/
۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰

تجدیدپذیرها وارد بورس می‌شوند

معاون وزیر نیرو از رونمایی تابلوی برق سبز در بورس انرژی خبر داد و گفت: پس از صدور پروانه احداث و مجوزهای مربوط، ساتبا با نیروگاه‌های تجدیدپذیر قراردادی ۲٠ ساله منعقد خواهد کرد که پس این فرآیند نیروگاه‌ها با تایید ساتبا به بورس معرفی شده و می‌توانند کد بورسی اخذ و در نهایت برق خود را در بورس انرژی عرضه کنند.
کد خبر : ۵۴۵۹۳

نبض نفت - محمود کمانی در مراسم رونمایی از تابلوی سبز در بورس انرژی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران اگر به هر دلیلی نتوانند برق خود را در بورس به فروش برسانند، ساتبا با ۷۰ درصد نرخ کشف شده در نیروگاه، مطالبات این افراد را تسویه خواهد کرد، اظهار کرد: با ورود انرژی‌های تجدیدپذیر به بازار بورس، دخالت دولت برای قیمت‌گذاری از بین خواهد رفت و همچنین خریدار موظف است که طبق مقررات بورس، به موقع هزینه را به عرضه کننده برق پرداخت کند که در همین راستا مشکل‌ مطالبات سرمایه گذاران نیز برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم با وجود ایجاد فضای جدید، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر سرعت بیشتری بگیرد و افراد جدیدی وارد عرصه سرمایه‌گذاری در این حوزه شوند، گفت: صنایع به میزانی که برق خود را از تابلوی برق سبز خریداری کنند، در زمان پیک شامل محدودیت برق نخواهند شد.

کمانی با بیان این‌که در ابتدای دولت طرح خرید تضمینی مبتنی بر ماده ۶۱ قانون اصلاح مصرف مورد توجه قرار داشت که براساس آن در پی سال‌های اخیر ۸۸۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر وارد مدار شد، گفت: مشکل اساسی که در این روش داشتیم بحث قیمت گذاری خرید انرژی تجدید پذیر توسط دولت بود و از طرفی به دلیل این‌که ساتبا به عنوان خریدار محسوب می‌شد و متکی به منابع دولتی بود مطالبات به موقع پرداخت نمی‌شد.

وی ادامه داد: براساس جلساتی که برگزار کردیم و به دلیل نبود انگیزه از سوی سرمایه‌ گذاران برای توسعه تجدید پذیرها شاهد رونمایی برخی تجدید پذیر در بورس انرژی هستیم مدلی که مبتنی بر شرکت‌های توسعه دهنده تجدید پذیر است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به نحوه عملکرد این بخش اظهار کرد: در این مدل قیمت گذاری براساس بورس انرژی اقدام می‌شود و سازوکاری لحاظ شده تا فرآیند رقابت پذیری در این حوزه توسعه یابد.

کمانی با بیان این‌که استقبال خوبی از این طرح صورت گرفته است ادامه داد: ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیرتوسط بخش صنعت احداث شده و وزارت نیرو شرایط خوبی را برای این بخش تعریف کرده است.

منبع:ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر