/
۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸

تبدیل استان مرکزی به هاب انرژی مستلزم پیوند دانشگاه و صنعت

استاندار مرکزی گفت: برای تبدیل این استان به هاب انرژی و توسعه این جایگاه، باید در پیوند دانشگاه و صنعت حداکثر تلاش را داشته باشیم.
کد خبر : ۵۱۸۱۷

نبض نفت- دکتر فرزاد مخلص الائمه یازدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ در رویداد منطقه ای همکاری مشترک دانشگاه و صنعت برای توسعه صنایع نیروگاهی که برداشتن گامی بلند برای تثبیت و توسعه جایگاه استان مرکزی به عنوان قطب صنایع نیروگاهی و پالایشگاهی کشور برگزار شد، با اشاره به گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: انقلاب اسلامی علیرغم همه دشمنی ها به میانه دهه پنجم خود نزدیک شده است و با وجود جریان سلطه جهانی شرایط خود را پایدار کرده است و در چهلواره دوم شرایط پیشروتری از دهه های آغازین خود دارد در حالی که بسیاری از انقلاب های جهان نتوانسته اند به این سطح از بالندگی برسند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی در همه زمینه های علم و فناوری، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی دامنه نفوذ خود را تغییر داده و هزاران کیلومتر از مرزهای جغرافیایی و سیاسی خود فراتر رفته است و این شرایط حاصل راهبری های امام راحل و مقام معظم رهبری و حرکت جمعی است.

مخلص الائمه با اشاره به پهناور نبودن استان مرکزی، گفت: این استان ظرفیت صنعتی بسیاری دارد. پایگاه فعالیت صنایع سنگین کشور و دارای رتبه نخست در تنوع تولیدات صنعتی است و شهرستان اراک به قطب صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع نیروگاهی تبدیل شده و اخیرا با تلاش صنعتگران استان، به حوزه صنایع هسته ای ورود کرده و موفقیت های بسیاری را کسب کرده است. درواقع چشم صنعت هسته ای کشور در خنداب قرار دارد که با جان و دل از آن حراست می کنیم.

وی بیان کرد: برای تبدیل این استان به هاب انرژی و توسعه این جایگاه، باید در پیوند دانشگاه و صنعت حداکثر تلاش را داشته باشیم، توسعه صنعت و پیشرفت اقتصادی جز در پیوند دانشگاه و صنعت شکل نمی گیرد، دانشگاه های کشور جهش خوبی را در دهه اخیر در حوزه نوآوری و فعالیت های دانش بنیان داشته اند و دانشگاه از حالت وابسته و بی اثر در صنعت و اجتماع خارج شده و عقب افتادگی موجود در دانشگاه ها که حتی تا پشت دیوارهای خود اثر نداشتند، قدری جبران شده و نقش موثرتر و مفیدتری را ایفا می کنند.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه این اثربخشی باعث شده است که نخبگان کشور جذب و از خروج آنها از کشور جلوگیری شود و زمینه تاثیرگذاری این نخبگان در کشور فراهم شده است، افزود: باید از بالندگی دانشگاه استفاده شود. استان مرکزی با ۶۱ دانشگاه در یک دوره ای قطب دانشگاهی کشور بود و شمار دانشجویانش به ۱۰۰ هزار نفر می رسید، امروز حدود ۶۰ هزار دانشجو در استان مشغول به تحصیل هستند و باید نقش موثری در توسعه صنعتی استان ایفا کنند و در واقع باید از دانشگاه صنعتی استان بخواهیم که نقش خود را به خوبی ارائه کند.

وی اظهار کرد: پیرو سند تحول دولت مردمی به دنبال توسعه و انجام کار علمی با محوریت صنایع نیروگاهی در استان مرکزی هستیم، امروز یک رویداد برای همکاری صنایع و دانشگاهیان استان در حال شکل گیری است، بخش بسیاری از صنعتگران موفق استان مرکزی دانش آموخته مرکز آموزش علمی و کاربردی شرکت ماشین سازی اراک هستند و امید است که این رویداد، کار بزرگی برای جذب نخبگان، هدایت دانشگاه ها و دانشگاهیان به سمت نیازهای جامعه و صنعت به انجام برساند.

مخلص الائمه تاکید کرد: هم راستا شدن صنعت با تحولات بین المللی در این حوزه و نگاه آینده نگری و آینده نگاری جز با همکاری و حضور دانشگاه صورت نمی گیرد.

 در این آیین، رییس دانشگاه صنعتی اراک با اشاره به شعار سال، اظهار کرد: در طول ۱۰ سال مباحث اشتغال و تولید بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید بوده است چراکه این مسائل عامل پیشرفت و پیشبرد ایران است.

گودرزی با اشاره به پیشرفت صنایع و لزوم مسئله محور بودن برای حل مسائل، گفت: اگر مسائل شناسایی و تحلیل شود قطعا می توان در مسیر حل مسائل حرکت کرد، در حوزه صنعت پیشرفت بسیاری حاصل شده است، صنایع مادر و های تک و دانش بنیان در حال پیشرفت هستند و می توان اثرات آن را در جامعه شاهد بود.

وی تصریح کرد: دانشگاه ها و مراکز علمی با ارتباط خوب با صنایع مسیر پیشرفت را تسریع کرده اند و امروز برای ایجاد ارتباط بهتر بین صنایع تولید انرژی و نیروگاهی در تلاش هستیم.

منبع:ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر