/
۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸

شریعتی: معاونت راهبردی مدیریت مصرف در دولت ایجاد شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معاونت راهبردی مدیریت مصرف در دولت ایجاد شود، گفت: بیشترین اتلاف انرژی در حوزه نهادها، سازمان ها و شرکت هایی است که به نحوی از انحا با دولت در ارتباط هستند.
کد خبر : ۵۳۶۸۳

نبض نفت- مالک شریعتی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی درباره عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی اظهار کرد: باید در حوزه مدیریت مصرف تمرکز داشته باشیم؛ دو وزارت خانه نفت و نیرو کار متمرکزی در حوزه تولید برق و گاز انجام می دهند منتها متولی متمرکزی در حوزه مصرف انرژی وجود ندارد که در این زمینه کمیسیون انرژی طرحی دارد که در قالب اصلاح قانون و یا از طریق ماده ۴۵ آئین نامه و برنامه هفتم توسعه دنبال می کند.

وی با بیان اینکه باید معاونت راهبردی مدیریت مصرف در دولت ایجاد شود، افزود: باید برای مدیریت مصرف شرکت های بهینه سازی مصرف سوخت در وزارت نفت، بهره وری انرژی در وزارت نیرو و ستاد مدیریت و سوخت کشور در وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم انجام دهند.

شریعتی یادآور شد: مجلس در بودجه ۱۴۰۲ حسابی برای مصرف بهتر انرژی پیش بینی کرد، این حساب با سرمایه اولیه ۳۰ هزار میلیارد تومان است که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن از محل عوارض گاز مشعل به آن اضافه خواهد شد. این موضوع در آینده باید تبدیل به صندوقی شود. منابع موجود در کشور در حوزه انرژی در آنجا قرار گیرد و یارانه هایی به مردم داده شده که از این محل تسویه می شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازی گاز گفت: بالغ بر ۵۰ درصد از ورودی انرژی کشور، حوزه گاز را تشکیل می دهد که ۷۰ درصد آن در پارس جنوبی قرار دارد؛ از دولت تقاضا داریم به گلایه های رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال و دیدار با مسئولان در حوزه بحث شدت مصرف انرژی و همچنین انجام وظیفه توسط شرکت های دولتی در حوزه ناترازی انرژی توجه کند. شرکت های دولتی و پتروشیمی ها می توانند برای رفع معضل ناترازی و افزایش فشار در میدان گازی پارس جنوبی و تثبیت خوراک سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: بیشترین اتلاف انرژی در حوزه نهادها، سازمان ها و شرکت هایی است که به نحوی از انحا با دولت در ارتباط هستند پس دولت باید سختگیری هایی داشته باشد و افزایش پلکانی هم اتفاق بیفتد.

منبع:ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر