/
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت تأکید کرد

ضرورت شتاب‌بخشی به روند همكاری شركت‌های متوسط و كوچك ایران و روسیه

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت اظهار کرد که در سطح شرکت‌های متوسط و کوچک ایران و روسیه می‌تواند ارتباط بهتری برقرار شود و تجربه نشان می‌دهد همکاری‌ها در این سطح زودتر به نتیجه می‌رسد.
کد خبر : ۵۴۴۵۶

به گزارش نبض نفت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، احمد اسدزاده صبح روز سه‌شنبه (۲۶ اردیبهشت‌ماه) در آیین گشایش نخستین نشست B2B شرکت‌های ایرانی و روس واقع در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت ضمن اشاره به سفر الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه به تهران، گفت: آقای اوجی، وزیر نفت میزبان آقای نواک خواهد بود و روز چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت‌ماه) شرکت‌های ایرانی و روس فعال در صنایع نفت و گاز که با هم مذاکره می‌کنند و به توافق می‌رسند در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (باشگاه کوشک) در حضور وزیر نفت و معاون نخست‌وزیر روسیه قرارداد امضا می‌کنند.

وی افزود: در حاشیه نخستین روز از برگزای بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری فدراسیون روسیه (روس کانگرس) سه نشست تخصصی با عناوین « نظم نوین انرژی، منافع مشترک و تهدیدها»، «تقویت همکاری‌ها و مدیریت رقابت» و «سازوکارها و نیازها» در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه همکاری‌های ایران و روسیه وارد مرحله‌ای حساس شده و پروژه‌های بزرگی هم تعریف شده که در حال پیگیری است، تصریح کرد: کارهای بزرگ، ظرافت‌ها و حساسیت‌های خودش را دارد و انتظار نتیجه کوتاه مدت درست نیست.

اسدزاده با اشاره به ضرورت شتاب‌بخشی به روند همکاری شرکت‌های کوچک ایرانی و روس، گفت: به‌نظر رسید که نیاز است در سطح شرکت‌های متوسط و کوچک، ارتباط بهتری برقرار شود و تجربه نشان می‌دهد همکاری‌ها در این سطح زودتر به نتیجه می‌رسد و در سرعت‌بخشی به تقویت روابط بسیار مؤثر است.

وی افزود: امیدواریم این نشست یک آغاز باشد و در آینده نزدیک شاهد برگزاری نشست‌هایی مشابه باشیم زیرا این حرکت به توسعه روابط کمک می‌کند.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت تأکید کرد: در شرایط تحریم تجهیزات بزرگ و مؤثری از جمله تأسیسات سرچاهی ۱۵ هزار تنی در ایران ساختیم، ۹۰ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت را بومی‌سازی کردیم و اکنون به روسیه هم کاتالیست صادر می‌کنیم، در ادامه این نشست با فناوری‌های پرشمار دیگر شرکت‌های ایرانی آشنا می‌شوید که همه آنها در شرایط سخت تحریم تولید شده‌اند.

کلانتری‌اصل: امکان همکاری پایدار و مؤثر با شرکت‌های روس در پژوهشگاه صنعت نفت

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در آیین گشایش رسمی نخستین نشست B2B شرکت‌های ایرانی و روس در بخش نفت‌ و گاز واقع در پژوهشگاه صنعت نفت ضمن تشریح روند توسعه آموزش عالی در ایران و شبکه شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: آموزش عالی و تحقیقات و فناوری در ایران قدمتی بیش از ۸۰ سال دارد، اما آغاز توسعه و شتاب روند با تولد پژوهشگاه صنعت نفت و ۶۰ سال پیش آغاز شد.

عظیم کلانتری‌اصل افزود: در ۲۰ سال نخست واردات دانش و فناوری داشتیم، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحریم‌ها و تشدید محدودیت‌ها را داشتیم اما در این فضا مؤسسه‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به‌سرعت رشد کردند و اکنون بیش از ۱۲ میلیون فارغ‌التحصیل داریم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این که این مؤسسه‌ها در دوران مختلف خود را با نیازهای کشور از جمله کمک به توسعه و ساختارهای کشور تطبیق دادند، ادامه داد: در برهه کنونی رشد دانش ایران در دنیا زبانزد است و این ساختار با توجه به نیازهای فناورانه کشور در زمان تحریم، برای عبور از تحریم‌ها تأسیس شد.

کلانتری‌اصل با تأکید بر اینکه گسترش این شرایط سبب شده ایران آمادگی کامل را در زیست بوم فناوری در کل صنعت به‌ویژه نفت و گاز داشته باشد، افزود: تجربه ما نشان می‌دهد، توسعه دانش فنی نیاز به تمرکز و شریکان پایدار دارد و به همین دلیل با تکیه بر توان داخلی سعی شده است نیازهای کنونی برطرف شود و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

وی بیان کرد: در این باره نمونه‌های موفقی وجود دارد که طراحی دانش‌های فنی (لایسنس‌) پتروشیمی و پالایشی از آن جمله است و بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات و مواد شیمیایی با کیفیت از جمله کاتالیست‌ها و تعداد زیادی دانش‌های فنی از سوی دانشمندان، فناوران و اجزای صنعت نفت تولید شده است که این همگرایی قابلیت اشتراک گذاری با شرکت‌های روس و کشورهای منطقه‌ای دارد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه پژوهشگاه صنعت نفت تجربه موفق همکاری با شرکت‌های جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه دارد، افزود: امکان همکاری پایدار و موثر با شرکت‌های روس در پژوهشگاه وجود دارد.

کلانتری‌اصل گفت: دو پیشنهاد همکاری در این باره ارائه شده است که نخستین آن پیشنهادی بود که در سن‌پترزبورگ مبنی بر ایجاد ساختار همکاری منطقه‌ای بین هسته‌های دانشی دو کشور در حوزه آموزش و همکاری‌های بالاتر با ایجاد دفتر همکاری‌های فناوری در زیست بوم فناوری، مورد استقبال رئیس دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ قرار گرفت.

شاملی: پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم انرژی شرکت‌های ایرانی و روس در حال پیگیری است

مشاور و دستیار ویژه معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در این آیین گفت: بر این باوریم صنایع نفت و گاز نقش کلیدی در روابط و ارتباطی همراه با توسعه پایدار برای ایران و روسیه دارد و هر گونه راه‌حل برای ایجاد این ارتباط، به توسعه روابط بخش‌های خصوصی دو کشور بستگی دارد.

حسین شاملی به نقش دو کشور در تأمین گاز دنیا اشاره و تصریح کرد: ایران و روسیه در تأمین انرژی دنیا نقش اساسی دارند و همکاری آن‌ها می‌تواند به پایداری تأمین انرژی کمک کند، بر این اساس باور داریم استفاده از فناوری به‌صورت دوجانبه در توسعه و بهره‌برداری از منابع دو کشور نقش کلیدی خواهد داشت.

مشاور و دستیار ویژه معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت افزود: استفاده از تجربه‌های دو طرف در آموزش منابع انسانی و ایجاد سازوکار نو مالی برای تسریع و تسهیل روابط دو جانبه با مشارکت بخش خصوصی محقق خواهد شد و این موارد برای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش انرژی دو کشور ضروری است.

شاملی توسعه اقتصادی را نتیجه این همکاری دانست و گفت: دو کشور می‌توانند در چارچوب ساختاری پویا پایدار و مؤثر، با توسعه همکاری در بخش انرژی، به توسعه تأمین پایدار انرژی و رشد اقتصادی خود بپردازند.

وی ادامه داد: تبادل دانش فنی و خدمات مهندسی بین ایران و روسیه با حضور مؤثر و فعالانه به‌عنوان راهکاری برای همکاری‌های دانش‌بنیان بین دو کشور می‌تواند بیش از پیش توسعه یابد بنابراین مهم است که تبادل فناوری‌های مورد نیاز در دستور کار دو کشور قرار گیرد.

مشاور و دستیار ویژه معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از وزارت نفت ایران برای حمایت از بخش خصوصی خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه وزارت نفت آماده حمایت از بخش خصوصی و دولتی کشور است و سیاست همکاری دو کشور را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری می‌کند.

شاملی تصریح کرد: افق همکاری‌های همه‌جانبه ایران و روسیه روشن، بلند مدت و پایدار است.

وی به برگزاری نشست B2B اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون موقعیت مناسبی فراهم شده تا همفکری و رایزنی کنیم و توسعه همکاری‌ها و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه انرژی قسمت نخست همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور است.

مشاور و دستیار ویژه معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ادامه داد: موضوع دوم و مهم دیگر صادرات خدمات فنی و مهندسی بین شرکت‌های ایرانی و روس است، موضوعی که در این سال‌ها آنچنان توجه نشده، توسعه تجارت ترازنیت و سواپ نفت برای شرکت‌های ایرانی است.

شاملی بیان کرد: پیشنهاد اینجانب ایجاد کنسرسیوم انرژی با حضور شرکت‌های ایران و روس برای بهره‌برداری از منابع نفت و گاز دو کشور است و پیشنهاد مهم دیگر که در سطح دولتی پیگیری می‌شود، ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری برای تامین مالی پروژه‌های نفت و گاز دو کشور است.

وی تصریح کرد: اطمینان دارم مشارکت بخش دولتی و خصوصی با حمایت و تعهد دولت دو کشور، منجر به واگذاری پروژه‌های دو کشور به بخش خصوصی می ‌شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر