/
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه تهران خبر داد:

انتقال سالانه ۵۰ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در بزرگ‌ترین ترمینال نفتی کشور

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه تهران با اعلام انتقال سالانه ۵۰ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در بزرگ‌ترین ترمینال نفتی کشور و تشریح مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در یک سال اخیر، بر اجرای گام به گام پروژه‌ها در جهت تحقق اهداف و رسالت این مجموعه و پیشگام با صنعت انتقال نفت تأکید کرد.
کد خبر : ۵۳۹۹۴

نبض نفت- مجتبی بشارتیان با اشاره به نقش آفرینی بزرگ‌ترین ترمینال نفتی کشور در جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی و اشتراک انتقال مستقیم با ۶ منطقه از مناطق دوازده‌گانه شرکت و تأمین سوخت مورد نیاز کلان‌شهر تهران و استان‌های نیمۀ شمالی کشور گفت: درصد بالائی از حجم انتقال این منطقه با تلاش شبانه‌روزی کارکنان خدوم و زحمتکش این شرکت با انتقال سالانه بالغ بر ۵۰ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده به پالایشگاه‌ها و مبادی مصرف در استان‌های همجوار به صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود که این میزان شامل انتقال سالانه ۲۰ میلیارد لیتر نفت خام و ۳۰ میلیارد لیتر انواع فرآورده است که به صورت میانگین روزانه بالغ بر ۸۵ میلیون لیتر انواع فرآورده و ۵۷ میلیون لیتر نفت خام انتقال می‌یابد .

وی بهره‌برداری از مرکز انتقال نفت کاشان را یکی از دستاوردهای منطقه تهران در سالی که گذشت نام برد و گفت: این پروژه از دو منظر حائز اهمیت است نخست از حیث انتقال فرآورده‌ها از جنوب به پایتخت و دوم از نقطه نظر توسعه ارتباطات مخابراتی و اتصال شبکه فیبر نوری با راه‌اندازی اتاق رادیو و بهره‌برداری از ۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری حدفاصل نائین به کاشان و ری از بندرعباس به تهران .

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه تهران در عین حال افزود: انتقال سوخت از پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس و بندرعباس توسط خط ۲۶ اینچ به رفسنجان منتقل و پس از آن توسط دو خط ۲۰ و ۱۶ اینچی به نائین، سپس از طرف خط ۲۰ اینچ به کاشان و پس از آن به تهران می‌رسد .

بشارتیان گفت: میزان انتقال فرآورده تا پیش از راه‌اندازی این مرکز ۱۷۰ هزار بشکه در روز بود که این مقدار بعد از راه‌اندازی به ۲۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است .

وی در ادامۀ توضیحات خود به فعالیت‌های زیست محیطی منطقه اشاره کرد و با بیان اینکه اقدام‌های زیست محیطی بر محور پیشگیرانه و با رعایت دستورالعمل‌های مربوط به اچ‌اس‌ای انجام می‌شود، اظهار داشت: اجرای پروژۀ اکسپوز سازی (رو کار نمودن) لوله‌ها و تعمیرات مخازن از آن دست طرح‌هایی است که عملیاتی کردن آن، مصداق بارز اهمیت و توجه به حفظ و صیانت از محیط زیست است و منطقه برای تحقق آن گام‌های بلندی برداشته است .

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه تهران در همین رابطه اضافه کرد: اکسپوز سازی منیفولد و مخازن درین مراکز انتقال نفت خام، ری – کرج، نفت اصلی، تأسیسات رشت و قزوین از جمله اهداف اجرائی منطقه تهران بوده تا لوله‌های فرسوده تعمیر و بازسازی شده و منیفولد مراکز انتقال به طور دائم در معرض پایش و بازدید روزانه بهره‌برداران قرار گیرد و با اطمینان کامل از ایمن بودن آنها عملیات انتقال فرآورده صورت پذیرد و باید اذعان داشت که این طرح در مراکز رشت و قزوین به اتمام رسیده، در مرکز نفت خام ۸۰ درصد پیشرفت داشته و در نفت اصلی و ری – کرج روند رو به رشدی را می‌پیماید .

وی تصریح داشت: پروژۀ تعویض ۱۰ کیلومتر پوشش خط ۲۲ اینچ لوله ری به شاهرود و تعمیر ۷۴۰ نقطه خوردگی‌های زیر ۳۸ درصد در ۲۱۰۰ کیلومتر خطوط لوله محدوده منطقه تهران را نیز می‌توان به موارد فوق الذکر افزود که در راستای بحث زیست محیطی و نگهداری از خطوط انجام گرفته است .

بشارتیان ادامه داد: پروژه‌ها و تعمیرات اساسی متعددی در بازسازی و راه‌اندازی دستگاه‌ها و تجهیزات صورت گرفته که با همکاری و مشارکت واحدهای فنی و عملیاتی با هدف ایمن سازی و انتقال پایدار نفت خام و فرآورده‌های نفتی به اجرا در آمده و این امر نشأت گرفته از توانمندی و تلاش خستگی ناپذیر نیروهای متخصص و جوان این شرکت است .

صرفه جویی در مصرف انرژی با نصب و راه‌اندازی سه دستگاه الکتروموتور در مرکز انتقال نفت ری- کن

وی نصب و راه‌اندازی سه دستگاه الکتروموتور در مرکز انتقال نفت ری – کن که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش نرخ تعمیرات، افزایش ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون و دویست هزار لیتر انواع فرآورده‌های نفتی را به دنبال داشت به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم دیگر از اقدامات انجام گرفته برشمرد .

بشارتیان تعمیر اساسی ترانس شماره دو پست برق اصلی مرکز منطقه که با نصب اکتیو پارت ترانس ۳۰ مگاواتی همراه بود را حرکتی مهم و مثبت نامید که در انتقال مواد نفتی از ری به شمال، شمال‌غرب و شمال شرق و همچنین مراکز انتقال نفت کن و قوچک در غرب و شرق پایتخت بسیار تأثیر گذار است که اورهال آن توسط همکاران سختکوش، صرفه اقتصادی حداقل ۱۰ میلیاردی را در پی داشته است .

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعمیر اساسی ۳ مخزن اشاره کرد و افزود: مخزن A ۵۰۶ در مرکز انتقال نفت مغانک با هدف صیانت از محیط زیست، مخزن شماره ۱۳ رسید و ارسال با هدف افزایش عمر و ماندگاری طولانی مدت و مخزن رشت با هدف ارتقاء توان بهبود سطح عملکرد مورد تعمیر قرار گرفتند که بسیار حائز اهمیت است .

مدیر منطقه تهران نصب و راه‌اندازی یک دستگاه ترانسفور ماتور ۱۰ مگاواتی در مرکز انتقال نفت خام با هدف کاهش اُفت ولتاژ در زمان استارت الکتروموتور را پروژه ای ارزشمند ذکر کرد و در ادامه از نصب و راه‌اندازی بوستر پمپ ۶ کیلو واتی با قدرت ۱۸۵ کیلو وات در مرکز رسید و ارسال یاد کرد که به افزایش میزان انتقال فرآورده بنزین منتج گردیده است .

منبع:ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر