/
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳

نیروگاه برق خورشیدی شرکت پخش قم به بهره‌برداری می‌رسد

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قم در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی شرکت ملی پخش، از ایجاد یک نیروگاه ۲۵ کیلوواتی برق خورشیدی به عنوان یکی از اقدام‌های حوزه فنی منطقه قم خبر داد و گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری اولیه ۶۰۰ میلیون تومانی به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر : ۵۴۵۱۸

 به گزارش  نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قم، محمدرضا حصیری بیان کرد: صرفه‌جویی حاصل از کاهش مصرف ۵۰۰ هزار لیتری نفت کوره یکی دیگر از اقدام‌های پخش منطقه قم در سال گذشته بود که از انحراف قابل توجهی نفت کوره جلوگیری و مجددا به چرخه توزیع دولتی بازگردانده شد.

حصیری همراهی با شرکت توزیع برق استانی در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت با صرفه‌جویی ۳۰ میلیون تومانی را از دیگر اقدامات مثبت انجام شده در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و گفت: حوزه نظارتی پخش منطقه قم هم در سال گذشته دستاوردهای مطلوبی به همراه داشت که کشف ۱۷ دستگاه اتوبوس به سوء استفاده از ۸۰۰ هزار لیتر نفتگاز به ارزش ۲۵ میلیارد تومان و حدود ۸۵ مورد پرونده کشف تخلف به رقم تقریبی پنج میلیارد تومان از آن جمله بود که برای بررسی در اختیار نیروهای نظارتی قرار داده شد.
 
افزایش ۶۰۰ هزار لیتری ظرفیت جابه‌جایی فرآورده در منطقه قم
وی به افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقلی اشاره و تأکید کرد: تعداد ۱۸ دستگاه تریلر که به همت حوزه‌های ستادی و پشتیبانی بانک‌ها و شرکت‌های تولیدی خودروهای سنگین خریداری و به ناوگان حمل‌ونقلی منطقه اضافه شد، منجر به افزایش ۶۰۰ هزار لیتری ظرفیت جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی منطقه قم اضافه شد.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: در سال گذشته بالغ بر شش هزار و ۲۰۰ مورد بازدید از مجموعه جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی انجام شد که سه هزار و ۴۰۰ مورد آن بازدید کیفی و مابقی بازدیدهای نظارتی، فنی و خدماتی بوده است.
 
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قم از راه‌اندازی هفت جایگاه جدید عرضه فرآورده و سی‌ان‌جی و یک نیروگاه ۲۵ کیلوواتی برق خورشیدی در این منطقه در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

 

محمدرضا حصیری در این باره گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قم با ۶۸ نقطه عرضه فرآورده‌های نفتی و ۲۲ جایگاه سی‌ان‌جی، روزانه معادل چهار میلیون لیتر فرآورده را در سطح منطقه توزیع کرده و علاوه بر آن بخش‌هایی از سوخت مصرفی شهر ساوه را تأمین و توزیع می‌کند. ارسال سوخت موردنیاز بخش‌های کشاوری، صنایع و نیروگاه‌ها نیز در حوزه مدیریت پخش منطقه قم تعریف شده است که بر حسب چارچوب‌ها و دستورعمل‌های ابلاغی انجام می‌شود.

وی درباره میزان توزیع انواع فرآورده در منطقه قم افزود: در سال گذشته میانگین مصرف بنزین، معادل یک میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بوده است که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ با افزایش نسبی روبه‌رو بوده است. همچنین میزان مصرف روزانه فرآورده نفت‌گاز در منطقه قم در سال گذشته (۱۴۰۱)، معادل یک میلیون و ۶۵۰ هزار لیتر و مصرف سی‌ان‌جی رقمی بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار مترمکعب بوده است.

 

راه‌اندازی ۶ جایگاه عرضه سوخت مایع و یک جایگاه سی‌ان‌جی در منطقه قم در سال جاری

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قم درباره جایگاه‌های در حال احداث منطقه قم ادامه داد: مجوز اولیه راه‌اندازی پنج الی شش جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی سوخت مایع و یک باب جایگاه سی‌ان‌جی در حال صدور است. البته تعداد جایگاه‌های زیادی در مرحله پذیرش اولیه قرار دارند، اما فعلا یک باب جایگاه در آستانه پذیرش قطعی است که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی افزود: در سال گذشته چهار باب جایگاه سوخت مایع و یک باب جایگاه سی‌ان‌جی در منطقه قم افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

 

افزایش توان سوخت‌گیری و ذخیره‌سازی منطقه قم با اجرای پروژه اتصال انبارهای نفت به خطوط ریلی

مدیر منطقه قم همچنین از اجرای پروژه اتصال انبارهای نفت منطقه قم به خطوط ریلی و خطوط لوله جدید فرآورده‌های انتقالی اصلی از مرکز کشور به سمت شمال به‌منظور افزایش سوخت‌گیری و توان ظرفیت ذخیره‌سازی خبر داد و افزود: طراحی اولیه این طرح انجام شده است و در صورت حمایت مسئولان استانی، می‌توان به سرانجام مطلوبی در این زمینه دست یافت. امیدواریم بتوانیم در دور دوم سفر ریاست‌جمهوری به شهر قم این طرح‌ها را پیگیری و به سرانجام مطلوبی برسانیم.

 

تبدیل ۸۵۰ هزار خودروی عمومی به گازسوز

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قم همچنین به تبدیل خودروهای عمومی بنزین سوز به گازسوز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته تعداد ۸۵۰ هزار دستگاه خودرو بنزین سوز به گازسوز تبدیل شده است که با توجه به مصرف روزانه حدود ۵۰۰ هزار لیتر بنزین و جایگزینی سی‌ان‌جی به جای این سوخت، عملا صرفه‌جویی بالغ بر ۳۳ هزار میلیارد ریال اتفاق افتاده است که رقم قابل توجهی است.

 

رشد ۷.۷ درصد مصرف سی‌ان‌جی در منطقه قم

حصیری همچنین درباره میزان مصرف سی‌ان‌جی در منطقه قم گفت: میزان مصرف سی‌ان‌جی در سال گذشته (۱۴۰۱) نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۴۰۰) با رشد ۷.۷ درصدی روبه‌رو بوده است و از این حیث رتبه چهارم در بین مناطق ۳۷گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران را دارد.

وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه ساماندهی کارت آزاد جایگاه‌ها بیان کرد: استفاده از سرمایه ملی به صوت متعارف، در شبکه حمل‌ونقل کشور و جلوگیری از انحراف فرآورده‌های نفتی، اولویت و دغدغه‌ای است که باید نه تنها مسئولان، بلکه هموطنان عزیز نسبت به آن دغدغه کافی داشته باشند تا بتوان از سرمایه‌های ملی به صورت اصولی محافظت کرد و یکی از راهکارهای مدیریت مصرف بنزین با استفاده از کارت سوخت شخصی بود تا از این طریق هم بتوان به اطلاعات شفاف و روشنی در زمینه میزان مصرف بنزین آزاد و سهمیه‌ای دست یافت.

 

استفاده ۳۵ درصدی از کارت هوشمند سوخت شخصی

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قم افزود: به لطف خداوند در این بازه کوتاه زمانی توانستیم نتایج درخور توجهی را به دست بیاوریم؛ در سطح منطقه قم تا قبل از اجرای این طرح، حدود یک الی ۲ درصد میل به استفاده از کارت شخصی در زمان سوخت‌گیری وجود داشت که اکنون این میزان به ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است. هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب و تکلیف شده فاصله داریم، اما امیدواریم که مردم عزیز، در تحقق این مسیر همراهی و همدلی مضاعفی را داشته باشند و این حداقل کمکی است که می‌توان برای حفاظت از سرمایه ملی و کوتاه‌کردن دست سودجویان انجام داد.

 

افزایش ۵۰ درصدی کشف کارت‌های سوخت سرگردان نفت‌گاز

مدیر منطقه قم به افزایش ۵۰ درصدی کشف کارت‌های سوخت سرگردان نفت‌گاز اشاره کرد و گفت: ارزش تقریبی این کارت‌های کشف شده معادل ۵۴ میلیارد تومان است.

وی افزود: بیش از ۲ هزار کارت سوخت جامانده با سازوکارهای موجود در جایگاه‌ها بدون هزینه به مردم عودت داده شد. حدود سه هزار کارت هم با استفاده از سامانه‌های موجود کشف رمز شد و در اختیار مردم قرار گرفت.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر