/
۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹
مدیرکل پدافند غیرعامل مدیریت بحران وزارت نفت:

کسب آمادگی و مدیریت بحران در صنعت نفت، از اهمیت فراوانی برخوردار است

صنعت نفت به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه ملی کشور، بیش از صد سال است که با اقتدار تمام در زمینه اکتشاف، استخراج و تولید نفت و فرآورده‌های آن فعالیت کرده و صنعتی پیشرو در حوزه مدیریت بحران در کشور است.
کد خبر : ۵۲۳۶۲

به گزارش  نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، علی‌اصغر حق‌بین، مدیرکل پدافند غیرعامل مدیریت بحران وزارت نفت در حاشیه «نخستین رویداد مدیریت بحران ایران قوی ۱۴٠١»، با بیان این مطلب، اظهار کرد: کشور ایران در بین کشورهای جهان، یک کشور صنعتی در حال رشد به شمار می‌آید، کشوری که با گسترش صنایع نفتی، شکوفایی و رشد اقتصاد، رفاه اجتماعی و امنیت ملی را برای مردم به ارمغان آورده؛ هرچند در صورت بی‌توجهی به مباحث مدیریت بحران در صنایع، به‌ویژه صنعت نفت، عواقب غیرقابل جبرانی به بار خواهد آمد که تبعات آن در حوزه مادی، خسارات به تأسیسات صنعتی و در حوزه معنوی، تلفات انسانی و خسارات زیست‌محیطی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: صنعت نفت نیز به این‌منظور و به جهت کاهش اثرات ناشی از بحران، با استقرار سیستم های مدیریتی ازجمله ISO 18001 و ISO 1401  و NFPS 1600 و داشتن طرح‌های واکنش اضطراری و بحران در 3 فاز عملیاتی؛ طرح پیشگیری، طرح مقابله‌ای و طرح بازیابی، اقدامات مؤثری انجام داده است.

حق‌بین با بیان این‌که صنعت نفت یکی از نقش‌های اصلی در مواقع بحران در کشور بازی می‌کند، گفت: بر این اساس، کسب آمادگی و مدیریت بحران در زمان رخداد آن به ویژه در صنایع پالایشگاهی و خطوط لوله که از شریان‌های حیاتی انرژی محسوب می‌شوند، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مدیرکل پدافند غیرعامل مدیریت بحران وزارت نفت در ادامه، افزود: از آن‌جایی که صنعت نفت با تهدیدات و بحران‌های مختلف؛ طبیعی، صنعتی و متأثر از عوامل  انسانی روبرو است و همیشه باید آمادگی لازم را جهت مواجه با آن‌ها داشته باشد، از این رو، بازنگری و ابلاغ شیوه‌نامه مدیریت شرایط اضطراری و بحران توسط مقام عالی وزارت، مبین این موضوع است که مدیریت بحران، بخش اساسی از مدیریت راهبردی در صنعت نفت است.

وی تجارب حاصل از تأمین سوخت و انرژی و عملکرد وزارت نفت در زمان بحران سال‌های گذشته را باعث افزایش روزافزون اهمیت برنامه‌ریزی پیشگیرانه عنوان کرد و گفت: به این ترتیب، تمرین وظایف محوله در این حوزه و در شرایط اضطراری برای به‌هنگام‌سازی ظرفیت‌های مدیریت بحران و افزایش توان آمادگی و مقابله با بحران، امری ضروری محسوب می‌شود.

حق‌بین ادامه داد: این مهم با انجام مانورهای مدیریت بحران با سناریوهای محتمل و معتبر از قبل تدوین می‌شود؛ ضمن آن‌که تصمیم‌گیری و اتخاذ تصمیمات موثر بر اساس اطلاعات صحیح در جهت کاهش خسارات و کنترل سریع بحران نیز، از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چراکه به هرحال، غافلگیری اولین عامل مخرب در بحران محسوب می‌شود.

وی در پایان، با بیان این‌که اتخاذ تصمیم درست و به‌هنگام، می‌تواند از هدررفت منابع و امکانات جلوگیری و کاهش خسارات و تلفات را به‌دنبال داشته باشد، گفت: بر این اساس، وزارت نفت بر اساس تکالیف قانونی در نظر گرفته‌شده در قانون مدیریت بحران کشور، به منظور ارتقاء توانمندی و پاسخ به نیاز جامعه و کشور با ایجاد زیرساخت های مناسب و ایمن، نسبت به ذخیره‌سازی حامل‌های انرژی و تأمین سوخت مورد نیاز مناطق آسیب‌دیده در شرایط اضطراری، اقدامات شایسته و مؤثری در حوادث و بحران‌های استان‌های درگیر زلزله، سیل، سرما، یخبندان و ... در دستور کار خود داشته و دارد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر