/
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
توسعه‌ و تولید از میدان‌های دریایی؛ تجارب و چشم‌اندازها

علیرضا مهدی‌زاده - مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران

کد خبر : ۵۲۰۵۸

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ملی نفت ایران؛ شرکت نفت فلات قاره ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ادغام پنج شرکت نفتی فعال در میادین نفت و گاز خلیج‌فارس تشکیل شد. همه شرکت‌های یاد شده با مشارکت شرکت‌های خارجی تاسیس شده و عملاً تولید از میادین دریایی کشور در آن سال‌ها در اختیار شرکت‌های خارجی قرار داشت. این شرکت در حال حاضر با اتکاء به توان و تخصص متخصصان داخلی در پهنه خلیج‌فارس در شش منطقه عملیاتی خارگ، لاوان، سیری، بهرگان، قشم و کیش مسئولیت اکتشاف، استخراج، فرآورش، ذخیره‌سازی و صادرات نفت و گاز از میادین دریایی را بر عهده دارد. با توجه به شرایط ویژه تولید از میادین دریایی، کامل‌ترین و پیچیده‌ترین تجهیزات و تاسیسات زنجیره تولید، فرآورش و صادرات نفت و گاز کشور در این شرکت متمرکز شده است.

بهره‌برداری از منابع نفت و گاز مشترک دریایی با همسایگان و حضور فعال در بخش انرژی خلیج‌فارس، همواره از اولویت‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران بوده است که این موضوع تنها معطوف و محدود به تولید نفت و گاز نبوده و از لحاظ حضور ژئوپلتیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه نيز اهمیت بسزایی دارد. در راستاي نيل به این مهم، اقدامات گوناگونی از سوی شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه آن به‌ویژه شرکت نفت فلات قاره ايران صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون توسعه میادین توسعه نیافته و یا در حال بهره‌برداری، بازسازی و نوسازی تاسیسات و تجهیزات نفتی در مناطق عملیاتی و سکوهای بهره‌برداری، حمایت از ساخت تجهیزات و تاسیسات دریایی توسط پیمانکاران داخلی، حفاری چاه‌های جديد، در مدار تولید قرار دادن چاه‌های بسته و کم‌بازده و به‌كارگيري روش‌هاي بهبود و ازدياد برداشت همچون تزریق آب و گاز، فرازآوري مصنوعي از طريق نصب پمپ‌هاي درون‌چاهي و گازراني اشاره کرد. راهبردهایی همچون جمع‌آوري گازهای همراه نفت و جلوگيري از سوزاندن گازهای همراه نیز از جمله خدمات ارزنده صنعت نفت دریایی ایران است.

یکی از اقدامات ارزشمند شرکت نفت فلات قاره ایران در راستای عمل به فرمایش‌های مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و تعریف پروژه‌هایی در راستای رفع نیازمندی‌های صنعت نفت دریایی است که در این راستا گام‌های ارزشمندی در قالب پروژه‌های «تولید بار اول» برداشته شده و منجر به شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان قدرتمند ایرانی شده است.

در نتیجه این اقدامات، توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بیش از پیش افزایش یافته و در آینده‌ای نزدیک، نیازمندی‌های فناوری‌محور حوزه صنعت نفت دریایی ایران از همین بستر تامین و با این اقدام علاوه بر جلوگیری از خروج منابع مالی کشور و قطع وابستگی به بیگانگان، در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز گام‌های بزرگی برداشته خواهد شد.
تجارب به دست آمده حاصل از سالیان متمادی فعالیت شرکت نفت فلات قاره ایران در بهره‌برداری و استخراج نفت و گاز از میادین دریایی در خلیج‌فارس نشان می‌دهد هرجا که به توانمندی و دانش متخصصان و کارکنان شرکت، همچنین شرکت‌های پیمانکار ایرانی اعتماد شده نتایج درخشان و قابل اتکایی به همراه داشته است و فرزندان این سرزمین همواره ثابت کرده‌اند که در صورت میدان دادن به آنها از پس دشوارترین کارها هم به خوبی برمی‌آیند.

خوشبختانه از زمان روی کار آمدن دولت مردمی، برنامه‌ریزی و رویکرد مجموعه صنعت نفت در جهت اتکای بیش از پیش به توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از توان شرکت‌های ایرانی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها بوده و در این راستا همه پروژه‌های شرکت نفت فلات قاره ایران توسط همین شرکت‌ها در حال انجام است و در زمینه تامین کالاها نیز بیش از 70 درصد کالاهای مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌ها از کالاهای داخلی تامین می‌گردد.

در حال حاضر طرح‌های توسعه و نگهداشت متعددی در شرکت در حال اجرا بوده و یا در مراحل واگذاری به پیمانکاران داخلی و سرمایه‌گذاران است. اقدامات اخیر در راستای سه محور توسعه و تولید از میادین مشترک، جمع‌آوری و جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه و توجه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، برنامه‌ریزی شده و پیگیری می‌گردد.

مجموعه این فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باعث شده چشم‌انداز پیش روی صنعت نفت دریایی ایران روشن‌تر از گذشته بوده و کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران با همت و تلاش همیشگی خود و حمایت‌ها و سیاست‌گذاری‌های دولتمردان در جهت نیل به اهداف والای صنعت نفت حرکت خواهند کرد.

در پایان خاطرنشان می‌شود متولیان بخش دریایی صنعت نفت در تلاش هستند با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب بر علیه کشورمان و مشکلات موجود، با همت، تلاش و ازخودگذشتگی همچنان پرچم پرافتخار کشورمان را بر فراز آب‌های نیلگون خلیج‌فارس به اهتزار درآورده و با تولید صیانتی از میادین نفتی و گازی به‌ویژه میادین مشترک، از این ثروت خدادادی بهره‌برداری نمایند.     

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر