/
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲

همزمان با سفر رئیس‌جمهوری؛ ۲۷ پروژه انتقال، فوق توزیع و توزیع برق در خوزستان افتتاح می‌شود

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) از آغاز بهره‌برداری از ۲۷ پروژه انتقال و فوق توزیع برق همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به استان خوزستان خبر داد و گفت: بهره برداری از پروژه‌های توزیع برق نیز آغاز خواهد شد.
کد خبر : ۵۳۸۷۸

نبض نفت _ وزارت نیرو، «آرش کردی» افزود: این پروژه‌ها شامل ۲ هزار و ۳۸۹ مگاولت آمپر پست انتقال برق، ۱۲۸ کیلومتر مدار خطوط انتقال برق، ۲۵ مگاوات نیروگاه DG و ۴.۸ مگاوار بانک خازنی است که با هزینه هشت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان توسط برق منطقه‌ای خوزستان اجرا شده و به بهره‌برداری می رسد.

وی، مهمترین هدف اجرای این پروژه‌ها را افزایش پایداری شبکه برق استان برشمرد و گفت: بهبود سطح ولتاژ و قابلیت مانور شبکه انتقال برق خوزستان، تعدیل بار شبکه، تامین برق پروژه‌های صنعتی و غیره از دیگر اهداف اجرای این پروژه‌های برقی به شمار می رود.

مدیرعامل توانیر همچنین از پست برق بهبهان به عنوان پروژه ای یاد کرد که برق مورد نیاز کارخانه NGL۹۰۰ شرکت مناطق نفت خیز جنوب را تامین خواهد کرد.

به گفته کردی، این پست برق با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اجرا شده و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

بر اساس این گزارش، مایعات گازی (NGL) پس از تولید در کارخانه‌های گاز و گاز مایع به وسیله شبکه خطوط لوله به پالایشگاه مایعات گازی انتقال یافته و در ابتدا وارد سیستم تفکیک پالایشگاه می شود که این سیستم مشتمل بر سه برج اتان زدا است. پروپان و بوتان از قسمت فوقانی برج‌های پروپان زدا و بوتان زدا خارج شده و برای جداسازی ترکیبات گوگردی و مرکاپتان‌های همراه خود به واحدهای شیرین سازی و مرکاپتان زدای (واحد مراکس) مربوطه انتقال می‌یابند. پس از این مرحله، محصولات پروپان و بوتان وارد عملیات رطوبت زدایی شده و در مرحله پایانی، محصولات یادشده با کمک یک سیستم تبرید، خنک می‌شوند.

محصولات پروپان و بوتان پس از سرد شدن تحت فشار زیاد در دمای منفی ۲۰ تا منفی ۴۸ درجه به ترتیب در مخازن مربوطه، به‌منظور صادرات یا مصرف داخل کشور ذخیره می شوند. بنزین خام طبیعی یکی دیگر از محصولات پالایشگاه گاز مایع بوده که محصول قسمت تحتانی برج بوتان زدا است.

این محصول پس از طی ۲ مرحله شیرین سازی ابتدا با محلول سودا- مراکس (در واحد مراکس) و سپس با محلول اسید سولفوریک ۹۸ (درصد وزنی) در واحد سولفاینر از ترکیبات گوگردی و مرکاپتان‌ها عاری می شود و پس از انجام آزمایش کنترل کیفی جهت صادرات در مخازن مربوطه ذخیره می شود. بخشی از گازهای (متان و اتان) خروجی از بالای برج اتان زدا نیز به مصرف سوخت پالایشگاه می رسد.

مدیرعامل توانیر همچنین در خصوص پروژه‌های توزیع برق نیز گفت: همزمان با سفر رئیس جمهوری به خوزستان، بیش از یک‌هزار پروژه توزیع برق در کلان‌شهر اهواز و سطح استان خوزستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

آیت‌الله رییسی رییس‌جمهوری پنجشنبه هفته جاری (هفتم اردیبهشت) به خوزستان سفر خواهد کرد. سفر رییس جمهوری و هیات دولت به خوزستان روز پنجشنبه از دزفول آغاز می‌شود و به مدت ۲ روز در دیگر شهرهای استان ادامه خواهد داشت.

منبع:ایرنا 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر