/
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶

نجات جان یک راس بچه آهو (جبیر) توسط کارکنان شرکت نفت فلات قاره در منطقه لاوان

با تلاش مسئولانه کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه لاوان، یک راس بچه آهو (جبیر) که شرایط جسمانی نامناسبی داشت، پس از اقدامات مراقبتی از مرگ حتمی نجات یافته و به آغوش طبیعت برگردانده شد.
کد خبر : ۵۲۷۱۵
به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه لاوان، عصر روز جمعه 12 اسفند یک بچه آهو تازه متولد شده در محدوده جاده سلامت و در شرایط جسمانی نامناسب توسط همکاران دوستدار حیات‌وحش یافت و پس از انتقال آن به کمپ، جهت اقدامات مراقبتی مناسب تحویل کارشناسان کاردان واحد HSE  منطقه شد که پس از انجام مراقبت‌های لازم از این بچه آهو، دوباره به آغوش طبیعت بازگردانده شد.

آهو (جبیر) از گونه‌های تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست است و بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست در زمره گونه‌های حمایت شده قلمداد می‌شود و از نظر سازمان جهانی حفاظت (IUCN) در زمره گونه‌های آسیب پذیر قرار گرفته است.

لازم به یادآوری است، آهوی جبیر حیوانی خجالتی بوده و از حضور انسان در زیستگاه خود ناراحت و عصبی شده و به شدت می‌ترسد. بچه آهوها هنگام تولد بر اثر ضعف قوای جسمانی بیشتر اوقات در گوشه‌ای خوابیده‌اند و در روزهای اول تولد کاملا بی‌حرکت هستند. مادرشان فقط هنگام شیر دادن (3 تا 4 مرتبه در روز) به سمت بچه آهو می‌آید  و به تدریج از محل استراحت بچه آهو دور می‌شود؛ به همین دلیل در زمان‌هایی که بچه آهویی مشاهده کردید از جابجا نمودن آنها خودداری نمایید و فقط سعی کنید جهت کنترل‌های مناسب محل دقیق آنها را به اطلاع  کارشناسان واحد HSE برسانید.

گفتنی است، در جزیره لاوان نیز تعداد زیادی آهوی جبیر در محدوده فنس شرکت نفت فلات قاره بوده و همکاران زحمتکش خدمات کمپ با قرار دادن آبشخور سعی در رفع نیازهای اولیه این گونه جانوری زیبا را دارند. اما متاسفانه در خارج از مناطق تحت حفاظت به دلیل تعقیب، شکار و تخریب زیستگاه آنها توسط افراد سودجو، جمعیتشان به شدت مورد تهدید است.

در پایان خاطرنشان می‌گردد، شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه لاوان در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، همواره ارائه کمک‌های عام‌المنفعه و خدمات‌رسانی به ساکنان بومی، نهادها، ارگان‌های همجوار و حفظ حیات‌وحش و محیط زیست را در اولویت‌های کاری خود قرار داده و همه تلاش خود را در به سرانجام رساندن این مسئولیت خطیر به کار بسته است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر