/
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبر داد:

افزایش روزانه ۶۰۰ هزار بشكه‌ای تولید نفت ایران در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از افزایش تولید نفت کشور خبر داد و گفت: از ابتدای کار دولت سیزدهم شاهد افزایش روزانه 600 هزار بشکه ای تولید نفت و متعاقب آن افزایش صادرات بوده ایم.
کد خبر : ۵۴۲۱۱

به گزارش نبض نفت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته مهر در رویداد گام معکوس خوردگی فلزات و حفاظت فنی در راستای افزایش تولید پایدار گاز که صبح امروز (18 اردیبهشت ماه) در مرکز همایش های بین المللی نفت (کوشک) برگزار شد، با اشاره به حمایت های همه جانبه شرکت ملی نفت ایران از شرکت های دانش بنیان از سال 1400 تا به امروز، اظهار کرد: در این مدت شمار شرکت های دانش بنیان از 100 به 500 شرکت رسیده و افزون بر رشد کمی شاهد رشد کیفی و افزایش توانمندی و رشد و شکوفایی این شرکت ها و همچنین رشد تولید با گذر از بهره وری بوده ایم.

خجسته مهر اعتلا بخشی و رشد همه جانبه کشور را نیازمند دو مولفه اندیشه و انگیزه خواند و گفت: انگیزه اهداف را محقق می کند و اندیشه راهکار ارائه می دهد. با اندیشه درست می توان به خوبی تصمیم گرفت و اقدام کرد از این رو برگزاری نشست های تخصصی و هم اندیشی می توانند ما را به اهداف نزدیک تر کند.

وی امسال را سال مهار تورم و رشد تولید و همزمانی با تصویب قانون برنامه هفتم توسعه خواند و گفت: نگاهی به سیاست های ابلاغی برنامه هفتم نشان می دهد که بند هشتم این قانون بر موضوع افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، ازدیاد برداشت و ایجاد ارزش افزوده تاکید دارد از این رو باید شرکت ملی نفت ایران را تولید محور کنیم و نسبت به سال گذشته جدیت بیشتری برای رشد تولید داشته باشیم.

* رشد تولید محور تمرکز شرکت ملی نفت ایران

معاون وزیر نفت توضیح داد: عمده فعالیت هایی که در شرکت ملی نفت ایران انجام می شود به طور مستقیم با رشد تولید در ارتباط است. حتی موضوعی مانند خوردگی فلزات به طور کاملا مستقیم با رشد تولید در ارتباط و تولید از آن متاثر است بنابراین ما موظف هستیم که رشد تولید را هدف اصلی و محور تمرکز قرار دهیم.

وی با اشاره به ویژگی های خاص تولید پایدار اظهار کرد: تولید باید دانش بنیان باشد تا بتواند رشد کند. بهره ور باشد و زمان اجرای یک پروژه مرتبط با خودش را کاهش دهد؛ ضمن اینکه قیمت تمام شده و هزینه اجرا را نیز کم کند.

خجسته مهر تصریح کرد: تولید و کیفیت با هم رابطه مستقیم دارند از این رو اگر بتوانیم کیفیت را افزایش دهیم تولید نیز افزایش می یابد.

* تشکیل ستاد تحول و افزایش تولید دانش بنیان در شرکت نفت

خجسته مهر با اشاره به تشکیل ستاد تحول و افزایش تولید دانش بنیان در شرکت ملی نفت ایران، اظهار کرد: این ستاد به همت مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و پارک علم و فناوری نفت در پنج کارگروه تشکیل شده که در این زمینه باید از ظرفیت اندیشکده ها، پژوهشکده ها، مراکز علمی، انجمن و ... برای کمک به بخش بالادستی استفاده کنیم ضمن اینکه شرکت نفت آمادگی کامل برای همکاری با این مجموعه ها را نیز دارد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر تبدیل نقاط ضعف به مسائل فناورانه و ضرورت تمرکز در تصمیم و اجرا، گفت: اولویت بخشی به موضوعات دانش بنیان برای رفع چالش های صنعت نفت یکی از ضروریات است که باید با برنامه ریزی اصولی و تعیین اولویت های اجرا در قالب دوره های کوتاه مدت و میان مدت به رفع آنها بپردازیم.

وی سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار، فناوری، مدیریت بر سیستم های تولید و نیروی انسانی را از جمله چالش های نفت برشمرد و گفت: در حوزه فناوری باید ظرفیت جذب را افزایش دهیم و ضمن ایجاد توانمندی، راهکارهای انتقال فناوری را نیز فراهم کنیم. در مورد مدیریت بر سیستم های تولید نیز باید موضوع تعمیرات اساسی و پیشگیرانه را جدی بگیریم.

* ضرورت توجه به مهارت آموزی در صنعت نفت

خجسته مهر ادامه داد: در مورد نیروی انسانی نیز باید بحث مهارت آموزی مورد توجه جدی قرار گیرد و حتی بخشی از اعتبار مرتبط با مسئولیت های اجتماعی صرف مهارت آموزی نیروهای انسانی مناطق محروم شود. در ضمن مهارت آموزی مربوط به گروه خاصی از نیروهای شاغل نیست بلکه کل مجموعه را شامل می شود.

وی با تاکید بر ضرورت دانش بنیان کردن صنعت نفت اظهار کرد: هم اکنون بیش از 50 درصد بودجه پژوهشی وزارت نفت مربوط به شرکت ملی نفت ایران است که از این مقدار نیز 50 درصد با دانشگاه ها مبادله شده و حتی قراردادهای گذشته نیز اصلاح و همگی مسئله محور شده اند.  

معاون وزیر نفت یادآور شد: احیای چاه های کم بازده توسط شرکت های دانش بنیان از جمله اقدام های جدید شرکت ملی نفت ایران بود که سال گذشته شاهد امضای ۶ قرارداد در این حوزه بودیم. امید که در حوزه خوردگی فلزات و حفاظت فنی نیز شاهد استقبال حضور شرکت های دانش بنیان و جذب فناوری باشیم.

* توجه به ازدیاد برداشت از طریق فناوری های نوین

وی ادامه داد: ازدیاد برداشت نیز از دیگر موضوعاتی است که نیاز به فناوری دارد. توجه به این موضوع که افزایش یک درصدی ضریب برداشت می تواند 8 میلیارد بشکه به ذخایر قابل استحصال اضافه کند کافی است تا شرکت های دانش بنیان را دعوت به کار کرد و این ظرفیت بالقوه را به فعلیت رساند.

خجسته مهر با تاکید بر ضرورت آشنایی شرکت های دانش بنیان با نیازمندهای صنعت نفت، اظهار کرد: میدان اهواز به عنوان یکی از میدان های بزرگ نفتی کشور دارای دو لایه آسماری و بنگستان است که لایه آسماری بسیار بهره ده و دارای نفت سبک است اما لایه بنگستان دارای نفت سنگین است و استخراح نفت آن نیازمند استفاده از فناوری های ازدیاد برداشت است. گفتنی است که قرارداد تولید از این لایه از طریق تکنولوژی تزریق آب به صورت پایلوت و نیمه صنعتی منعقد شده است.  

* تولید 705 میلیون متر مکعب گازی از میدان مشترک پارس جنوبی

وی با اشاره به تمرکز دولت سیزدهم بر توسعه از میدان مشترک پارس جنوبی، اظهار کرد: خوشبختانه برای نخستین بار موفق شدیم حداکثر تولید (حدود 705 میلیون متر مکعب در روز) را از این میدان داشته باشیم و جلوی مهاجرت گاز را بگیریم.

خجسته مهر در بیان اهمیت میزان گاز تولیدی در کشور اظهار کرد: زمستان امسال که برخی شهرهای شمالی با مشکل تامین گاز مواجه بودند تنها با داشتن یک الی 1.5 میلیون متر مکعب نیازشان مرتفع می شد. بنابراین یک میلیون متر مکعب هم برای ما بسیار حیاتی و ارزشمند است.

معاون وزیر نفت در مورد آخرین وضعیت توسعه فاز 11 نیز اظهار کرد: هم اکنون دکل حفاری با راندمان بالاتر جایگزین دکل حفاری قبلی شده ضمن اینکه ۴ حلقه چاه نیز در این میدان حفاری شده و احداث خط لوله متصل به پالایشگاه خشکی انجام شده است. مقدمات انتقال سکوی c فاز ۱۲ پارس جنوبی به موقعیت فاز ۱۱ نیز انجام شده و  سکو روی بارج قرار دارد و به‌زودی در محل خود نصب خواهد شد.

* تحقق تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی در زمستان امسال

خجسته‌مهر همچنین از برگزاری مناقصه ساخت جکت و سکوی دوم فاز ۱۱ خبر داد و گفت: تلاش می‌شود تا پیش از زمستان امسال در بخش اولیه به تولید ۱۱ میلیون مترمکعب در روز برسیم. در ضمن اسیدکاری ۴۰۰ حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی نیز با هدف بهبود و افزایش تولید انجام شده، از سویی برنامه‌ریزی برای حفاری ۳۵ حلقه چاه (حفاری میان‌چاهی) و برگزاری مناقصه آنها در حال اجراست که هدف آن جبران افت تولید است.

وی ادامه داد: همچنین به‌تازگی به هدف اکتشافی جدیدی در میدان بلال رسیدیم و در حال ساخت جکت برای بهره‌برداری از این میدان هستیم.

معاون وزیر نفت به کشف یک بلوک جدید گازی در میدان مشترک پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در صورت اقتصادی بودن این بلوک، برنامه توسعه آن را آغاز خواهیم کرد.

خجسته‌مهر با بیان اینکه در نفت مناطق مرکزی هم برنامه افزایش تولید داریم، تصریح کرد: برنامه جدی ما پیگیری پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل است. در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به خوزستان سه کارخانه گاز و گاز مایع به بهره‌برداری رسید که روزانه ۸۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز مشعل را جمع‌آوری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: اکنون ۸۰ درصد گازهای مشعل استان خوزستان و برخی استان‌های همجوار جمع‌آوری می‌شود و برنامه ما، جمع‌آوری ۱۰۰ درصدی است.

معاون وزیر نفت در پایان ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری نشست های هم اندیشی، اظهار کرد: باید در حوزه خوردگی فلزات نیز اولویت بخشی انجام شود ضمن اینکه بازرسی و خوردگی فلزات را جدی بگیریم و سختگیرانه برخورد کنیم و در انتخاب نوع لوله و سفارش گذاری ها و ... نهایت دقت و نظارت را داشته باشیم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر