/
۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴

قالیباف: تلاش كاركنان صنعت نفت برای گذراندن شرایط سخت زمستان ۱۴۰۱ ستودنی بود

رئیس مجلس شورای اسلامی از تلاش کارکنان وزارت نفت برای گذراندن شرایط سخت زمستان سال گذشته قدردانی کرد.
کد خبر : ۵۳۶۹۴

به گزارش  نبض نفت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، محمدباقر قالیباف در نشست علنی روز سه‌شنبه (۲۹ فروردین‌ماه) مجلس شورای اسلامی و پس از سخنان وزیر نفت و برخی نمایندگان درباره بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه‌گذاری گاز مشترکان خانگی اظهار کرد: در حوزه کارهای کوتاه‌مدت در موضوع تعرفه‌گذاری گاز، بخش‌هایی تعیین شده بود که از مشترکان پرمصرف مبالغ بیشتری اخذ شود و وزیر نفت در جمع‌بندی به اصلاح قانون اشاره داشت، در حالی که حل این موضوع نیاز به قانون ندارد.

وی افزود: باید اصلاحی در شیوه تعرفه‌گذاری و ساختار انجام شود، موضوعی که در یک نشست در کمیسیون انرژی و وزارت نفت قابل بررسی است و با هم می‌توانند به اصلاح ساختار بپردازند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید مشکلات ناترازی فصلی را با ذخیره‌سازی گاز حل کنیم، حداقل بین ۱۰ تا ۲۰ درصد ذخیره‌سازی باید برای زمان پیک مصرف فصلی صورت گیرد، از این‌ رو احتیاجی به تغییر قانون نیست و باید روش عوض شود.

قالیباف ادامه داد: باید صرفه‌جویی اصولی، بهینه‌سازی و هوشمندسازی مدنظر باشد. هر برنامه‌ای برای این موارد نیازمند این است که به‌صورت کمی از مصارف اطلاع داشته باشیم نه اینکه با تأخیر یک ماهه به دستمان برسد. در این خصوص نصب کنتورهای هوشمند و صرفه‌جویی بسیار لازم است.

وی در پایان از تلاش کارکنان وزارت نفت تشکر کرد و گفت: کارگران و کارکنان وزارت نفت انصافاً در زمستان پارسال تلاش کردند که بتوانیم شرایط سخت زمستان را پشت‌سر بگذاریم که در اینجا از همه آنها قدردانی می‌کنم.

شریعتی‌نیاسر: مبحث مصرف انرژی به متولی متمرکز نیاز دارد

مالک شریعتی‌نیاسر در نشست علنی روز سه‌شنبه (۲۹ فروردین‌ماه) مجلس شورای اسلامی درباره گزارش کمیسیون انرژی برای بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه‌گذاری گاز مشترکان خانگی گفت: در حوزه تولید، برق و گاز مجموعه وزارت نفت و وزارت نیرو کار متمرکزی را انجام می‌دهند، اما متولی متمرکزی در حوزه مصرف انرژی نداریم و پیشنهاد مشخص کمیسیون انرژی تدوین طرح دوفوریتی بوده که یا در قالب اصلاح قانون و از طریق ماده ۴۵ آیین‌نامه یا برنامه هفتم توسعه این موضوع را دنبال کنیم.

وی افزود: باید به‌گونه‌ای اقدام کرد که معاونت راهبردی مدیریت مصرف در دولت ایجاد و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در وزارت نفت، بهره‌وری انرژی در وزارت نیرو و ستاد مدیریت و سوخت کشور در وزارت راه و شهرسازی ایجاد شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: از دولت تقاضا داریم به گلایه‌های رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال و دیدار با مسئولان در حوزه بحث شدت مصرف انرژی، همچنین انجام وظیفه ازسوی شرکت‌های دولتی در حوزه ناترازی انرژی توجه داشته باشند و آن را عملیاتی کنند. شرکت‌های دولتی و پتروشیمی‌ها می‌توانند برای رفع معضل ناترازی و افزایش فشار در میدان گازی پارس جنوبی و تثبیت خوراک سرمایه‌گذاری کنند.

شریعتی‌نیاسر اظهار کرد: بیشترین اتلاف انرژی در حوزه نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که به نحوی با دولت در ارتباط هستند و نیاز است دولت سختگیری‌هایی را در این باره داشته باشد.

حسین‌زاده: عملکرد وزارت نفت در زمینه دیپلماسی انرژی با تفکر فنی قابل تمجید است

حسین حسین‌زاده در جریان حضور جواد اوجی، وزیر نفت در صحن مجلس شورای اسلامی برای بررسی افزایش گازبهای مشترکان خانگی گفت: از وزارت نفت، معاونان و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برای عملکرد مطلوب در موضوع دیپلماسی انرژی با تفکر فنی در دنیا قدردانی می‌کنم، به‌ویژه دستاوردهای سفر اخیر وزیر نفت به ونزوئلا با مأموریت صدور خدمات فنی و مهندسی و ایجاد پالایشگاه فراسرزمینی بسیار حائز اهمیت است. به عبارت دیگر ونزوئلا را باید سرزمین فرصت‌ها برای ایران قلمداد کرد.

وی مشکلات حوزه انرژی را برشمرد و گفت: ناترازی گاز طبیعی و برق و آلودگی شدید هوا به‌ویژه در کلان‌شهرها کمر اقتصاد کشور را خم کرده و توقف صنایع و مؤسسه‌های آموزشی و خدماتی در کشور را به‌دنبال داشته و کشور در آستانه بحران قرار گرفته است، آلودگی سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند و ۲۰ میلیارد دلار خسارت وارد می‌کند.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم مجلس شورای اسلامی افزود: اگر با همین شرایط پیش برویم در سال ۱۴۲۰ شمسی باید ۵۱۲ میلیون مترمکعب گاز وارد کنیم که ۷۲ میلیارد دلار هزینه برای کشور به همراه خواهد داشت.

حسین‌زاده بازگرداندن هزینه صرفه‌جویی انرژی به مردم را از راهکاری مطرح‌شده اعلام و تصریح کرد: رئیس مجلس تأکید کرد که در زمینه صرفه‌جویی طی پایان هر ماه مقدار هزینه صرفه‌جویی به خانوار بازگردد تا برای مردم این مقدار صرفه‌جویی ملموس باشد، اما استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اولویت است، نفت و گاز قابل صادر کردن است، اما منابع تجدیدپذیر و خورشیدی صادرکردنی نیست.

وی به مصرف بالای نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کشور اشاره کرد و گفت: پارسال معادل ۸.۴ میلیارد دلار برای نیروگاه‌ها سوخت صرف کردیم در حالی که تنها معادل ۲.۵ میلیارد دلار برق تولید کردیم، بنابراین اگر در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنیم و ۱۰ هزار مگاوات انرژی بادی و ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی احداث کنیم، در واقع مصرف گازوئیل، مازوت و فرآورده‌های مشابه به صفر می‌رسد.

سنگدوینی: عبور موفق وزارت نفت از زمستان ۱۴۰۱ و تأمین سوخت بخش حمل‌ونقل

رمضانعلی سنگدوینی در جریان حضور جواد اوجی، وزیر نفت در صحن مجلس شورای اسلامی برای بررسی افزایش گازبهای مشترکان خانگی گفت: از وزارت نفت، شخص وزیر و همکاران در عبور از زمستان ۱۴۰۱ و تأمین سوخت بخش حمل‌ونقل تشکر ویژه می‌کنم.

وی با بیان اینکه در پیک مصرف بنزین در عید نوروز ۱۴۲ میلیون لیتر و به‌طور میانگین روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر مصرف داشتیم، افزود: در زمستان ۱۴۰۱ روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی مصرف داشتیم، در صورتی که تولید ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز بوده است.

نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس بر نیاز به متولی برای موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت تأکید و تصریح کرد: از رئیس‌جمهوری و دولت و رئیس مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت را جدی بگیرند که راه نجات است.

سنگدوینی ادامه داد: بهینه‌سازی متولی ندارد و باید در دولت متولی را پیش‌بینی کنیم، زیرا موضوع انرژی بسیار حائز اهمیت است.

وی شیوه تعیین تعرفه گازبها را متوجه دهک‌های پایین دانست و تصریح کرد: پیشنهاد وزارت نفت در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ ارائه شد و پس از هفت ماه دولت کارشناسی و ابلاغ کرد، بدان معنا که درست در زمانی که مصرف به‌واسطه فصل سرد سال افزایش یافته، زمان برای اطلاع‌رسانی اندک بوده است و باید برای این مسئله و اطلاع‌رسانی بهتر تدبیری اتخاذ می‌شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر