/
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵

چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی برگزار شد

چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با حضور معاون رئیس جمهوری، وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت پتروشیمی برگزار شد.
کد خبر : ۵۴۰۵۹

به گزارش نبض نفت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، این رویداد تخصصی در صنعت پتروشیمی روز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) در هشت محور شامل «خوراک، محصولات و زنجیره تأمین»، «راه‌حل‌ها و فناوری‌های پیشرفته بهینه‌سازی»، «یکپارچه‌سازی و هماهنگی میان واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه»، «روند تولید و بازار»، «بازار متانول و کاربردهای آن»، «بحران جهانی انرژی و آینده صنعت پتروشیمی»، «فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی» و «بهینه‌سازی انرژی و تولید بدون آلایندگی» برگزار شد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در چهاردهمین همایش بین‌المللی آی‌پی‌اف با بیان اینکه اگر به‌دنبال ارزش افزوده هستیم باید در فکر توسعه سرشاخه‌های دانش‌بنیان در پتروشیمی باشیم، اظهار کرد: امروز ایران ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال در همه زمینه‌ها دارد، از این رو می‌توانیم به آسانی ۲۵۰ فناوری برتر پتروشیمی در کشور را بومی‌سازی کنیم.

روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی افزود: به همه مدیران صنعت پتروشیمی این نوید را می‌دهم که ایران برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در حال بر داشتن گام‌های بزرگ است تا بتواند تا ۱۰ سال آینده همه فناوری‌های مورد نیاز خود را بومی‌سازی کند و به صادرکننده بزرگ محصولات پایین‌دستی تبدیل شود.  

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به تشکیل ستاد اقتصاد دانش‌بنیان پتروشیمی در این معاونت تصریح کرد: با توجه به تشکیل صندوق خطرپذیری سرمایه‌گذاری در این معاونت در آینده نزدیک شاهد ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای توسعه فناوری‌های پتروشیمی هستیم.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: هر شرکتی که تولید بار اول داشته باشد به‌سرعت و بدون بوروکراسی اداری با آنها قرارداد خواهیم بست.

وی با بیان اینکه برای توسعه پایدار باید به سراغ فناوری در پتروشیمی برویم، افزود: بزرگ‌ترین فرصت اقتصادی و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران منابع نفت و گاز است.  

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مسیر اقتصاد دانش‌بنیان مورد تأکید مقام معظم رهبری از ایستگاه توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی می گذرد، اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برنامه ویژه‌ای برای توسعه این صنعت دارد، زیرا همه چیز اقتصاد در توسعه زنجیره ارزش این صنعت خلاصه می‌شود.                           

دهقانی‌فیروزآبادی با بیان اینکه به ازای هر یک دلار در صنعت پایین‌دستی پتروشیمی ۸ دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد، گفت: امسال آثار و برکات سرمایه‌گذاری در ۱۰ پروژه بزرگ در صنعت پتروشیمی را مردم خواهند دید.

وی اظهار کرد: بر اساس برنامه هفتم و هشتم توسعه صادرات محصولات پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده در این صنعت باید دو برابر شود، بنده مدیران صنعت پتروشیمی را دانش‌بنیان‌ترین مدیران کشور می‌دانم، زیرا سرشاخه‌های فناوری در این صنعت رسوب کرده است.   

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: در بخش بالادستی صنعت اگر برنامه‌ای برای تبدیل تولیدات خود به ارزش افزوده نداشته باشیم بی‌شک خام‌فروشی به زیان کشور خواهد بود.

سند توسعه و تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی رونمایی شد 

در حاشیه چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران، با حضور جواد اوجی، وزیر نفت از سند توسعه و تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی رونمایی شد. براساس این سند، همه توسعه‌گران، شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی باید همسو با این سند برنامه‌های توسعه‌ای خود را تنظیم کنند. 

به گفته مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در صورت لزوم، سند توسعه و تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی، با هماهنگی شرکت ملی صنایع پتروشیمی روزآمد می‌شود. به این ترتیب با توجه به اطلاعات این سند، سرمایه‌گذاران می‌توانند با اطمینان بیشتری در حوزه پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کنند.

شاهمیرزایی: صنعت پتروشیمی در ارزآوری خوش درخشیده است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که با حضور روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون رئیس‌جمهوری، مجیدچگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مدیران ارشد صنعت پتروشیمی برگزار شد، از همه تلاشگران جهاد صنعتی و جهاد علمی که در این رویداد ارزشمند حاضر شدند، قدردانی کرد.

مرتضی شاهمیرزایی افزود: صنعت پتروشیمی در سال ۱۳۵۷ به‌طور ۱۰۰ درصدی به جز خوراک از دانش  فنی و کاتالیست تا کالا و تجهیزات با تنوع محصول انگشت‌شمار وابسته بود و تنها سالانه ۱.۵ میلیون تن محصول پتروشیمی در صنعت تولید می‌شد.

وی با اشاره به دوران توسعه صنعت پتروشیمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ادامه داد: امروز جایگاه صنعت پتروشیمی ایران با وجود همه تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی بر قله ۹۳ میلیون تنی ظرفیت تولید رسیده است و با بیش از ۱۰۸ طرح بزرگ و کوچک به‌زودی تا ۱۰، ۱۲ سال آینده به بیش از دو برابر ظرفیت تولید فعلی دست می‌یابیم.

شاهمیرزایی با تأکید بر ضرورت حرکت به سمت پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر گفت: هم‌اکنون بیش از ۵۵۰ انواع محصولات شیمیایی و پلیمری در صنعت پتروشیمی ایران تولید می‌شود و تا پایان این دولت وابستگی به کاتالیست و مواد شیمیایی قطع می‌شود.

وی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی هم‌اکنون در حوزه کالا و تجهیزات به بیش از ۸۰ درصد خودکفایی رسیده‌ است و امروز در بسیاری از بخش‌ها پیشرو هستیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به امضای پیمان با کشورهای خارجی برای صادرات کالا و تجهیزات و صادرات کاتالیست اظهار کرد: امروز نسبت به سال ۱۳۵۷ به استقلال در صنعت پتروشیمی دست یافته‌ایم و بنا داریم تا ۶ سال آینده به خودکفایی کامل دست یابیم.

شاهمیرزایی افزود: بیش از ۲۵۰ دانش فنی و لایسنس و ۹۹ کاتالیست و جاذب برای صنعت پتروشیمی لازم است و عمده کاتالیست و دانش فنی در این صنعت استفاده می‌شود.

وی ورود بخش خصوصی و فعالان خصوصی برای توسعه صنعت پتروشیمی را مزیت نسبی این صنعت عنوان کرد و گفت: پارسال در سالی که دانش‌بنیان نامیده می‌شد، قراردادهای بسیاری در این صنعت امضا و فرمان رهبری در این زمینه محقق شد، به‌طوری که صنعت پتروشیمی توانست مایه افتخار و عزت باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: امسال که سال مهار تورم و رشد تولید نام گرفته است، در روزهای گذشته طرح زیست محیطی هویزه خلیج فارس با حضور رئیس جمهوری به‌منظور جمع‌آوری گازهای همراه نفت به بهره‌برداری رسید تا این گازها در این صنعت به ثروت تبدیل شود و اشتغال و ارزآوری برای کشور ایجاد کند.

شاهمیرزایی گفت: از همه سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان می‌خواهم این صنعت را حمایت کنند و با تولید خوراک واحدهای تکمیلی، این واحدها با ظرفیت کامل تولید کنند و مازاد نیز صادر می‌شود.

وی با تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی تصریح کرد: شرکت‌ها و هلدینگ‌ها با توجه به خوراک‌ موجود و براساس برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در طرح‌های تولید ۲۱ محصول که به ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، سرمایه‌گذاری کنند.

معاون وزیر نفت، صنعت آینده را صنعت پتروشیمی عنوان کرد و گفت: پارسال افزون بر بومی‌سازی برخی فناوری‌ها، مجتمع‌های تولیدی عرضه‌کننده محصولات در بازار کالا به‌منظور حمایت از صنایع تکمیلی، بالغ بر ۳۰ درصد عرضه را به‌صورت اعتباری انجام دادند که کمک بسیاری به واحدهای صنعتی تکمیلی بود و کمک شایانی به ایجاد اشتغال کرد.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در ارزآوری در کشور خوش درخشیده است، تأکید کرد: امسال بنا داریم فاصله ظرفیت نصب‌شده و تولید صنعت ‌پتروشیمی را کاهش دهیم تا راهبرد مقام معظم رهبری که به ما تکلیف شده تحقق یابد. با اقدام‌هایی که مدیریت صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دستور کار دارد، از افزایش قیمت‌ها و تورم و ممانعت و گام اول شعار سال که مهار تورم است محقق می‌شود.

بیات: سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در پروژه‌های زنجیره ارزش

رئیس صندوق بازنشستگی صنعت نفت در این همایش بین‌المللی آی‌پی‌اف در نشست تخصصی نقشه‌ راه توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی ایران با تأکید بر اینکه این همایش مهم و تأثیرگذار در سطح جهانی است و باید به‌صورت منظم برگزار شود، گفت: نباید از صنعت پتروشیمی جهان و آخرین تحولات روی داده در آن فاصله گرفت.

عبدالحسین بیات با اشاره به اینکه همه سرمایه‌گذاری‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت کشور از طریق هلدینگ سرمایه‌گذاری اهداف انجام می‌شود، افزود: رویکرد این صندوق همواره توسعه زنجیره ارزش بوده و سیاست کاری ما مدل توسعه میدان تا بازار است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در ایران خلأ زنجیره ارزش و صنایع تکمیلی وجود دارد، اظهار کرد: این صنایع متأسفانه متولی خاصی در کشور ندارند، البته اقدام‌هایی از سوی برخی هلدینگ‌ها انجام شده که قابل تقدیر است.

بیات تصریح کرد: ۷۵ درصد سرمایه‌گذاری‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی است، البته فعالیت‌های مطالعاتی زیای برای حضور در پروژهای معدنی شروع کرده‌ایم.

وی با استقبال از همکاری‌های خارجی با شرکت‌های بین‌المللی برای حضور در پروژه‌های داخلی و خارجی گفت: در دو سال اخیر برنامه‌های زیادی را برای جبران حلقه‌های مفقوده زنجیره ارزش در پروژه‌های زیرمجموعه خود همچون پتروشیمی خارک، پالایشگاه‌های نفت جی و سپاهان انجام داده‌ایم.

رئیس صندوق بازنشستگی صنعت نفت با تأکید بر اینکه این صندوق بیش از ۱۰ میلیارد دلار پروژه در حوزه تکمیل زنجیره ارزش در دست اجرا دارد، اظهار کرد: پتروپالایشگاه دهلران، پتروپالایشگاه کنگان، پالایشگاه مهستان و ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ از جمله این پروژه‌ها است، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته پروژه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

بیات با بیان اینکه پارسال در مجموع یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سود بیشتر نصیب صندوق بازنشستگی صنعت نفت به‌واسطه حضور بیشتر در پروژه‌های زنجیره ارزش شده است، گفت: هم‌اکنون ۲۶ طرح فعال در صندوق بازنشستگی صنعت نفت در حال اجرا است، تلاش کردیم درصد پیشرفت ماهانه این پروژه‌ها از یک درصد به ۴ درصد برسانیم.

وی پروژه ایران ال‌ان‌جی را یکی دیگر از پروژه‌های زنجیره ارزش در کشور دانست و افزود: ال‌ان‌جی قدرت رقابتی زیادتری نسبت به خطوط لوله گاز دارد، از این‌ رو برای این حوزه نقشه راه بزرگی داریم و قصد داریم به هاب ال‌ان‌جی عسلویه و ایران تبدیل شویم.

رئیس صندوق بازنشستگی صنعت نفت با تأکید بر اینکه تحریم‌ها در حال کم‌رنگ شدن است، تصریح کرد: بعد از تحریم‌ها صندوق بازنشستگی صنعت نفت ایران معروف‌ترین و بزرگ‌ترین صندوق ایران برای حضور سرمایه‌گذاران خواهد شد.

بیات با اعلام آمادگی این صندوق برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی خارج از کشور همچون پالایشگاه‌های نفت اظهار کرد: آرزو داریم نفتی که صادر می‌کنیم در پالایشگاه‌هایی در خارج پالایش شود که ایرانیان سهامدار آن باشند.

علی‌عسکری: سود ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی هلدینگ خلیج فارس 

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در نشست تخصصی «نقشه راه توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی ایران» در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه پرهیز از خام‌فروشی امری قطعی است، اظهار کرد: هم‌اکنون توسعه بالادست صنعت پتروشیمی قابل تقدیر است، اما توسعه صنایع پایین‌دستی به اندازه کافی انجام نشده است و متولی‌ ویژه‌ای ندارد.

عبدالعلی علی‌عسکری شرکت صنایع‌ پتروشیمی خلیج‌ فارس را شرکت نخست ایران اعلام کرد و افزود: این شرکت پارسال ۹۵‌ هزار میلیارد تومان سودخالص داشت و این رقم امسال از مرز ۱۳۵‌ هزار میلیارد تومان عبور می‌کند.

وی ادامه داد: این شرکت پارسال ۶.۲ میلیارد دلار درآمد ارزی داشت و فروش داخلی‌ ما خوراک هزاران شرکت داخلی را تأمین می‌کند.

علی‌عسکری با اشاره به اینکه این شرکت ۲۸ پروژه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در دست اجرا دارد، گفت: خروج از خام‌فروشی یعنی تکمیل زنجیره ارزش، بنابراین در حال افزودن طرح‌های پایین‌دستی به طرح‌های شرکت هستیم و ایجاد پارک‌های پایین‌دستی را در دستورکار قرار داده‌ایم.

وی تصریح کرد: پروژه پالایش گاز هویزه خلیج فارس این شرکت چند روز پیش با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید که ظرفیت جمع‌آوری روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه نفت را دارد و به ثروت تبدیل می‌کند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه احداث پارک‌های پایین‌دستی را با اولویت حاشیه خلیج فارس آغاز کردیم، اظهار کرد: مکران، جاسک، چابهار، پارسیان، نایبند و گناوه از جمله محل‌های در نظر گرفته‌شده برای احداث این پارک‌هاست که اجرای ۹ پارک قطعی شده و در حال دریافت مجوزهای لازم برای این طرح‌ها هستیم.

علی‌عسکری با تأکید بر اینکه هلدینگ خلیج فارس از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در این طرح‌ها استقبال می‌کند، گفت: هلدینگ خلیج فارس کار را آغاز و یوتیلیتی را هم آماده می‌کند و فعالان صنعت پتروشیمی به‌منظور خروج از خام‌فروشی می‌توانند در این طرح‌ها حضور داشته باشند تا گام بلندی برای پرهیز از خام‌فروشی برداشته شود.

عباس‌زاده: تولید واقعی محصولات پتروشیمی امسال ۱۰ میلیون تن افزایش می‌یابد

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست تخصصی «نقشه راه توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی ایران» در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پترشیمی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما، با اشاره به اسناد بالادستی توسعه صنعت پتروشیمی گفت: در این اسناد به موضوعات توسعه و تکمیل زنجیره ارزش، کاهش خام‌فروشی و ارزآوری در صنعت پتروشیمی تأکید شده است.

حسن عباس‌زاده با بیان اینکه هم‌اکنون ۷۰ مجتمع در صنعت پتروشیمی ایران فعال است که سه مجتمع از این تعداد یوتیلیتی است، افزود: ظرفیت نصب شده این تعداد مجتمع ۹۳ میلیون تن است که برای استفاده از این ظرفیت روزانه ۴۷.۵ میلیون تن معادل یک میلیون بشکه نفت‌خام خوراک وارد این صنعت ارزش‌آفرین می‌شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد خوراک ورودی صنعت پتروشیمی ایران گاز است، تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ میلیون تن محصول تولید شده است که بنا داریم امسال این مقدار را به ۸۰ میلیون تن افزایش دهیم.

عباس‌زاده درباره فروش محصولات پتروشیمی ایران در سال ۱۴۰۱ افزود: سال گذشته ۴۰ میلیون تن محصول به ارزش ۲۷ میلیارد دلار فروخته شد که ۲۸ میلیون تن آن به ارزش ۱۶ میلیارد دلار صادر و ۱۲ میلیون تن معادل ۱۰ میلیارد دلار به فروش داخلی رسید.

وی تنوع محصولات پتروشیمی ایران را به سه دسته پایه، میانی و پایانی تقسیم کرد و گفت: ظرفیت نصب‌شده صنعت پتروشیمی ایران در بخش محصولات پایه ۵۸ میلیون تن و در بخش میانی ۱۳ میلیون تن است و در بخش نهایی نیز ۲۰ میلیون تن محصول را به فروش می‌رسانیم.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به طرح‌های در دست اجرای صنعت پتروشیمی افزود: هم‌اکنون این طرح‌ها که در برنامه‌های گذشته اجرای آنها شروع شده است حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که حدود ۱۳ میلیارد دلار برای آنها هزینه شده و نیاز است برای تکمیل آنها سرمایه بیشتری جذب شود.

عباس‌زاده با بیان اینکه طرح‌های بخش پایه صنعت پتروشیمی در سال‌های گذشته رو به رشد بوده است، ادامه داد: از ۹۳ میلیون تن ظرفیت نصب‌شده، طرح‌های بخش متانولی، اتیلنی و پروپیلنی رو به افزایش است.

وی با تأکید بر بازنگری برنامه‌های هشتم طرح توسعه کشور در بخش پتروشیمی اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران در بخش آمونیاک، اتیلن و متانول در دنیا حرفی برای گفتن دارد، بنابراین این بخش‌ها فرصت‌های بسیار خوبی برای توسعه بخش متانول ایجاد می‌کند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر لزوم توسعه زنجیره ارزش متانول تصریح کرد: ایران در تولید محصولات پایه در منطقه پس از عربستان سعودی قرار دارد، کشورهای قطر، امارات، عمان، کویت و ترکیه نیز بعد از ایران قرار دارند.

عباس‌زاده همچنین از رونمایی سند زنجیره ارزش در این همایش خبر داد و گفت: برنامه‌های تعریف‌شده در صنعت پتروشیمی ایران به سمت زنجیره ارزش در حال حرکت است.

براساس این گزارش، چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی طی روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه، در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود، در این همایش فعالان داخلی و خارجی صنعت پتروشیمی با فرصت های سرمایه گذاری در این صنعت و چالش‌های پیش روی صنعت پتروشیمی ایران آشنا می شوند.

در حاشیه این همایش، سفیران جمهوری اسلامی ایران در کشورهای برزیل، روسیه و هند ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های صنعت پتروشیمی در این کشورها به فرصت‌ها و مزیت‌های صنعت پتروشیمی پرداختند، همچنین سفیران ایران در این کشورها اعلام کردند که آماده هرگونه همکاری با فعالان صنعت پتروشیمی برای حضور آنها در دیگر کشورها هستند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر