/
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶

برکت خلیج فارس به بوشهری‌ها رسید

افتتاح آب‌شیرین‌کن بوشهر با ظرفیت تولید ۱۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در روز گذشته یکی از کارهای مثبت دولت سیزدهم بود که در کارنامه این دولت به ثبت رسید، چرا که سرانجام پس از سال‌ها مشکل آب استان بوشهر برطرف شده و برکت خلیج فارس به این استان رسید.
کد خبر : ۵۲۶۷۰

نبض نفت-  ۹۵ پروژه آب‌شیرین‌کن کشور با ظرفیت ۶۳۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۳۸ هزار و۶۰۰ میلیارد ریال (به قیمت زمان عقد قرارداد) در حال ساخت و بهره‌برداری است. بر اساس اطلاعات شرکت آب و فاضلاب کشور، از تعداد ۹۵ آب‌شیرین‌کن، ۷۵ پروژه با ظرفیت ۴۴۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و سرمایه‌گذاری ۱۸ هزار و۷۰۰ میلیارد ریال در حال بهره‌برداری و تعداد ۲۰ پروژه با ظرفیت ۱۹۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و اعتباری بالغ بر ۱۹ هزار و۹۰۰ میلیارد ریال در حال ساخت است.

روی هم رفته حدود سه درصد از آب آشامیدنی کشور از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها تامین می‌شود و ۹۲ درصد از قراردادهای تأمین آب از محل نمک‌زدایی، متعلق به هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان است.

خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر ظرفیت بالایی در تولید آب آشامیدنی با تاسیسات آب‌شیرین‌کن دارند که از این میزان ۸۰ درصد آب مورد نیاز از طریق دریا و ۲۰ درصد نیز از طریق منابع آب سطحی و یا چاه‌ها تامین می‌شود. بر مبنای برنامه دولت برای توسعه استفاده از ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها و گسترش بهره‌برداری از این تاسیسات، در چهار سال آینده حداقل ۴۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز از محل خرید تضمینی آب، پساب به ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های کشور افزوده خواهد شد.

ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر تا قبل از استقرار دولت سیزدهم سه سایت با ظرفیت ۳۵ هزار مترمکعب در روز بود، این ظرفیت با توجه به بهره‌برداری از دو پروژه آب‌شیرین کن در سفر رئیس‌جمهوری در مجموع به ۹ سایت با ظرفیت ۹۲ هزار مترمکعب رسیده است.

دو پروژه آب‌شیرین‌کن‌های قابل ‌بهره‌برداری در سفر رئیس‌جمهوری مربوط به شهرستان‌های بوشهر و دشتستان است، آب‌شیرین‌کن بوشهر با ظرفیت ۳۵ هزار مترمکعب و آب‌شیرین‌کن دشتستان با ظرفیت ۶۵۰۰ مترمکعب بهره‌برداری شد، این دو پروژه آب‌شیرین‌کن، آب را با آب طبیعی ترکیب و آب مورد نیاز جمعیتی حدود ۲۵۰ هزار نفر را تامین می‌کنند.

افق توسعه ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های این استان ۲۴۲ هزار مترمکعب است که می‌تواند ۵۰ درصد نیاز آبی استان را تامین کند. آب‌شیرین‌کن‌های احداثی طی سه سال آینده وضعیت آب آشامیدنی استان را به پایداری کامل می‌رساند،

پایان جیره‌بندی آب در بوشهر

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز گذشته در مراسم بهره‌برداری از ۱۵ طرح بزرگ آب و برق در استان بوشهر، اجرای پروژه‌های آبرسانی جهت رفع تنش‌ آبی در استان‌های کم‌آب کشور را از برنامه‌های محوری دولت عنوان کرد و گفت: اجرای پروژه‌های آب‌رسانی جهت رفع تنش‌های آبی در استان‌های کم‌آب کشور را از برنامه‌های محوری دولت است و رفع مشکل آب شرب مردم بوشهر و پایان جیره‌بندی آب در این استان از نتایج توجه دولت به رفع مشکلات ناشی از تنش آبی در کشور است.

بهره‌مندی مردم استان بوشهر از ۲۴۰ هزار مترمکعب ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها تا پایان دولت سیزدهم

همچنین علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز  با اشاره به پیش‌بینی دو خط انتقال آب در استان فارس تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود تا پایان دولت سیزدهم به میزان ۲۴۰ هزار مترمکعب از ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها در شبکه توزیع شهرهای استان بوشهر استفاده کنیم، در ابتدای دولت سیزدهم مجموع ظرفیت بهره‌مندی از آب شیرین‌کن‌ها برابر با ۳۵ هزار متر مکعب بود و به واسطه اجرای پروژه‌های متعدد از سال گذشته تا به امروز این ظرفیت به ۱۰۲ هزار مترمکعب رسیده است در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود در استان بوشهر با هیچگونه تنش آبی روبرو نشویم.

وی با تاکید بر اینکه پروژه آب‌شیرین کن استان بوشهر با به‌روزترین و ارزان‌ترین فناوری اجرایی شده است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود تا پایان دولت سیزدهم به میزان ۲۴۰ هزار مترمکعب از ظرفیت آب شیرین کن‌ها در شبکه توزیع شهرهای استان بوشهر استفاده کنیم.

به گفته وی پروژه آب شیرین‌کن بوشهر با بهترین و ارزانترین فناوری روز دنیا انجام می‌شود و میزان‌ املاح آب از ۴۴ هزار به Ec ۴۰۰ می‌رسد، این آب کاملا گوارا خواهد بود و ارزش غذایی آن حفظ شده است، بهره‌برداری از آب‌شیرین‌کن وحدتیه و خط انتقال سیراف به جم،   در منطقه جنوب کشور شاید این امر سخت‌ترین پروژه اجرایی باشد که با محاسبه هزینه‌های امروز، سرمایه‌گذاری آن برابر با ۷ هزار میلیارد تومان است.

اقدام مثبت دولت در استان بوشهر

داریوش مختاری کارشناس حوزه آب نیز در این رابطه به ایسنا گفت: در خصوص تامین آب شهری استان بوشهر همواره این انتقاد وجود داشته است که از ابتدا نمی باید با منابع آب سد کوثر در استان کهکیلویه و بویر احمد و یا منابع آب چشمه ها و چاههای آب در کازرون فارس، با خطوط انتقال گران قیمت، آب شیرین به این استان منتقل می شد و از همان ابتدا تامین آب شهری و روستایی این استان با کمک آب شیرین کن ها صورت می‌گرفت. ضمن اینکه تامین آب شهرستان دشتستان   (شهر برازجان) از شهرستان کازرون، منازعات منطقه ای نیز در پی داشته است. ‌

وی افزود: با این نگاه، توسعه آب شیرین کن ها برای تامین آب شهری بوشهر منطقی به نظر می رسد. همانند هر پروژه عمرانی، تصمیم گیری منطقی و دقیق نیازمند انجام مطالعات شناخت، توجیهی و طراحی تفصیلی توسط مهندسان مشاور و با رعایت ماده ۲۳ قانون الحاق قانون تامین بخشی از درآمدهای دولت موسوم به قانون الحاق ۲ است. بدون رعایت ضوابط نظام فنی و اجرایی کشور ممکن است نکات لازم از قلم بیفتد. از جمله پیامدهای زیست محیطی ناشی از آب شیرین کن ها و افزایش تدریجی غلظت نمک آب دریا و افزایش تدریجی هزینه بالای نگهداری تاسیسات شیرین سازی و همانند اینها از نکاتی است که لازم است در تحلیل منفعت هزینه پروژه اندازه گیری و در محاسبات اقتصادی و مالی طرح دیده شوند.  

به گفته این کارشناس به احتمال، گزینه ارزان‌تر برای تامین آب استان بوشهر کنترل سیلاب‌های سالیانه و ناگهانی ولی پر بارش در این استان است. این استان در انتهای حوزه آبریز خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد و افزون بر اینکه واجد سیلاب‌های ناگهانی است از مزایای احداث سازه های کوچک و پایدار برای کنترل این سیلاب‌ها نیز برخوردار است.

وی با بیان اینکه این ویژگی یک گزینه جدی و قابل رقابت با ساخت و توسعه آب شیرین کن هاست که حجم آب بالا و قابل توجهی و در همان حال ارزانتر را در مقایسه با چند میلیون متر مکعب آبی که سالیانه با توسعه کامل آب شیرین کن ها به دست می آید، پیش روی برنامه ریزان قرار می دهد، گفت:  طبیعتا مشکل تبخیر آب که برای جمع آوری آبهای سطحی وجود دارد در خصوص آب شیرین کن ها وجود ندارد. این مزایا و معایب گزینه های مختلف تامین آب استان بوشهر همان است که لازم است در تحلیل منفعت هزینه پروژه دیده شوند.  

مختاری با بیان اینکه افتتاح این آب‌شیرین‌کن تاثیرات مطلوب زیادی در تامین آب این استان خواهد داشت، گفت: اقدام دولت در این راستا مثبت بوده و انتظار می‌رود که تمام ابعاد آن نیز در نظر گرفته شده باشد.

منبع:ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر