/
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹

افزایش مصرف برق همزمان با افزایش دمای هوا

شرکت مدیریت شبکه برق کشور، افزایش مصرف برق را ناشی از افزایش دمای هوا اعلام کرد و از مشترکان خواست در مصرف برق صرفه جویی کنند.
کد خبر : ۵۴۴۱۶

نبض نفت _ مصرف برق در روز بیست و سوم اردیبهشت ۹ هزار مگاوات افزایش یافت و وزارت نیرو، علت این افزایش را افزایش دمای هوا و روشن شدن وسایل سرمایشی اعلام کرده است؛ این وزارتخانه همچنین اعلام کرده طرح پاداش صرفه جویی در مصرف برق، از یکم خرداد آغاز می‌شود.


این میزان افزایش مصرف نسبت به روز مشابه پارسال، حدود ۲۰ درصد است که به گفته آقای رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق، عدد بسیار بزرگی و به میزان مصرف برق ۶ استان کشور در شرایط عادی است.

این مقام مسئول گفته، عدد اوج بار مصرف برق کشور به عدد ۵۴ هزار و ۸۴۰ مگاوات رسید که لازم است همگی در کاهش مصرف برق و صرفه جویی، دقت نظر داشته باشیم.

طبق اعلام وزارت نیرو با افزایش دمای هوا، وسایل سرمایشی ۵۰ درصد کل برق کشور را مصرف می‌کنند و مشترکان می‌توانند با روش‌هایی این مصرف را کاهش داده و پاداش مدیریت مصرف برق دریافت کنند.

آقای علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در این باره گفته، اگر در مناطق گرمسیری یک کولر کاهش پیدا کند، یک میلیون تومان و اگر دو کولر را خاموش کنند، می‌توانند تا یک و میلیون تومان پاداش مدیریت مصرف برق دریافت کنند.

به گفته او، در مناطق عادی نیز اگر افراد تنها کولر آبی خود را از دور تند به کند تغییر دهند، می‌توانند ۱۰۰ کیلووات صرفه جویی و ۱۵۰ هزار تومان پاداش آن باشند.

وزارت نیرو از تولیدکنندگان و مردم هم درخواست کرده، در طرح افزایش بهره وری کولر‌های آبی مشارکت کنند.

آقای محمدمهدی پیغمبرزاده معاون بهره وری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق گفته، تولیدکنندگان کولر‌های آبی باید تلاش کنند تا موتور‌های دارای بهره وری بالا را در زمان تولید به کار بگیرند.

آقای پلویی کارشناس بهره وری انرژی وسایل سرمایشی نیز در این باره گفت: در موتور‌های نسل جدید کولر‌های آبی، موتور مستقیما به پروانه کولر متصل می‌شود و دیگر اثری از تسمه دیده نمی‌شود؛ البته برای کولر‌هایی که هم اکنون در منازل نصب شده نیز، راهکار وجود دارد که موتور‌های با بهره وری بالا و تسمه خور را نصب کنیم.

با تعویض موتور‌های قدیمی کولر‌های آبی و ارتقای رتبه انرژی آن‌ها، مشترکان امکان دریافت پاداش ۷۰۰ تا یک میلیون تومانی بسته به محل سکونت را دارند.

منبع:خبر گزاری صدا و سیما 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر