/
۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳

از حق مسلم خودمان در حقابه هیرمند کوتاه نمی‌آییم

وزیر نیرو گفت؛ حقابه هیرمند حق قانونی ما است و پیگیر هستیم.
کد خبر : ۵۳۶۹۱

نبض نفت- علی اکبر محرابیان در حاشیه افتتاح نیروگاه بیوگاز فاضلاب جنوب تهران در پاسخ به ایلنا، درباره مذاکرات جدید با افغانستان درباره حقابه هیرمند اظهار داشت: همانگونه که وزیر امور خارجه آقای امیرعبداللهیان‌ اعلام کرده اند ما به هیچ وجه از حق مسلم خودمان از حقابه هیرمند که بر اساس معاهده ۱۳۵۱ بین دو کشور امضا شده، کوتاه نمی آییم.

وی افزود: حقابه هیرمند حق قانونی ما است و پیگیر هستیم.

وزیر نیرو گفت: جلسات متعددی را با مقامات افغانستان داشتیم، افغان‌ها در گفتار اعلام کردند که حقوق ما را به رسمیت می شناسند، ما می خواهیم که در عمل هم اثبات کنند.

وی در ادامه درباره تولید برق از نیروگاه‌های بیوگاز گفت: ما برای رفع ناترازی برق در کشور هم در بخش توسعه و هم مدیریت مصرف اقدامات زیادی باید انجام دهیم بخشی از این اقدامات در تابستان ۱۴۰۱ شاهد اجرا بود و اکنون طرح‌های توسعه صنعت نیروگاهی به خوبی پیش می‌رود در بخش تجدیدپذیر باتوجه به پتانسیل‌های کشور و محدودیت منابع آب و رعایت حقوق محیط زیست باید بیشتر تلاش کنیم و شهاد توسعه صنعت نیروگاهی در بخش تجدیدپذیر باشیم یکی از انواع نیروگاهای مورد توجه دنیا نیروگاه‌های بیوگاز هستند که در محل‌هایی که فاضلاب و زباله وجود دارد با استفاده از گاز اتان استحصالی به عنوان سوخت نیروگاه برق تولید می شود.

محرابیان افزود: کشور ما در این زمینه چند طرح در شهرهای اصفهان، تهران و شیراز به بهره بردداری رسیده و امروز یک نیروگاه نسبتا بزرگ با ظرفبت ۲.۴ مگاوات به بهره برداری رسید که برق یک شهر حدود ۳۰ هزار نفری را می تواند تامین کند. در این زمینه مهمترین ویژگی این نیروگاهها جلوگیری از تخریب محیط زیست است مضافا اینکه برق اقتصادی می توان تولید کرد چون نیازی به سوخت فسیلی ندارد و همچنین مصرف آب ندارد.

وی تاکید کرد: وزارت نیرو از سرمایه گذاران در این زمینه حمایت می کند بالاترین نرخ خرید برق ما در نیروگاههای بیوگاز است.

وزیر نیرو بیان داشت: مهمترین برنامه ما برای حمایت از تجدیدپذیرها این است که برق تولیدی آنها با نرخ رقابتی و اقتصادی قابل عرضه باشد مصوبه ای به بورس ابلاغ شد که تابلوی مخصوص نیروگاههای تجدیدپذیر راه اندازی شود که بزودی شاهد راه اندازی آن خواهیم بود یعنی تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر می توانند از طریق تابلوی بوری و یا قیمت رقابتی برق را عرضه کنند و خریدار برق هم مطابق قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق یک درصد برق مصرفی در صنعت از این بخش تامین شود که تقاضای قابل توجهی است و در بخش های اداری تکلیف داشتیم که باید از تجدیدپذیر استفاده کنند مجموع اینها تقاضاهایی است که در بورس خواهد بود. مضافا اینکه در سال ۱۴۰۱ اعتبار خوبی برای تجدیدپذیرها پرداخت شد پیگیری می شود که در سال جاری هم منابع این بخش تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: در توسعه تجدیدپذیر مصوبه خوبی در شورای اقتصاد برای سرمایه گذاری ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی داشتیم که سرمایه گذاران انتخاب و عملیات اجرایی شروع شده از این پس دائما شاهد افتتاح نیروگاههای تجدیدپذیر خواهیم بود و مقیاس این نیروگاهها از نیروگاههای کوچک خانگی و  مزرعه ای پشت بامی به نیروگاه بزرگ ۱۰ مگاواتی و حتی ۵۰ مگاواتی داریم که با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود و برق تجدیدپذیر از این پس بیشتر در سبد سوخت کشور قرار خواهد گرفت.

محرابیان در خصوص برنامه تامین برق تابستان تصریح کرد: برای تابستان ۱۴۰۲ از مهر ۱۴۰۱ برنامه ۱۴۰ اقدامه را طراحی و برنامه ریزی کردیم که با تکمیل اجرای تمام موارد کمترین چالش عبور می‌کنیم.

وی همچنین درباره تعرفه ها گفت: تعرفه آب و برق در قانون ۱۴۰۲ حکمی داشتیم که بر مبنای آن آئین نامه ای تقدیم دولت کردیم، آیین نامه برق تقدیم دولت شد و آیین نامه آب نیز هفته گذشته در دولت مصوب شد. آیین نامه همان آیین نامه ۱۴۰۱ است با این تفاوت که کمیته امداد و بهزیستی در صورتی که الگوی مصرف را رعایت کنند تعرفه به صورت رایگان محاسبه خواهد شد.

وزیر نیرو ادامه داد: سال گذشته این برنامه به صورت الگوی کم مصرفی بود یعنی ۵۰ درصد الگو شرایط عادی بود، بعبارتی این تفاوت عمده در آیین نامه مصوب شد. بر اساس آیین نامه ۱۴۰۱ مکلفیم مصارف بالاتر را به صورت پلکانی غیر یارانه‌‍ای تعیین شود. این پیش بینی در آیین نامه امسال هم گنجانده شده است.

منبع:ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر