/
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳

ترسیم نقشه راه مدیریت انرژی در استان مرکزی

استاندار مرکزی گفت: در ستاد تحول استان، طرح مدیریت انرژی را آماده کرده‌ایم و نقشه راهی را به صورت شهر به شهر ترسیم کرده تا اجرای میزان مطلوب مصرف انرژی را مدیریت ‌کنیم.
کد خبر : ۵۴۲۸۹

نبض نفت -فرزاد مخلص الائمه، چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری و چالش‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دانشگاه اراک اظهار کرد: سال‌هاست که جنگ نفت و گاز در مقابل باد و خورشید آغاز شده و متاسفانه ما در این جنگ در سمت اشتباه ایستاده ایم و باید موقعیت خود را اصلاح کنیم. متاسفانه سال‌هاست وابسته به نفت و منابع تمام شدنی شده‌ایم در حالی که روزی نیروگاه‌های فسیلی به جهت اینکه وابسته به منابع تمام شدنی هستند، تعطیل خواهند شد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی در همراهی با طرح کلان دولت برای تامین حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق خورشیدی در کشور اعلام آمادگی کرده و اولین استانی هستیم که ستاد انرژی های تجدیدپذیر را به جهت هماهنگی‌های فرابخشی بیشتر تشکیل دادیم تا تعاملی را بین دستگاه‌های مختلف ایجاد کنیم و گام های بلند و پرشتابی در این زمینه برداشته شود.

مخلص الائمه با بیان اینکه وزارت نیرو در سال گذشته در مدیریت انرژی و تامین برق پایدار به خصوص در بخش خانگی ‌شاهکار کرد گفت: استان مرکزی بزرگترین واحد تولید تجهیزات نیروگاه خورشیدی را در منطقه دارد. بحث انرژی های تجدیدپذیر در استان مرکزی به سرعت در حال رشد و توسعه است. در نوروز ۱۴۰۱ کلنگ آغاز عملیات اجرایی بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در محلات به زمین زده شد که یک نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی است که ۱۰ درصد انرژی خورشیدی کشور را تامین می‌کند.

استاندار مرکزی با بیان اینکه سرمایه گذاران برای اجرای پروژه ها آماده هستند گفت: در ستاد تحول استان، طرح مدیریت انرژی را آماده کرده‌ایم و نقشه راهی را به صورت شهر به شهر ترسیم کرده ایم تا میزان مطلوب مصرف انرژی محقق شود.

مخلص الائمه با تاکید بر اینکه در برنامه های راهبردی در حوزه‌های قطعی از رهنگاشت استفاده می‌کنیم افزود: بایستی در سند تحول رهنگاشت توسعه انرژی های تجدیدپذیر را تهیه کنیم. سرمایه گذاران، استان مرکزی را به عنوان مقصد سرمایه گذاری انتخاب کنند و وارد گام تحولی شوند تا تعهد ۷۰۰ مگاواتی تولید انرژی تجدیدپذیر در استان را اجرایی کنیم.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها می‌توانند در تبیین و ترویج مشوق‌های کاهش مصرف انرژی در بین مردم نقش ویژه‌ای داشته باشند گفت: همچنین در سال گذشته ۱۳ جلسه و ۵۴ مصوبه تحت ستاد مدیریت پایدار مصرف انرژی استان داشتیم.

مجتبی ذوالفقاری، رئیس دانشگاه اراک نیز در این همایش اظهار کرد: اگر واقعا بخواهیم در زمینه انرژی های تجدیدپذیر کار کنیم باید تولید دانش فنی بومی صورت بگیرد. دانشگاه اراک در همین راستا اقدام به ایجاد نیروگاه خورشیدی و بادی کرده است. همچنین تفاهم نامه های متعددی در این راستا با صنایع مختلف منعقد شده است. دانشگاه اراک بستری برای حضور صنایع و دستگاه‌های مختلف است و اکنون بیش از هشت پروژه در سطح استانی و ملی در دست اجرا دارد.

رئیس دانشگاه اراک تصریح کرد: با توجه به تغییراتی که در دنیای جدید اتفاق افتاده، سیستم آموزش عالی باید تغییر کند. در همین راستا، دانشگاه اراک به سمت تبدیل شدن به دانشگاه آینده و زیست بومی برای زندگی بر مدار دانایی حرکت می‌کند. ما سعی داریم که دانشگاه اراک را به عنوان دانشگاهی در تعامل با نسل جوان و دانشگاه تراز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی معرفی کنیم.

داوود آبادی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر نیز در این نشست گفت: با اعمال مدیریت بار و روند کاهشی پیک بار در پنج سال اخیر، در سال ۱۴۰۱ هیچ‌گونه خاموشی در حوزه برق منطقه ای باختر نداشتیم که منجر به صرفه جویی ۳۰۵ مگاواتی و ۲۳۵ میلیون یورویی در منابع ارزی شد تا از احداث نیروگاه جدید خودداری شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ علیرغم مدیریت بار و محدودیت هایی که در فصول پیک بار اعمال شد ولی در مجموع، صنایع انرژی بیشتری را نسبت به سال ۱۴۰۰ مصرف کردند ولی خوشبختانه هیچ اختلالی در تولید کشور پیش نیامد و به نوعی تولید در کشور افزایش یافته است.

وی با اشاره به طرح ملی پاداش صرفه جویی مصرف برق تصریح کرد: بازه زمانی اجرای این طرح از ابتدای خرداد تا انتهای شهریور است و مبنای محاسبه میزان پاداش نیز بر اساس میزان کاهش مصرف برق نسبت به دوره مشابه سال گذشته است.

داوود آبادی با تاکید بر اینکه شدت مصرف انرژی در بخش‌های مختلف کشور بالاست افزود: فرهنگ سازی استفاده از انرژی به میزان حد آسایش در مصارف خانگی، توسعه تولید برق با رویکرد توجه به تجدیدپذیرها، جبران ۵ درصدی نیاز به برق در ایام پیک با جابه جایی و مدیریت بار، واقعی کردن نرخ فروش برق بر اساس بهای تمام شده و کاهش شدت مصرف برق در صنایع با استفاده از فناوری‌های نوین از جمله راهکارهای کاهش شدت مصرف انرژی است.

منبع:ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر