/
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷

آب منطقه‌ای کرمانشاه برای جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز کشاورزی برنامه دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه؛ اضافه برداشت آب از چاه های مجاز را یکی از مهم ترین علت های مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی و شکل گیری دشت های ممنوعه در استان دانست و گفت: امسال با کمک اسناد بالادستی "سازگاری با کم آبی" برای جلوگیری از این اضافه برداشت ها برنامه جدی در دست اقدام داریم.
کد خبر : ۵۳۷۹۷

نبض نفت- محمود رضا شهلایی روز یکشنبه  افزود: از ۲۳ محدوده مطالعاتی دشت های استان که هر کدام یک یا ۲ دشت و حتی سه دشت مانند دشت کرمانشاه را شامل می شود،۱۳ محدود مطالعاتی دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام شده است.

وی افزود: وقتی دشتی ممنوعه اعلام می شود یعنی میزان برداشت آب از مقدار بارش باران در آنجا بیشتر است و دائماّ سطح آب سفره زیرزمینی آن در حال افت است که تبعات وخیم بعدی آن می تواند نشست زمین زراعی، فرو نشست حاد، فرو چاله و در نهایت تحکیم به معنی اینکه که فضا بین دانه های خاک از بین ببرد باشد و کلا زمین را از حیث انتفاع خارج کند.

شهلایی شکل گیری دشت های ممنوعه در استان را ناشی از برداشت بیش از حد آب از چاه های مجاز و غیر مجاز دانست و گفت: اکنون در استان کرمانشاه ۱۰ هزار حلقه چاه مجاز داریم و حدود پنج هزار حلقه چاه غیر مجاز کشاورزی نیز شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: این حالی است که از سال ۸۶ تاکنون پنج هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان توسط شرکت آب منطقه ای کرمانشاه با هم افزایی دادگستری استان مسدود شده است.

شهلایی در ادامه میانگین چاه های غیر مجاز در کشور را ۷۰ درصد چاه های مجاز دانست و گفت: این آمار در کرمانشاه ۵۰ درصد است و کمتر از میانگین کشوری ما در استان چاه غیر مجاز داریم.برای جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز برنامه داریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: براساس اسناد بالا دستی "سازگاری با کم آبی" وزارت نیرو، مصوبه شورای عالی آب کشور و همچنین مصوبه استانداری کرمانشاه امسال تکلیف و برنامه مشخص زمان بندی شده در راستای تعادل بخشی برداشت آب از سفره های زیر زمینی استان را در دست اجرا داریم.

شهلایی در ادامه انسداد چاه های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز را از مهم ترین این برنامه ها اعلام کرد و افزود: برنامه انسداد چاه های غیرمجاز با کمک دستگاه قضا و دیگر ارگان ها که مشخص است و برای جلوگیری از اضافه برداشت آب از چاه های مجاز نیز برنامه جداگانه ای با شرکت توزیع نیروی برق در دست اجرا داریم.

وی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از چاه های مجاز استان برقی هستند، گفت: به همین خاطر با شرکت توزیع نیروی برق طرحی داریم اگر چاه کشاورزی بیش از حد محاسبات مجوز برق اش مصرف داشت؛ تعرفه قبض برق او با قیمت نجومی آزاد محاسبه شود؛ که دیگر اضافه برداشت آب برای آن اصلا صرفه اقتصادی نداشته باشد و میزان حق برداشت آب را رعایت کنند.

این مقام مسئول از دیگر برنامه های جدی شرکت آب منطقه ای را ادامه جدی و فوری نصب کنتورهای هوشمند بر روی همه چاه ها برقی باقیمانده ذکر کرد و به تاثیر بسزائی نصب این کنتورهای هوشمند برای مدیریت و صرفه جویی مصرف آب چاه های کشاورزی اشاره کرد.

شهلایی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر در برخی از دشت های استان اگر سالی متوسط نرمال یعنی ۴۸۰ میلیمتر باران ببارد و هیچ برداشتی آب نیز از آنها نداشته باشیم؛ حدقل سه، چهار سال زمان می برد تا جلوی افت آب زیر زمین را بگیریم و برخی دشت ها حتی ۳۰ سال طول می کشد تا سطح آب به حالت اولیه خود برسد.

وی کشت محصولات نامتعارف و آب بر نامتناسب با اقلیم استان را از دیگر عوامل مهم و بزرگ شکل گیری وضعیت دشت های ممنوعه استان ذکر کرد و افزود: باید به این نکته اساسی و حیاتی توجه کنیم کشور ما در قسمت خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد، میزان بارش ما یک چهارم دنیا است.

شهلایی اضافه کرد: اما رفتار ما توجه به این نکته با مصرف بی رویه آب این را نشان نمی دهد و در مصرف بیش از حد آب ادعای بچه پولدار ها را در می آوریم در حالب که ته جیب ما خالی است و نمونه آن تلاش برای کشت برنج در کرمانشاه است در حالی بیشتر زمین های ما دیم است.

قانون باید پشت برنامه های مدیریت آب را بگیرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه رعایت الگوی کشت متناسب با اقلیم هر منطقه را از مهم ترین راهکارهای جلوگیری مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی دانست و گفت: در این خصوص قانون باید پشت این قضیه را بگیرد و اگر بهره برداری به سیاست های توصیه ای، مشوقی و بازدارندگی جهاد کشاورزی در کشت متعارف با اقلیم توجه نکرد، با عواقب آن روبرو شود.

شهلایی گفت: تا زمانی کشت محصولات غیر متعارف برای بهره برداران صرفه اقتصاد داشته باشد؛ مانند کشت برنج برای کشاورز صحنه ای که هکتاری پنج میلیارد تومان درآمد دارد پر واضح است اصلا به توصیه جهاد کشاورزی مبنی بر عدم کشت برنج گوش نمی دهد پس بنابراین قانون باید اینجا پشت همه برنامه را بگیرد.

منبع:ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر