/
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
همزمان با شروع موج جدید سرما در اقصی نقاط کشور؛

پالایشگاه‌های گاز کشور بیشتر از سقف تعهد تولیدی، اقدام به فرآورش و تحویل گاز کرده‌اند

تولید پایدار، ایمن و مطمئن پالایشگاه‌ها در فصل سرد سال، مستلزم پیش‌بینی‌ها و آمادگی‌های لازم از ماه‌ها قبل است.
کد خبر : ۵۱۷۸۳

به گزارش  نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، احمد زمانی، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با بیان این مطلب، اظهار داشت: یکی از اقدامات مؤثر ما در این زمینه، انجام تعمیرات مناسب، مؤثر و نتیجه‌بخش روی تأسیسات و تجهیزات ثابت و دوار است که از سال گذشته برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده بود.

وی ادامه داد: سال گذشته، علی‌رغم تعمیرات اساسی انجام‌شده در سه مرحله بنا به اقتضای تولید و ضرورت‌های پیش‌آمده، توانستیم بصورت صد در صدی، اورهال را پوشش داده و تمام فرآیندها و دستگاه‌هایی که مستقیماً با تولید مرتبط بود را مورد تعمیر، بازرسی و بازسازی قرار دهیم که نتیجه این تعمیرات گسترده و برنامه‌ریزی شده، آمادگی تولید حداکثری برای فصل سرد سال در تأسیسات، بر اساس تعهدات تکلیفی بود.

زمانی با بیان این‌که بخش دیگری از پیش‌بینی‌ها، آماده شدن تجهیزات رانش گاز از خروجی‌های پالایشگاه‌ها، به‌ویژه پالایشگاه‌های مجتمع پارس جنوبی بود، گفت: این مهم، یعنی آماده‌سازی بخشی از این ناوگان، از طریق تعمیرات اساسی که روی توربین‌ها و ماشین‌های دوار صورت گرفت، انجام شد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران در ادامه، افزود: برای کسب این حد از آمادگی، همکاری و هم‌افزایی مناسبی بین مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید و سایر بخش‌های مربوطه در این حوزه، صورت گرفت که می‌توان به انتقال، نصب و راه‌اندازی برخی از قطعات و تجهیزات راهبردی در مجتمع گاز پارس جنوبی، اشاره کرد و البته نقش و سهم کارشناسان و مهندسان توانمند و فعال در مجموعه شرکت ملی گاز ایران، بسیار بسزا می‌باشد.

به گفته زمانی، این اقدامات، به همراه شناسایی ریسک‌های عملیاتی بخش تجهیزات ثابت و دوار و پیش‌بینی‌های لازم درخصوص اورهال، بازرسی‌ها و مراقبت‌های مستمر، اطمینان‌بخشی به کار تزریق گاز از این مجتمع به خطوط انتقال را افزایش داد.

وی در ادامه، توضیح داد: بخش دیگری از این اقدامات، پیش‌بینی‌ها در حوزه تأمین مواد شیمیایی یا کمیکال‌ها بود که شامل آنتی‌فوم، مولکولارسیو، آمین و بازدارنده‌های خوردگی می‌شد. با تقویت کمیته‌های مواد شیمیایی و فرآیند خرید محصولات، تمام مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید زمستانه، تهیه و انبار شد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این‌که در کنار آمادگی کامل مجموعه پالایشگاه‌ها که با حداکثر ظرفیت خود وارد فصل سرد سال شده و طبیعتاً تلاش بر این است که پشتیبان تمامی مصارف ناشی از برودت هوا و نیازهای صنعتی باشند، گفت: همزمان، انگیزه‌های بالای معنوی همکاران ما در بخش‌های پالایشی نیز به ما کمک می‌کند تا فصل سرد سال را به لطف خدا، با کمترین چالش، سپری کنیم.

رکورد تولید و فرآورش گاز در مجتمع گاز پارس جنوبی

وی در ادامه، افزود: همچنین، بنا بر گزارش‌های رسیده، برای نخستین بار در تاریخ تولید مجتمع گاز پارس جنوبی، این مجتمع توانست رکورد تولید و فرآورش گاز طی ایام پیک مصرف را به ثبت برساند.

زمانی ادامه داد: نکته حائز اهمیت آن است که پالایشگاه‌های گازی کشور در این ایام سرد، در سقف ۱۰۰ درصدی تعهد تولیدی فعال بوده و در برخی روزها حتی، بیشتر از سقف تعهد تولیدی، اقدام به فرآورش و تحویل گاز کرده‌اند.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران گفت: به این موارد باید آمادگی بازتولید گاز از میدان ذخیره‌سازی شوریجه را نیز افزود؛ هم‌اکنون این رقم ۱۶ میلیون مترمکعب در روز است که به همت والای مجموعه مدیریت، کارشناسان و مهندسان پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد صورت می‌گیرد و در صورت تأمین خوراک توسط بالادست، آمادگی افزایش بازتولید  نیز وجود دارد.

وی افزود: نباید فراموش کرد که بخش زیادی از این آمادگی، ناشی از پشتیبانی شخص وزیر و از طریق مجوزهای صادره و نیز پشتیبانی‌های نقطه به نقطه شخص مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و دیگر همکاران در این شرکت بوده است. در واقع، نقطه قوت و افتخار تحقق این حجم بالای از تولید و فرآورش، استفاده از ظرفیت‌های داخلی‌سازی، تجهیزات، مواد شیمیایی و قطعات یدکی بومی می‌باشد.

زمانی در پایان، اظهار کرد: ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که در شرایط سرما، همکاران ما در شرکت پالایش شهید هاشمی‌نژاد، در دمای ۲۴- درجه در این روزها و همکاران‌مان در پارس جنوبی در تابستان در دمای بالای ۵۰ درجه و رطوبت ۱۰۰ درصدی، اقدامات آماده‌سازی و تولید مستمر را با همت خود، محقق کردند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر