/
۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹

جلوگیری از خروج فرآورده با اجرای موفقیت‌آمیز طرح «باک پر» در منطقه ارومیه

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه از اجرای موفقیت‌آمیز طرح «باک پر» برای نخستین بار در منطقه ارومیه خبر داد و گفت: این طرح در جهت پایش و کنترل سوخت‌رسانی مرزی از بیستم اسفندماه سال ۱۴۰۱ در این منطقه کلید خورده است و با اجرای آن از محل کنترل فروش فرآورده، روزانه پنج میلیارد تومان درآمد نصیب شرکت شده است.
کد خبر : ۵۴۷۴۶

به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، احمد مجرد در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی این شرکت در این باره افزود: با اجرای این طرح باک‌های غیراستاندارد از رده خارج و خروج روزانه فرآورده از مرزها به نصف کاهش پیدا خواهد کرد. درآمد روزانه ما از مرز بازگان حدود ۲.۵ میلیارد تومان بود که هم‌اکنون این میزان به پنج میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به این که از اقدام‌های درخور توجه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه، بحث پایش و کنترل سوخت مرزهای منطقه است که طرح «باک پر» در همین جهت و به منظور کنترل و نظارت صحیح بر فروش فرآورده در چهار مرز حوزه استحفاظی منطقه ارومیه اجرایی شده است، بیان کرد: منطقه ارومیه نخستین منطقه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است که این طرح را اجرایی کرده است و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در خردادماه، این طرح در دو مرز پلدشت و سرو نیز اجرایی شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه تأکید کرد: منطقه ارومیه دارای چهار مرز زمینی است که مرز بازرگان به عنوان بزرگترین مرز شناخته شده در کشور در حوزه استحفاظی این منطقه قرار دارد. با رایزنی‌های انجام شده با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار است این طرح به همه مرزها تسری پیدا کرده و بتوان از میزان خروج فرآورده از طریق باک خودروها به میزان قابل توجهی جلوگیری کرد.

 

توزیع روزانه ۵.۵ میلیون لیتر فرآورده در منطقه ارومیه

مجرد درباره میزان توزیع انواع فرآورده در منطقه ارومیه گفت: به طور متوسط روزانه ۵.۵ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی از طریق پخش منطقه ارومیه توزیع می‌شود. همچنین به طور میانگین روزانه ۹۷۰ مترمکعب گاز طبیعی از طریق ۷۸ باب جایگاه در سطح منطقه عرضه می‌شود. در مجموع میزان توزیع انواع فرآورده نسبت به سال گذشته ۹.۵ درصد و میزان توزیع سی‌ان‌جی سه درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

کاهش ۱۳ درصدی توزیع گاز مایع با اجرای طرح الکترونیکی توزیع

وی افزود:‌ پارسال (۱۴۰۱) ۳۰ هزار تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) در منطقه ارومیه توزیع شد که این رقم نسبت به سال ماقبل آن (سال۱۴۰۰ )، ۱۳.۵ درصد کاهش داشته است که روند کاهشی میزان عرضه گاز مایع به دلیل اجرای طرح‌های توزیع الکترونیکی و توسعه گازرسانی بوده است که هر کدام به ترتیب ۶.۵ درصد و هفت درصد کاهش را رقم زدند.

 

رشد ۷ درصدی توزیع سوخت زمستانی

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه بیان کرد: سوخت‌رسانی به دو نیروگاه ارومیه و خوی از طریق پخش منطقه ارومیه انجام می‌پذیرد که سال گذشته ۶۱۰ میلیون لیتر نفت‌گاز به این نیروگاه‌ها تزریق شد که این میزان سوخت‌رسانی نسبت به مدت مشابه سال قبل (سال ۱۴۰۰)، هفت درصد رشد را نشان می‌دهد.

مجرد، میزان توزیع میانگین روزانه بنزین منطقه ارومیه را سه میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر اعلام کرد و گفت: میزان توزیع نفت‌گاز منطقه به طور میانگین روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بدون احتساب نیروگاه‌هاست.

 

۶ جایگاه جدید در منطقه ارومیه احداث می‌شود

وی درباره تعداد مجاری عرضه در حال احداث گفت: تعداد جایگاه‌های در حال ساخت در منطقه ارومیه شش باب است که از این تعداد، ۲ باب جایگاه سوخت مایع و یک باب جایگاه عرضه سی‌ان‌جی است که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و احداث مابقی جایگاه‌ها برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

 

توزیع سه برابری بنزین و ۱۰۰ هزار لیتر نفت سفید رایگان در زلزله خوی

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه درباره توزیع سوخت به مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی در سال گذشته گفت: میزان سوخت‌رسانی در زمان وقوع زلزله خوی به نحو مطلوب و مستمر انجام پذیرفت. وقوع زلزله‌های پی در پی در خوی از شهریورماه آغاز شد و اوج آن در بهمن‌ماه بود که خسارت و تلفات بی‌شماری را به همراه داشت. با تشکیل ستاد بحران، سوخت‌رسانی به مناطق زلزله‌زده در ساعات نخست در دستور کار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه قرار گرفت. با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده برای مواقع بحرانی، مشکلی در تأمین سوخت موردنیاز مناطق زلزله‌زده وجود نداشت و با حضور همکاران من در منطقه در همان ساعات ابتدایی، مراحل مقدماتی برای تأمین سوخت جایگاه‌ها به میزان لازم و کافی انجام پذیرفت.

مجرد درباره میزان سوخت‌رسانی در ایام زلزله گفت: در روزهای پس از زلزله به اندازه سه برابر مصرف روزانه، بنزین در جایگاه‌ها عرضه شد. توزیع ۱۰۰ هزار لیتر نفت سفید رایگان، ۴۰۰ هزار لیتر نفت‌گاز مورد نیاز ماشین‌آلات مستقر در مناطق زلزله‌زده برای بازسازی و مرمت خانه‌ها، توزیع ۲ هزار کپسول گاز مایع رایگان، توزیع بسته‌های حمایتی مانند پتو، بخاری، انواع لباس‌های گرم، مواد غذایی و دارو و ... از دیگر اقدام‌های شرکت پخش منطقه ارومیه برای خانوارهای زلزله‌زده و آسیب‌دیده در این حادثه بود و خوشبختانه وفاق و همدلی مثال‌زدنی بین همکاران من در پخش منطقه ارومیه حاکم بود که واقعا خستگی را از تن ما بیرون کرد.

 

استفاده ۳۵ درصدی مردم منطقه ارومیه از کارت سوخت شخصی

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه ساماندهی کارت‌های اضطراری سوخت در جایگاه‌های عرضه را از مهم‌ترین برنامه‌های حال حاضر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و مناطق تحت پوشش آن عنوان کرد و گفت: در بازه زمانی کوتاهی که از اجرای این طرح می‌گذرد، بازخوردهای خوبی دریافت شده است.

مجرد افزود: برای برون‌رفت از چالش ناترازی بین تولید و مصرف بنزین و میزان افزایش مصرفی که هر سال نسبت به سال قبل تحمیل می‌شود، در خوشبینانه‌ترین حالت باید روزانه سه الی پنج میلیون بنزین به کشور وارد شود که برای جلوگیری از این میزان واردات، باید راه‌کارهای اصولی و مدیریت شده‌ای از جمله سیاست‌های غیرقیمتی را به‌کار گرفت. همچنین نبود اطلاعات کافی در خصوص میزان مصرف مردم از کارت شخصی، مدیریت مصرف را با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین لازم است که آمارهای دقیقی از میزان مصرف در دسترس باشد تا بر اساس آن بتوان تصمیم‌گیری کرد. نخستین گام برای اجرای صحیح و اصولی این طرح فرهنگ‌سازی گسترده در میان هموطنان برای استفاده از کارت سوخت شخصی است که شرکت پخش منطقه ارومیه با انجام تبلیغات رسانه‌ای و فضای مجازی و نصب بنر در جایگاه‌های عرضه توانست تا حدود قابل توجهی، مردم را در زمینه استفاده از کارت شخصی مجاب کند.

وی با تأکید بر این‌که هم‌اکنون برای هر سکو، یک کارت سوخت در نظر گرفته شده تا در مواقع اضطراری مردم بتوانند از آن استفاده کنند، بیان کرد: پیش از اجرای این طرح، تنها ۹ درصد از مردم منطقه ارومیه از کارت شخصی خود برای سوخت‌گیری خودروهایشان استفاده می‌کردند که امروز با اجرای این طرح، این میزان به ۳۵ درصد رسیده است که خوشبختانه آمار قابل توجهی است و می‌توان امیدوار بود که تا قبل از پایان شهریورماه که در حقیقت مهلت وزارت نفت برای اجرای طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌هاست، این میزان را به صددرصد برسانیم.

 

کاهش ۲۳ درصدی عرضه ال‌پی‌جی با اجرای طرح الکترونیک گاز مایع

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه توزیع الکترونیک گاز مایع را از دیگر طرح‌های موفق این منطقه اعلام کرد و گفت: این طرح به صورت پایلوت از سال ۱۴۰۰ در دستور کار شرکت قرار گرفت و خوشبختانه نتایج خوبی هم به همراه داشت و در همان سال نخست اجرای طرح، با کاهش ۲۳ درصدی عرضه ال‌پی‌جی مواجه شدیم. هم‌اکنون بالاترین رقم تراکنش گاز مایع در کل کشور مربوط به منطقه ارومیه است، یعنی از میزان صددرصد توزیع گاز مایع، ۷۳ درصد آن از طریق تراکنش انجام می‌شود.

مجرد با تاکید بر این که حداقل ۵۰ درصد میزان مصرف گاز مایع در بخش‌های غیرمجاز انجام می‌شود، افزود: لازم است اجرای طرح توزیع الکترونیک گاز مایع به منظور جلوگیری از این میزان اتلاف انرژی، در دستور کار همه سازمان‌های ذیربط قرار گیرد.

وی با تأکید بر این که در گام نخست اجرای این طرح، خانوارهایی که این سوخت را مصرف می‌کردند، شناسایی شدند، ادامه داد: گاز مایع یا ال‌پی‌جی از آن دست فرآورده‌های گران قیمت نفتی است که در صورت مدیریت کارآمد و اصولی می‌تواند در زمینه صادرات ارزآوری بالایی را برای کشور به همراه داشته باشد.

 

رتبه دوم تبدیل منطقه ارومیه در کشور / تبدیل ۲۱ هزار خودروی عمومی در منطقه ارومیه به گازسوز

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه همچنین به اجرای موفقیت‌آمیز طرح تبدیل خودروهای عمومی بنزین‌سوز به سی‌ان‌جی‌سوز خبر داد و گفت: در قالب اجرای این طرح کشوری تاکنون ۲۱ هزار دستگاه خودروی عمومی در سطح منطقه ارومیه، از ابتدای اجرای این طرح تاکنون گازسوز شده‌اند و تا بهمن‌ماه سال گذشته شرکت پخش منطقه ارومیه در زمینه اجرای تبدیل خودروها بنزینی به سی‌ان‌جی‌سوز حائز رتبه برتر بود، اما اکنون پخش منطقه تهران پیشی گرفته است.

مجرد افزود: پیش‌بینی ما بر این است که تبدیل خودروهای عمومی به سی‌ان‌جی‌سوز در سطح استان رو به اتمام است و می‌توان امیدوار بود که منطقه پخش ارومیه، مجددا در اجرای این طرح در بین مناطق ۳۷ گانه از رتبه برتر برخوردار شود.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه به عنوان یکی از مناطق ۳۷گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در شمال غرب کشور واقع شده است. این منطقه دارای ۲۰۶ باب جایگاه عرضه سوخت انواع فرآورده‌های نفتی است که از این تعداد، ۷۸ باب جایگاه سی‌ان‌جی فعال است و مابقی به عرضه سوخت مایع اختصاص داده شده است.

۳۷۰ فروشنده که عمدتا روستایی هم هستند، در این منطقه کار سوخت‌رسانی نفت‌سفید به خانوارهای روستایی فاقد گاز طبیعی را برعهده دارند. هم‌اکنون تعداد ۸۵ هزار خانوار روستایی در حوزه استحفاظی منطقه ارومیه، نفت سفید دریافت می‌کنند.

تعداد سه انبار نفت فعال به ظرفیت کلی ۲۷۵ میلیون لیتر فرآورده در سطح منطقه ارومیه واقع شده است که ذخیره‌سازی سوخت مورد نیاز در این انبارها انجام می‌شود. همچنین منطقه ارومیه، دارای سه فرودگاه است که سوخت مورد نیاز آن از طریق شرکت پخش منطقه ارومیه تأمین و توزیع می‌شود. تأمین فرآورده در منطقه ارومیه از طریق خطوط لوله تدبیر، مراغه، میاندوآب و ارومیه انجام می‌شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر