/
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷

سه عامل افزایش 3 تا 5 هزار تومانی قیمت ارز

دولت به دنبال آن است که مانند ارز ۴۲۰۰تومانی برای کالاهای اساسی طی یک تا دوسال، قیمت کالاهای اساسی را ثابت نگه‌دارد.
کد خبر : ۵۲۵۷۲

نبض نفت- بر این اساس انتظار می‌رود حداقل طی یک‌سال آینده با ثبات سایر شرایط، تغییر محسوسی در این نرخ برای کالاهای اساسی رخ ندهد (همان چیزی که در دولت دوازدهم نیز دنبال شد). اما با توجه به فاصله زیاد بین قیمت ارز رسمی و قیمت بازار، دور از انتظار نیست که پس از یک‌سال، دوباره قیمت فعلی نرخ نیمایی یعنی ۲۸هزار و ۵۰۰تومان افزایش یابد.

از طرفی از ابتدای سال تا ۱۰دی‌ماه ۱۴۰۱ قریب به ۲۵۰/ ۱میلیارد دلار کسری تجاری وجود داشته که این رقم برای ۳۰ دی‌ماه (طی ۱۰ماه) به ۱۶۷/ ۳میلیارد دلار افزایش یافته و زنگ خطر ناترازی را به صدا درآورده است.

از طرفی آمریکا و کشورهای اروپایی، دستیابی به دلارهای نفتی را از کشورهای عراق، افغانستان و امارات سخت‌‌‌تر کرده‌‌‌اند. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد خروج سرمایه و ارز موردنیاز برای قاچاق (در بازار غیررسمی)، کالاهای همراه مسافر و... بیشتر از ۱۰‌درصد نیاز کشور را شامل شود.بنابراین سه‌گانه فوق، انتظار افزایش قیمت ارز را ایجاد کرده است.

این در شرایطی است که چنانچه دولت‌‌‌های اروپایی و آمریکا باز هم تحریم‌‌‌ها را افزایش دهند و فشارها برای قابلیت دسترسی ارز ایران بیشتر شود، این ناترازی و روند دسترسی به ارز به‌مراتب سخت‌‌‌تر خواهد شد.اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که همواره از تحریم‌های دهه گذشته، دولت‌‌‌ها به دنبال تثبیت قیمت کالاها در بهمن‌ماه، شب عید و ماه رمضان بوده‌‌‌اند. با این تفاسیر به نظر می‌رسد افزایش قیمت ارز نیمایی تا شب‌عید محدود بوده و در حدود ۳۰‌هزار تومان نوسان می‌کند و قیمت ارز بازار می‌‌‌تواند به ۵۵‌هزار تومان نیز برسد. در بازار مبادله ارز و طلا نیز انتظار آن است که این نرخ مابین دو نرخ قبلی باشد (حدود ۴۳‌هزار تومان). در این مسیر هر خبر منفی سیاسی قابل‌ملاحظه می‌‌‌تواند افزایش ۳ تا ۵‌هزار تومانی را در بازار ایجاد کند.

منبع:اقتصادنیوز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر