید که نقش مهمی در تامین نیازهای کشور و همچنین عرضه به بازارهای جهانی داشته­ اند. در پایان مجمع این شرکت درحالی به ازای هر سهم ۵۱۰ تومان تقسیم شد که ضمن رضایت اکثریت سهامداران حاضر در مجمع، نشاندهنده یک موضوع مهم بود و آن نتیجه انتخاب و انتصاب خوب در هلدینگ نفت و گاز پارسیان بود که باید به مجموعه وزارت دفاع تبریک گفت.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر