/
۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت مطرح کرد:

استقبال ناچیز دانشگاهیان از ۶۰۰ فرصت مطالعاتی وزارت نفت

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت گفت: حدود ۶۰۰ عنوان فرصت مطالعاتی صنعتی برای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در دو سال گذشته به وزارت علوم معرفی کرده ایم و در سایت آن ها قرار داده شده است، اما کمتر از ۲۰ نفر در این فرصت مطالعاتی شرکت کرده‌اند.
کد خبر : ۵۲۳۹۹

 نبض نفت -محمد چهاردولی روز سه شنبه در همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، علم داده و تحول دیجیتال که در مجتمع امام خمینی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، اظهار داشت: خودباوری در دانشگاهیان به خوبی نهادینه شده که باعث جهش‌های علمی قابل توجهی در عرصه علم و فناوری شده است. رهبر معظم انقلاب در فرمایش های خود در ۲۴ آذر سال ۸۷ در دانشگاه علم و صنعت تاکید کردند که در مسائل علمی عقب افتادگی داریم که با توجه به بیانات ایشان حرکت علمی را آغاز کردیم و شتابی ایجاد شد تا به عزت و مرجعیت علمی برسیم.

وی ادامه داد: این حرکت شتابی تاکنون ادامه پیدا کرده و برون دادهای خوبی داشته و در حقیقت بستر رشد و جهش علمی در کشور دانشگاه ها بوده و نهاد دانشگاه نقش بسیار موثری در این زمینه ایفا کرده است.

صادرات فناوری های روز دنیا به کشورهای دیگر

چهاردولی افزود: صادرات کاتالیست ایرانی به روسیه و همچنین نصب توربین‌های ایرانی در کشور روسیه که باعث سربلندی کشورمان است، نشان می دهد می توانیم فناوری‌های روز دنیا را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

وی با طرح این سوال که ملزومات رشد علمی چیست و دانشگاه ها چه نقشی دارند، گفت: دانشگاه‌ها در دهه ۶۰ و ۷۰ ماموریت تربیت تکنسین برای ورود به صنعت و تربیت اعضای هیات علمی را داشتند و در دهه ۸۰ فرایند توسعه پژوهش را داشتند. دانشگاه ها در دهه ۹۰ وارد عرصه دانش بنیانی شدند و شرکت‌های زیادی در این راستا ایجاد شد.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت گفت: مساله اصلی این است که چکار کنیم تا صنایع و دانش بنیان ها بایکدیگر چفت شوند و چگونه راه خود را طی کنند. سال گذشته رهبر انقلاب تاکید کردند که در عرصه دانش بنیانی شرکت های کوچک رشد خوبی داشته اند، اما غفلتی رخ داده است که صنایع بزرگ را نتوانستیم دانش بنیان کنیم، مثل صنعت نفت که باید دانش بنیان شود.

چهاردولی بابیان اینکه قطعا یکی از مصادیق دانش بنیان شدن صنعت نفت استفاده از هوش مصنوعی است، افزود: حوزه هوش مصنوعی نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است. توجه به هوش مصنوعی راهگشا است و کمک می‌کند تا به خوبی حرکت کنیم.

هوش مصنوعی در زنجیره صنعت نفت

وی با بیان اینکه در کل زنجیره صنعت نفت باید از هوش مصنوعی و تحول دیجیتال استفاده کنیم، عنوان کرد: یکی از اساسی‌ترین بخش‌ها در این صنعت، حفاری است که بسیار هزینه بر است. برخی شرکت‌های نفت سعی دارند این مشکل را با کمک هوش مصنوعی رفع کنند. حرکت‌هایی که انجام می‌شود، نشان دهنده این است که این حرکت شروع شده و رشد و نمو خوبی پیدا کرده است.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت بابیان اینکه نهادهای دانشگاهی یکی از افتخارات نظام هستند، گفت: رشد علمی و خودباوری از دانشگاه‌ها برخاسته است و این نهاد نقش خود را به ازای ورودی‌هایی که گرفته و ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، به خوبی ایفا کرده است.

وی ادامه داد: اما مساله این است که در دنیا پارامترهای جدید در حال حاکم شدن است و تغییراتی در حال انجام است. آیا ما به عنوان نهاد دانشگاهی به این تغییرات توجه داریم؟ دانشگاه‌های اروپایی عکس‌العمل سریعی در این زمینه دارند و به سرعت با تغییرات هم مسیر می‌شوند. عنوان رشته ها و دروس خود را عوض کردند و تغییر ماموریت دادند. آیا دانشگاه‌ها نیازهای کشور را متوجه می‌شوند و این عکس العمل سریع و انعطاف پذیر را دارند؟ باید بپرسیم آیا سرفصل‌های درسی را می‌توانید به سرعت تغییر دهید.

چهاردولی گفت: نکته دیگر این است که نهاد دانشگاه رقبای بسیاری پیدا کرده است. اگر خود را با شرایط و تغییرات روز دنیا به روز نکنیم و هوش مصنوعی و تحول دیجیتال را جدی نگیریم، در دنیای علم و فناوری عقب می‌مانیم.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت با بیان اینکه در دانشگاه ها عملکرد جزیره‌ای داریم، گفت: باید مهارت‌های توسعه‌ای را چه در بخش محققان و چه اساتید افزایش دهیم؛ چرا که نیروی انسانی که تربیت می کنیم قطعاً نواقصی دارد. در حوزه کار تیمی، شبکه سازی ضعف داریم و باید نگاه حل مسئله را مورد توجه قرار دهیم.

چهاردولی با بیان اینکه باید فرهنگ سازی شود و با کمک کنفرانس‌ها و همایش‌ها هدف خود را جلو ببریم، گفت: این فرهنگ سازی لزوماً باید از طرف مدیران ارشد باشد. باید نشست ها و برنامه های علمی و هم اندیشی ادامه پیدا کند.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت در ادامه گفت: در وزارت نفت، سند تلفیقی برنامه راهبردی توسعه فناوری نفت را رونمایی کردیم. یکی از فصول این سند، تحول دیجیتال است که حوزه‌های فناوری هم در آن وجود دارد. هدف ما توسعه فناوری روز دنیا است. تلاش داریم با افزایش علم داده و تحول دیجیتال و هوش مصنوعی در صنعت نفت پیش برویم.

منبع:ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر