/
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱

صادرات کاتالیست ساخت ایران به همسایه شمالی

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه علاوه بر کاتالیست کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی در بازه زمانی ۶ ساله بومی سازی خواهد شد، گفت: شرکت‌های دانش بنیان و شرکا تلاش می‌کنند بتوانیم حداکثر ساخت داخل و بومی سازی را داشته باشیم.
کد خبر : ۵۲۹۶۹

نبض نفت- مرتضی شاهمیرزایی در مراسم امضای قرارداد عاملیت بند ه تبصره ۱۸ بین شرکت صنایع ملی پتروشیمی و صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت اظهار داشت: آن زمان تصمیم گرفتیم تا ‌پایان دولت  ۹۹ کاتالیست مورد نیاز پتروشیمی و همچنین مواد شیمیایی آغازگر این صنعت بومی سازی و به تولید صنعتی برسد.

وی افزود: در این موضوع راهبردی پایان فروردین مذاکراتی با کشورهای همسایه داشتیم که در نتیجه آن ۱۰۰۰ تن کاتالیست تولید شرکت‌های دانش بنیان ایران برای صادرات و بکارگیری در رآکتورهای کشور همسایه شمالی فروخته شد، حتی در تست ها کیفیت کاتالیست ایران بالاتر هم بوده است.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه علاوه بر کاتالیست کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی در بازه زمانی ۶ ساله بومی سازی خواهد شد، گفت: شرکت‌های دانش بنیان و شرکا تلاش می‌کنند بتوانیم حداکثر ساخت داخل و بومی سازی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه دانش فنی و لایسنس هم توفیقات خوبی داشته و به دستاوردهای خوبی رسیدیم، افزود: دانشگاه‌ها هم کمک کردند به افق تکمیل زنجیره ارزش نائل شویم.

شاهمیرزایی در ادامه گفت: کشور ما سالها و بصورت مستمر در آپارتاید تحریم و محدودیت فناوری بود اما شرکت های دانش بنیان و فناور اهتمام ورزیدند که در این مدت چرخه کامل صنعت پتروشیمی را بومی سازی کنیم.

وی با بیان اینکه شرکتهای پتروشیمی خارجی باور نداشتند محصولات ایران قابل رقابت و دارای کیفیت باشد، گفت: وقتی کاتالیست ایرانی در راکتورهای با موفقیت بکار گرفته شد، مشخص شد دانش ایرانی بر موانع غالب می شود و اکنون از سرمایه گذاران و هلدینگ ها انتظار می رود پای کار صنعت بیایند تا چند قدم باقی مانده تکمیل شود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: اولین بازوی کرایوژنیک که تاکنن در انحصار چند شرکت پیشروی خارجی بود توسط شرکت پتروشمی ایران ساخته شدو علاوه بر ۳۰ درصد صرفه جویی ارزی، در این حوزه به خودکفایی رسیدیم.

وی با بیان اینکه امروز در حوزه کاتالیست و تجهیزات دوار در تراز صادرکنندگان قرار داریم، افزود: قبل از انقلاب ۵۰ هزار مستشار و متخصص اروپایی و امریکایی صنعت نفت و گاز ما را اداره می کردند و تحمل نداشتند که سکان نفت در اختیار متخصصین ایرانی قرار گیرد بعد از انقلاب صنعت را ترک کرده و خارج شدند و تصورر می کردند که ایران شکست می خورد اما روز به روز بر خودکفایی این صنعت افزوده شد.

شاهمیرزایی با بیان اینکه ما از رقم تولید ۱.۵ میلیون تن محصول پتروشیمی در سال ۵۷ امروز به ۹۴ میلیون تن ظرفیت نصب شده رسیده ایم، تاکید کرد: تصور نمی شد که در صنعت پتروشیمی؛ کاتالیست در زمره اقلام صادراتی قرار گیرد.

وی افزود: ما امرزو در مسیری قرار داریم که به سرعت حرکت می کنیم و از اکنون از همه بخش های پتروشیمی از جمله حاکمیت و هلدینگ ها و بخش خصوصی توقع داریم برای سال کاری ۱۴۰۲ اهتمام مضاعف شود.

مدیر عامل NPC گفت: ما برای تولید هر محصول نیاز به برخی تجهیزات انحصاری داریم بنابراین بیشترین کشش جذب حوزه اختراعات و ابتکارات محصولات جدید در صنعت پتروشیمی خواهد بود صنعتی که برای ایجاد ارزش افزوده مضاعف تا محصول نهایی حرکت می کند.

وی بیان داشت: بنای ما این است که در حوزه واحدهای صنعتی و کالا و تجهیزات به کشورهای تحت تحریم و متحدین خودمان هم یاری برسانیم و به حوزه فراسرزمینی نیز ورود کنیم و این افتخار را برای کشور مضاعف کنیم.

منبع:ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر