/
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
رئیس جمهوری در بازگشت از سفر چین مطرح کرد:

اراده جدی ایران و چین برای ادامه توسعه همكاری های اقتصادی

رئیس‌جمهوری پس از بازگشت از سفر سه روزه به چین گفت: در همه مباحث توانستیم تصمیم‌های خوبی بگیریم ضمن اینکه اراده جدی میان جمهوری اسلامی ایران و چین برای ادامه و توسعه همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، انرژی، علم‌ و فناوری وجود دارد.
کد خبر : ۵۲۳۳۱

به گزارش نبض نفت به نقل وزارت نفت؛ سیدابراهیم رئیسی روز پنجشنبه (۲۷ آبان‌ماه) در بدو ورود به کشور پس از سفر رسمی به چین درباره نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: این سفر به دعوت رسمی شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین انجام شد و در جریان آن دیدارها و مذاکرات متعدد و در سطوح مختلف با مقام های این کشور داشتیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اعتمادسازی در حوزه همسایگان و همگرایی اقتصادی در آسیا است، تصریح کرد: این سفر از این جهت بسیار اهمیت داشت که بتواند توافقات مصداقی را در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی بین دو کشور اجرایی کند، لذا ۲۰ تفاهمنامه در حضور دو رئیس‌جمهوری به امضای مقام‌های طرفین رسید.

رئیسی اضافه کرد: در نشستی که پس از امضای این قراردادها و توافق‌نامه‌ها برگزار شد نیز بر اراده جدی دو طرف برای ادامه و توسعه همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، انرژی، علم‌ و فناوری تأکید شد و در همه مباحث توانستیم تصمیم‌های خوبی بگیریم.

‌وی تأکید کرد: وزرای حاضر در این سفر نیز مذاکرات خیلی خوبی داشتند و تصمیم‌ها و توافق‌های بسیار خوبی مبنی براینکه همه همکاری‌های دو کشور همراه با انتقال فناوری باشد، حاصل شد.

رئیسی بیان کرد: این سفر همسو با ایفای نقش مؤثر ایران در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری بسیار مهم بود، زیرا چین به عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ جهان، در زمینه اقتصاد و تجارت در آسیا و جهان نقش مهمی دارد و ارتباطات اقتصادی دو کشور در سطح آسیا و عرصه بین‌المللی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه در مجموع برداشت دو طرف این بود که این سفر بسیار موفق و پرثمر بود، یادآور شد: چنانچه فعالان اقتصادی و همکاران بنده در دولت مصوبات و تصمیم‌های این سفر را به شکلی مؤثر پیگیری کنند، بدانید که حتماً گشایش‌های بسیاری در حوزه‌های اقتصادی و تجاری در ارتباط با کشور چین ایجاد خواهد شد.

گفتنی است، روز سه‌شنبه (۲۵ بهمن‌ماه) ۲۰سند همکاری و یادداشت‌تفاهم بین جمهوری اسلامی ایران و چین از سوی مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور و در حضور سیدابراهیم رئیسی و شی جین پینگ امضا شد. تفاهم‌های همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضاشده میان مقام‌های ایران و چین است. رئیس جمهوری در این سفر سه روزه با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس کنگره ملی خلق کشور چین دیدارها و تبادل نظرهایی داشت.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر